لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۷

ظریف: اروپا به رفع فضای روانی در زمینه تعاملات بانکی کمک کند


وزیر خارجه ایران گفته است که تحریم‌ها علیه ایران روی کاغذ برداشته شده اما کشورهای اروپایی باید تلاش «بیشتری» کنند تا «فضای روانی موجود به ویژه در زمینه تعاملات بانکی» برطرف شود.

خبرگزاری ایسنا روز شنبه پنجم تیر ماه، به نقل از وزارت خارجه ایران نوشت که محمدجواد ظریف هفته گذشته در مؤسسه آکادمی دیپلماتیک بین‌المللی فرانسه تأکید کرده که مشکل تعاملات بانکی با ایران تنها «به مقررات مربوط نمی‌شود».

به گفته آقای ظریف، بخشی از مشکل بانک‌ها برای همکاری با ایران به اقدامات آمریکا علیه بانک‌هایی که در زمان تحریم‌ها با ایران همکاری می‌کردند، باز می‌گردد.

وزیر خارجه ایران در ماه‌های گذشته بارها از آمریکا خواسته است که «موانع روانی» درباره همکاری بانک‌های اروپایی با ایران را بر طرف کند و به بانک‌های اروپایی «تضمین» دهد که به دلیل همکاری با ایران مواخذه نخواهند شد.

از جمله وی روز دوشنبه ۱۰ خرداد، در لهستان گفته بود که هنوز برخی بقایای ذهنی تحریم در سیستم‌های پولی اروپایی باقی مانده و این به دلیل جریمه‌های سنگینی است که این شرکت‌ها در دوران تحریم متحمل شدند.

وزیر خارجه آمریکا و همتایان او از بریتانیا، آلمان، فرانسه به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز ۳۰ اردیبهشت‌ در بیانیه‌ای از بانک‌ها و بازرگانان خواسته بودند از فرصت‌های سرمایه‌گذاری قانونی در ایران چشم‌پوشی نکنند.

این کشورها همچنین اعلام آمادگی کرده‌اند که تردیدها در این مورد را رفع کنند.

برخی از مقام‌های دولت ایران از جمله عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه، اعلام کرده‌اند که به جز نگرانی‌های بانک‌های اروپایی از تحریم‌ها، «ضعف در انضباط مالی» بانک‌های ایرانی در همکاری نکردن بانک‌های اروپایی با آنان «بی‌تأثیر نبوده» که بانک مرکزی برای رفع این مشکل «تلاش می‌کند».

در عین حال معاون سابق نظارتی بانک مرکزی، نیز روز ۱۵ اسفند ۹۴، خبر داده بود که بانک مرکزی با هدف «رفع نگرانی» دیگر کشورها، از صندوق بین‌المللی پول درخواست کرده تا نظرش را درباره مقررات بانکی ایران در زمینه مبارزه با پولشویی اعلام کند و این صندوق نظرش را در سال ۲۰۱۸ میلادی اعلام خواهد کرد.

در همین زمینه، گروه ویژه اقدام مالی که وضعیت پولشویی در سرتاسر جهان را رصد می‌کند، روز جمعه تصمیم گرفت تا ایران را همچنان در فهرست سیاه کشورهای پرخطر نگه دارد.

علی‌رغم این تصمیم، این مؤسسه اعلام کرده است که از وعده‌های ایران مبنی بر بهبود استقبال می‌کند و به مدت یک‌سال برخی از محدودیت‌ها را به حالت تعلیق درمی‌آورد اما اگر ایران نتواند سابقه خود در زمینه پولشویی و حمایت مالی از تروریسم را طبق وعده‌هایش بهبود بخشد، تدابیر شدیدی اتخاذ خواهند کرد.

خبرگزاری رویترز پیشتر نوشته بود که حذف ایران از این فهرست می‌توانست کمک شایانی به تجارت با بانک‌های جهانی کند.

گروه ویژه اقدام مالی از سال ۱۹۸۹ تأسیس شده و استاندارهای بین‌المللی ضدپولشویی و ضد تأمین مالی تروریسم و سلاح‌های کشتار جمعی را کنترل می‌کند.

XS
SM
MD
LG