لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۸

حمید سوریان در گفت‌وگو با رادیوفردا: هیچ‌وقت دنبال شکستن رکورد نبوده‌ام


حمید سوریان در گفت‌وگو با رادیوفردا: هیچ‌وقت دنبال شکستن رکورد نبوده‌ام
please wait

No media source currently available

0:00 0:11:37 0:00

حمید سوریان در گفت‌وگویی اختصاصی با رادیو فردا می‌گوید که کاروان کشتی ایران به محیطی آرام و عاری از تنش نیاز دارد تا مثل المپیک لندن سه مدال طلا بگیرد. او معتقد است که کشتی‌گیران ایران از این ظرفیت برخوردارند. رکورددار کسب مدال طلا در کشتی ایران همچنین می‌گوید که هیچ‌وقت در پی شکستن رکورد نبوده است.

سوریان سال ۲۰۰۱ در مسابقات نوجوانان آسیا به روی تشک رفت و حالا چهاردهمین سال عضویت در تیم‌های ملی را سپری می‌کند. طی این مدت او شش بار قهرمان جهان شده و در المپیک لندن نیز روی سکوی نخست ایستاده. نتایجی که او را در صدر افتخارآفرینان تاریخ کشتی ایران نشانده.

او حالا مهیای حضور در مسابقات جهانی ۲۰۱۵ به میزبانی لاس وگاس می‌شود. ترکیب اصلی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی هنوز به صورت رسمی اعلام نشده اما سوریان پارسال روی سکوی نخست جهان ایستاده و در صورت اعزام، کار سختی برای دفاع از عنوان قهرمانی و کسب سهمیه المپیک خواهد داشت.

رقابت در وزن اول کشتی فرنگی اما در سخت‌ترین دوره تاریخی‌اش قرار دارد زیرا اتحادیه جهانی کشتی، دو وزن ۵۵ و ۶۰ کیلوگرم را در هم ادغام کرده. به همین خاطر کشتی‌گیرانی مثل ایوو آنگلوف قهرمان ۶۰ کیلوگرم جهان از بلغارستان که قبلاً یک وزن بالاتر از سوریان بودند، حالا با او در یک دسته به رقابت می‌پردازند.

این گفت‌وگو، در جریان برگزاری جام بین‌المللی پیت لاژینسکی به میزبانی ورشو انجام شده است.

حمید سوریان در جام پیت لاژینسکی حضور پیدا کرده و برایمان در این خصوص صحبت می‌کند...

تورنمنت لهستان با عدم کسب نتیجه برای من به پایان رسید؛ با شکست مقابل نماینده روسیه. متأسفانه دستم از مدال کوتاه ماند. ولی حضور در تورنمنت‌ها برای کسب آمادگی بیشتر و شناسایی نقاط ضعف و قوت است، چه خود ورزشکار و چه حریفانش. امیدوارم در آینده اتفاقات خوبی برایم بیفتد و بتوانم از دل این مسابقات و تمریناتی که پشت سر می‌گذارم، نتیجه خوبی به دست بیاورم.

صرف نظر از نتیجه‌ای که در این آزمون تدارکاتی رقم خورد، نتیجه دیگری هم مدنظر شماست و به این ترتیب، ایستگاه دیگری نزدیک‌تر شدید به مسابقات جهانی.

دقیقاً همین است. واقعیت امر این است که برای هر ورزشکار، بزرگترین آرزوست که در میادین جهانی و المپیک بتواند برای کشورش افتخارآفرینی کند. مسابقات بین‌المللی هم که در نقاط مختلف دنیا برگزار می‌شود، اهمیت خاص خود را داراست، کسب نتیجه باعث می‌شود ورزشکار از لحاظ روحی-روانی در شرایط ایده‌آل قرار بگیرد. برای من و بقیه بچه‌ها هدف این است که در مسابقات جهانی پیش‌رو، همچنین المپیک سال آینده بتوانیم نتیجه بگیریم. امیدوارم!

آقای بابک مدیر تیم‌های ملی می‌گفت سوریان برای کسب این دو نشان طلا (مسابقات جهانی لاس وگاس و المپیک ۲۰۱۶) از تمام فاکتورهای لازم برخوردار است. قاعدتاً دور از دسترس نیست برایت عبور از مسیری که هفت مرتبه پیموده‌ای. فکر می‌کنی چه اتفاقاتی باید رخ بدهد تا رکوردی که دست خودت است را بهبود ببخشی؟

کشتی ورزش سختی است. بی رکورد است. متأسفانه مثل همین مسابقات لهستان، با مداخله داوران امکان تغییر نتیجه مسابقات وجود دارد. باید آمادگی ورزشکار در وضعیتی باشد که غیر از رقیب مستقیم، بر فضایی که وجود دارد هم غلبه کند.

