لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۷

مشاور ترامپ: ممکن است لغو تحریم روسیه در گفت‌وگو با پوتین مطرح شود


در شرایطی که مشاور ارشد دونالد ترامپ می‌گوید رئیس‌جمهور آمریکا آماده است در نخستین گفت‌وگوی رسمی با ولادیمیر پوتین لغو تحریم‌ها علیه روسیه را مد نظر قرار دهد، آقای ترامپ می‌گوید که اتخاذ چنین تصمیمی هنوز زود است.

اولین گفت‌وگوی تلفنی رسمی میان رؤسای جمهور روسیه و آمریکا، قرار است روز شنبه نهم بهمن انجام شود و کلیان کونوی، مشاور ارشد آقای ترامپ، یک روز پیش از این مذاکره در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفته است که در این گفت‌وگو «موضوع لغو تحریم‌ها نیز می‌تواند مد نظر قرار بگیرد».

خانم کانوی در این زمینه افزود: «اگر ولادیمیر پوتین حاضر باشد در مبارزه جدی برای شکست دادن تروریسم اسلامی حاضر باشد با آمریکا همکاری کند، ما پیشنهادهای او را در نظر می‌گیریم».

با این حال خود آقای ترامپ روز جمعه در یک نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر بریتانیا، تأکید کرد که هنوز زود است در مورد لغو تحریم‌های روسیه صحبت شود.

تحریم‌های ایالات متحده علیه روسیه، هم راستا با اتحادیه اروپا، از زمان تصرف و الحاق شبه جزیره کریمه به این کشور در سال ۲۰۱۴ اتخاذ شد.

در روزهای گذشته پس از آن که گزارش‌هایی در مورد گفت‌وگوی تلفنی قریب‌الوقوع دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین منتشر شد، گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال لغو تحریم‌های روسیه در آینده‌ای نزدیک مطرح شد.

آقای ترامپ در در دوران کارزار انتخاباتی‌اش وعده روابطی بهتر با روسیه را داده بود، روز جمعه نیز بر پیگیری این وعده تأکید کرد.

این در حالی است که در همین کنفرانس خبری، ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا روشن کرد که کشورش خواهان ادامه تحریم‌های روسیه تا زمان اجرایی شدن موافقت‌نامه مینسک است. معاهده‌ای که بین دولت‌های اوکراین، روسیه، فرانسه و آلمان امضا شد، و هدف از آن پایان دادن به جنگ در اوکراین است.

اما به گزارش بلومبرگ، برنامه دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین برای انجام اولین گفت‌وگوهای رسمی از زمان به قدرت رسیدن آقای ترامپ، اتحادیه اروپا را در مورد آینده تحریم‌های روسیه نگران کرده است.

بلومبرگ همچنین یادآوری کرده که با توجه به گزارش نهادهای امنیتی آمریکا در مورد دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری به نفع دونالد ترامپ، مناسبات رئیس‌جمهور جدید آمریکا با ولادیمیر پوتین به موضوع حساسی بدل شده است.

آقای ترامپ که بارها از بهبود مناسبات با روسیه دفاع کرده، روز ۱۱ ژانویه در اولين کنفرانس خبری خود پس از پيروزی در انتخابات گفت که «اگر پوتین به ترامپ علاقه‌مند است، من آن را یک امتیاز تلقی می‌کنم و نه یک نقطه ضعف».

در رابطه با گفت‌وگوی احتمالی رؤسای جمهور آمریکا و روسیه بر سر تحریم‌ها، دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین گفته است که از طرح موضوع تحریم‌ها در مذاکره تلفنی روز شنبه اطلاع ندارد.

آقای پسکوف در سخنانی که روز جمعه، پیش از از اظهار نظرهای مشاور دونالد ترامپ، در یک کنفرانس خبری بیان شد، افزود که دو رهبر دیدگاه‌های خود در مورد مناسبات روسیه و آمریکا را با یکدیگر تبادل می‌کنند و آقای پوتین آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ را تبریک خواهد گفت.

او گفت: «این اولین تماس تلفنی آنها از زمان به قدرت رسیدن آقای ترامپ است و بعید است در مورد عرصه‌های مختلف مناسبات دو کشور گفت‌وگوهای مهمی صورت بگیرد».

آقای ترامپ همچنین قرار است روز شنبه با رهبران فرانسه و آلمان که از تحریم‌های روسیه حمایت می‌کنند نیز گفت‌وگو کند.

XS
SM
MD
LG