لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۵

کاهش حمایت از حزب عدالت و توسعه در هفته‌های منتهی به انتخابات ترکیه


کمتر از شش هفته مانده به برگزاری انتخابات سراسری ترکیه، نتایج تازه ترین نظرسنجی در این کشور نشان می دهد که میزان حمایت از حزب حاکم «عدالت و توسعه» اندکی کمتر از انتخابات سه ماه پیش است.

به گزارش خبرگزاری ها، نتایج نظرسنجی که دوشنبه سی‌ام شهریور انتشار یافت، نشان می دهد که ۳۹.۳ درصد از رای‌دهندگان گفته اند که در انتخابات آتی، به سود حزب تحت رهبری احد داوداغلو رای خواهند داد.

این میزان، ۱.۶ درصد کمتر از آرایی است که حزب «عدالت و توسعه» در انتخابات اواخر بهار به دست آورده بود.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور، و کادر رهبری «عدالت و توسعه» به امید دستیابی به آرای بیشتر جهت تشکیل دولت تک حزبی، اول نوامبر را برای تکرار انتخابات تعیین کرده بودند.

در انتخابات ژوئن، این حزب برای نخستین بار از سال ۲۰۰۲ که به قدرت رسید، توان تشکیل دولت تک حزبی را از دست داد و تنها ۴۰.۹ درصد آرا را کسب کرد.

اما بر اساس نظرسنجی جدید، احمد داوداغلو، نخست‌وزیر دولت انتقالی، برای تشکیل دولت بعدی خود همچنان به ائتلاف با احزاب دیگر نیازمند خواهد بود.

آقای داوداغلو به تازگی گفته بود تنها یک دولت تک‌حزبی می‌تواند امنیت و ثبات کشورش را تامین کند.

در نظرسنجی هفته گذشته میزان حمایت از حزب «عدالت و توسعه» اندکی بالاتر از هفته کنونی بود اما هنوز چشم‌اندازی برای تشکیل دولت تک‌حزبی در برابر رهبران آن پدیدار نمی‌کرد.

در نظرسنجی تازه، حزب میانه مردمی جمهوریخواه که اکنون در جناح اوپوزیسیون است، تقویت شده و ۲۸.۱ درصد را به دست آورده است، که این میزان ۳.۱ درصد بیشتر از هفته گذشته است.

حزب طرفدار کردها، «دموکراتیک خلق» به رهبری صلاح الدین دمیرتاش در نظرسنجی تازه ۱۳.۵ درصد آرا را از آن خود کرده است، که نشان می‌دهد، بار دیگر از ۱۰ درصد حد نصاب برای ورود به پارلمان برخوردار خواهد شد.

بسیاری از ناظران می گفتند که حزب «عدالت و توسعه» با امید بیرون راندن حزب طرفدار کردها از مجلس، در این تابستان حملات نظامی به مقرهای حزب پ ک ک را شدت بخشید و جنگ با این حزب را عملاً از سرگرفت.

در همین حال، یکشنبه شب ۲۹ شهریور، بیش از یکصد هزار تن از ترک‌ها با برگزاری گردهمایی، از نبرد نظامی ارتش ترکیه علیه پ ک ک حمایت کردند.

تظاهرات که با عنوان «میلیون ها نفس؛ یک صدا علیه ترور» در استانبول و نیز چند شهر دیگر ترکیه برگزار شد، به منزله گردهمایی حمایت از اردوغان تلقی شده بود.

گردهمایی حمایت از نبرد نظامی ارتش ترکیه علیه پ ک ک
گردهمایی حمایت از نبرد نظامی ارتش ترکیه علیه پ ک ک

اردوغان با وجود پست ریاست جمهوری خود، در این دوره از کارزار انتخاباتی نیز به سود حزب «عدالت و توسعه» که خود پایه‌گزار آن بوده شرکت کرد و «سوگند» خورد که «تروریست‌ها را تا آخرین تن» از پای درآورد.

اردوغان این را نیز گفت که «در برابر تروریسم هیچ گذشتی در کار نخواهد بود».

احمد داوداغلو نیز در سخنرانی در گردهمایی مشابه که پنجشنبه گذشته در آنکارا برگزار شد، در اشاره به حزب طرفدار کردها، گفت «کسی که بخواهد کشور را از طریق چند پاره کردن آن ویران کند، جایی جز جهنم ندارد».

از دو ماه پیش که آتش بس میان پ ک ک با ارتش و دولت ترکیه عملاً لغو شد، چریک‌های کرد، ده‌ها سرباز و پلیس این کشور را در عملیات مختلف کشته‌اند.

اما ارتش ترکیه نیز در رشته حملات تقریباً روزانه خود، چه در خاک ترکیه و چه علیه مقرهای پ ک ک در منطقه کردنشین شمال عراق، شماری از شبه نظامیان کرد را از پای درآورده است.

XS
SM
MD
LG