اگر پس از قهرمانی در المپیک لندن تصمیم به ادامه حضور در مسابقات را گرفتم، هدفم المپیک ریودو ژانیرو بود. آنچه باعث نتیجه‌گیری ورزشکار در المپیک می‌شود، فضای امن و آرامی است که در محیط او حاکم می‌شود. ماه‌های اخیر برایم پرتلاطم بوده و متأسفانه شرایط خوبی نداشته‌ام تا بتوانم تمرکز کنم.

شاید شرایط جسمانی خوب و تمرینات منظمی داشته‌ام که در همین مسابقه با حریف روسی [ابراهیم لابازانف] نیز چنین بود اما حواشی ماه‌های اخیر باعث شد از تمرکز لازم برخوردار نباشم. امیدوارم اگر قرار است به مسابقه‌ای بروم در شرایط و محیط آرمانی این اتفاق بیافتد.ژ

آیا می‌خواهی درباره حاشیه‌های مورد اشاره‌ات توضیح بدهی؟

اصلاً مواردی نیست که بشود درباره‌اش بحث کرد. یکسری اتفاقاتی است که همیشه کنار ورزش بوده. متأسفانه فکر می‌کنم طی یکسال اخیر برای من خیلی بیشتر بوده و روزهای پرتنشی را سپری کردم. امیدوارم با کمک عزیزانی که زحمت می‌کشند، بتوانم به فضا هم غلبه کرده و روزهای آرامی را تجربه کنم.

در نهایت، سود نتیجه‌گیری حمید سوریان، متعلق به تمام خانواده کشتی فرنگی است. تیمی که با تلفیق جوانان و با تجربه‌ها راهی لاس وگاس می‌شود و مطمئناً اهمیت این مسابقات که گزینشی المپیک است، بیش از رقابت‌های پارسال خواهد بود.

در همین تورنمنت لهستان دیدید که همه با آمادگی کامل روی تشک بودند، چون حتی کسب سهمیه المپیک هم برایشان افتخارآمیز است.

اولین مصاحبه ما ۱۱ سال پیش بود و طی این مدت هربار گفتگو کرده‌ایم، پس از کسب موفقیت‌ها بوده.

(با خنده) الان که روی نوار شکست قرار گرفته‌ام.

هر وقت در مسابقات تدارکاتی مغلوب شده‌ای، منجر به کسب مدال طلای جهانی یا المپیک شده‌.

نکته‌ای باید بگویم، اتفاقات این چنینی اجتناب‌ناپذیر است. شکست و پیروزی برای همه در دوران قهرمانی اتفاق می‌افتد. شکست‌ها ناراحت‌کننده است اما امیدوارم بتوانم بر این چالش‌ها غلبه کنم و دوباره به روزهای خوب برسم.

زمانی عنوان می‌شد که سوریان برای فروریختن رکورد شش طلای عبدالله موحد تلاش می‌کند. حالا چه حسی دارد که او برای شکستن رکورد خودش مبارزه می‌کند؟

اول باید بگویم که هر وقت درباره کسب مدال صحبت می‌شود، چون هفت بار این اتفاق افتاده خیلی راحت حرف می‌زنند. واقعیت این است که خیلی خیلی کار سختی است. شاید زمانی برایم به سختی امروز نبود اما الان بسیار سخت شده.

هیچوقت دنبال شکستن رکورد دیگری یا خودم نبوده‌ام، همیشه احساس کردم به عنوان سرباز، وظیفه‌ای به دوشم است و دوست داشته‌ام که به بهترین شکل، حضور پیدا کنم و این انتظاری است که مردم هم دارند.

این «سرباز» آیا انگیزه‌هایش مثل ۱۱ سال اخیر است؟

مسلماً شرایط تغییر کرده. من در آستانه ۳۰ سالگی هستم و کار به مراتب برایم دشوارتر از گذشته خواهد بود. طرز تفکر و نگاهم به ورزش نیز با گذشته فرق کرده. مطمئناً فعل خواستن و انگیزه‌ لازم برای تحمل این فشارها را دارم.

روزهای تلخ زیادی را سپری کرده‌ام، مثل المپیک پکن که گرچه مدال نگرفتم اما بسیار برایم آموزنده بود.

با آرزوی موفقیت برای شما در مسابقات بعدی.

من هم از شما سپاسگزارم.

XS
SM
MD
LG