لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۸

انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس فراکسیون «مناطق ترک‌نشین» مجلس


۱۰۰ نماینده مجلس ایران، روز یکشنبه نهم آبان، نخستین نشست فراکسیون «مناطق ترک‌نشین» را تشکیل دادند و در این نشست، مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس، به عنوان رئیس و نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه، به عنوان نایب رئیس این فراکسیون انتخاب شدند.

رضا کریمی، نماینده اردبیل دیگر نایب رئیس این فراکسیون است، و محمدحسن نژاد نماینده مرند و جلفا، و شهاب‌الدین بی‌مقدار نماینده تبریز به عنوان دبیران و همچنین زهرا ساعی نماینده تبریز، به عنوان سخنگوی این فراکسیون انتخاب شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، زهرا ساعی سخنگوی فراکسیون «مناطق ترک‌نشین» خبر داد که این فراکسیون روز یکشنبه با حضور «۱۰۰ نماینده» تشکیل شده و ۲۵ نماینده مجلس عضو شورای مرکزی آن هستند.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

خانم ساعی، «مدیریت راهبردی برای حل مشکلات مناطق ترک‌نشین»، استفاده از «ظرفیت» این مناطق، «توسعه متوازن» در کشور و «توسعه و تقویت وحدت ملی» را از جمله اهداف تشکیل این فراکسیون خوانده است.

همچنین به گزارش خبرگزاری ایلنا، به جز نمایندگان استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان برخی از نمایندگان دیگر استان‌های ایران از جمله محمود بهمنی نماینده ساوجبلاغ، الیاس حضرتی و بهروز نعمتی نمایندگان تهران، علی اکبری نماینده شیراز، احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم، و یوناتن بت‌کلیا نماینده آشوریان، عضو این فراکسیون هستند.

انتخاب نادر قاضی‌پور به عنوان نایب رئیس این فراکسیون در حالی است که در شهریور ماه «ضرب و جرح» احسان بداغی، خبرنگار روزنامه ایران، از سوی او، در پی سؤال درباره تشکیل «فراکسیون مناطق ترک‌نشین» خبرساز شده بود.

این فراکسیون در حالی تشکیل شده که در سال‌های گذشته طرح برخی از مطالبات قومیت‌های ساکن ایران از تریبون‌ها و رسانه‌های رسمی افزایش یافته است.

حسن روحانی نیز در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، در بیانیه‌ای ۱۰ ماده‌ای بر رعایت حقوق اقوام، ادیان و مذاهب در ایران تأکید و وعده‌هایی را در این زمینه مطرح کرده بود که تدریس زبان مادری اقوام به طور رسمی در مدارس و دانشگاه‌ها از جمله این وعده‌ها بود.

در این زمینه حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور، روز شنبه ۲۳ مرداد، اعلام کرده بود که امکان انتخاب رشته‌های زبان و ادبیات کردی، و زبان و ادبیات ترکی برای دانشجویان ورودی ۹۵ برقرار شده است.

اختصاص بخشی از کتاب ادبیات فارسی پایه اول تا سوم دوره متوسطه دوم به مطالب کردی از دیگر اقدامات دولت یازدهم برای تحقق وعده روحانی در تحقق بندهای مربوط به حقوق اقوام ایرانی در قانون اساسی است.

XS
SM
MD
LG