لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۰

اعتراض خطیبان جمعه تهران و مشهد به سخنان روحانی در مورد تعامل با جهان


کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران تلاش‌های دولت حسن روحانی برای پیوستن به جامعه جهانی را «آغاز وابستگی از نو» دانسته و گفته «می‌خواهند دوران قاجار را بازسازی کنند». امام جمعه مشهد نیز در سخنانی مشابه «تعامل با دشمن» را بی‌معنا خوانده است.

به گزارش ۳۰ مهر خبرگزاری‌های ایران٬ آقای صدیقی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران بی‌آنکه نامی از حسن روحانی و دولت یازدهم ببرد٬ گفته که گروهی «دوباره بحث پیوستن به جامعه جهانی را راه انداخته‌اند».

او اضافه کرده ین افراد «می‌گویند مگر می‌شود قدرت آمریکا را نادیده گرفت» و «آن‌ها که فکر می‌کنند بدون آمریکا نمی‌شود زندگی‌ کرد حیات انقلابی ندارند».

این روحانی خطاب به این افراد گفته «این شما هستید که زنده نیستید چراکه اگر باور ولایی داشتید مانند امام می‌گفتید که ما آمریکا را زیر پا له می‌کنیم».

در اظهاراتی همسو با این سخنان، احمد علم‌الهدی، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای و امام جمعه مشهد نیز گفته است که تعامل با دشمنان معنا ندارد و تعامل نکردن با آنها به معنی جهاد کبیر است.

او اضافه کرده «در عرصه سیاست خواسته دشمن این است که معادلات بین‌المللی دشمن را بپذیریم، مسیر سیاست خودمان را با تأمین منافع استکباری دشمن در دنیا تنظیم کنیم، به کمتر از این هم راضی نمی‌شود... چطور ما تسلیم خواسته دشمن می‌شویم؟»

این روحانی اصولگرا در ادامه گفته است که «مگر آمریکا دنیاست؟ مگر دنیا این‌ها هستند؟ این‌ها دنیاخوارند نه این‌که دنیا هستند، آن‌وقت شما می‌خواهید با این‌ها بسازید و بگوید تعامل سازنده با دنیا، بدون تعامل سازنده با دنیا توسعه صادرات نداریم، بدون تعامل سازنده با دنیا رشد اقتصاد نداریم، بدون تعامل سازنده با دنیا چنین و چنان می‌شویم، اسم آمریکا را بگذاریم دنیا و بعد هم تعامل سازنده! مگر با دشمن می‌شود تعامل سازنده کرد؟»

این گفته‌ها یک روز پس از سخنرانی حسن روحانی٬ رئیس‌جمهور ایران مبنی بر ضرورت گسترش روابط ایران با جامعه جهانی بیان شده است.

آقای روحانی روز پنجشنبه ۲۹ مهر، گفته بود از «دعوا» با دنیا «صادرات در نمی‌آید» و نمی‌توان تنها به «‌چهار نفر نیروی امنیتی» اعتماد کرد.

او افزوده بود «برخی فکر می‌کنند ما وقتی می‌گوییم تعامل سازنده یعنی با غربی‌ها و اروپایی‌ها لبخند بزنیم و صحبت کنیم و با هم ناهار بخوریم، نه اینطور نیست».

پس از توافق اتمی وین، علی خامنه‌ای و نزدیکان او بارها درباره آنچه «خطر نفوذ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آمریکا در ایران» و «خوش‌بینی» دولت حسن روحانی به آمریکا می‌نامند٬ به او و سایر مقام‌های دولتی هشدار داده‌اند.

آیت‌الله خامنه‌ای ۲۸ مهر ماه امسال نیز در همین رابطه گفته که بارها در جلسات خصوصی به مقام‌های مسئول درباره «عقب‌نشینی» در برابر آمریکا و غرب هشدار داده است.

محمد‌علی جعفری٬ فرمانده سپاه و علی سعیدی نماینده ولی فقیه در این نیروی نظامی نیز در روز‌های اخیر حملات و انتقاد‌های تندی متوجه سیاست خارجی دولت حسن روحانی کرده و نسبت به ادامه این سیاست‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

آقای جعفری گفته است که برخی از مسئولان در جمهوری اسلامی با دیدگاه‌های رهبر «ناهماهنگ» هستند و «خوش‌بینی» عده‌ای به غرب «نگران‌کننده» است.

علی سعیدی٬ نماینده ولی فقیه در سپاه، نیز گفته است که «امروز ما با دولتی روبه‌رو هستیم که با برخی از مسائل با اصول و مبانی حضرت امام و رهبری زاویه و چالش دارد.»

به گفته آقای سعیدی، «دولت [حسن روحانی] می‌گوید ما باید با آمریکا رابطه برقرار کنیم و این با اصول و مبانی که دین برای ما تعیین کرده سازگاری ندارد».

XS
SM
MD
LG