لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۵

شبه‌نظامیان داعش نیروهای دولتی را از پالمیرا بیرون رانده‌اند


تصویر برگرفته از ویدئوی منتشر شده در سایت خبری اعماق وابسته به داعش
تصویر برگرفته از ویدئوی منتشر شده در سایت خبری اعماق وابسته به داعش

به رغم پیشروی‌های ارتش سوریه در حلب، گزارش‌ها حاکی است که نیروهای وفادار به بشار اسد کنترل شهر تاریخی پالمیرا، را از دست داده‌اند و این مناطق در تصرف شبه‌نظامیان داعش قرار گرفته است.

بر پایه گزارش‌ها، روز یکشنبه گروه حکومت اسلامی بار دیگر بخش‌های عمده‌ای از شهر تاریخی پالمیرا، تدمر، را به تصرف خود در آورده است.

در این زمینه رویترز گزارش کرده در نبردی که روز یکشنبه در شهر پالمیرا بین شبه‌نظامیان داعش، و نیروهای ارتش سوریه با حمایت هوایی روسیه در گرفت، هر دو گروه مدعی پیروزی هستند.

گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از وزارت دفاع روسیه، در حملات شدید هوایی این کشور که از شنبه‌شب شروع شد، بیش از ۳۰۰ نفر از نیروهای داعش کشته، و ۱۱ تانک و ۳۱ خودرو آنان منهدم شده و افراد داعش ناچار به ترک این شهر شده‌اند.

گروه داعش روز گذشته، موفق شده بود با شکست دادن نیروهای ارتش سوریه وارد پالمیرا شود، و روز یکشنبه نیز در وب‌سایت خبری خود، ‌اعماق، مدعی شد که شبه‌نظامیان این گروه تنها در بخش‌های کوچکی عقب‌نشینی کرده‌اند و در حال بازگشت برای کنترل کامل پالمیرا هستند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مقر آن در بریتانیا است، نیز این خبر را تأیید کرده و رامی عبدالرحمن مسئول این نهاد، گفته است که به رغم حملات هوایی روسیه، داعش همه پالمیرا را بازپس گرفته و گوشه گوشه شهر را به دنبال سربازان سوری جستجو می‌کند.

پالمیرا، که تاریخ آن به دوران حکومت رومیان باستان باز می‌گردد، از اردیبهشت ۹۴ در تصرف گروه داعش بود، و در فروردین ماه امسال نیروهای دولتی سوریه برای بازپس‌گیری آن اقدام کردند.

اهمیت بازپس‌گیری پالمیرا توسط ارتش سوریه در این بود که با بیرون راندن شبه‌نظامیان داعش از این شهر، این گروه عملاً مناطق بیابانی منتهی به مرز عراق را از دست می‌داد، و بخش وسیعی از قلمروی تحت تصرفش، مدود می‌شد.

وضعیت نزاع در پالمیرا در حالی است که به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری فرانسه، ارتش سوریه با حمایت هوایی روسیه توانسته است بیش از ۸۵ درصد از شهر حلب را باز پس بگیرد.

در همین حال خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرده که نزدیک به ۸ هزار نفر، از مناطقی در حلب که همچنان تحت کنترل شورشی‌هاست، گریخته‌اند.

شمار این افراد را دیده‌بان حقوق بشر سوریه ۱۰ هزار نفر اعلام کرده، و گفته است که از اواخر نوامبر، بیش از ۱۲۰ هزار تن مناطق تحت کنترل شورشی‌ها را در حلب ترک کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG