لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

«چهار سال انفصال از خدمت» برای معاون اجرایی احمدی‌نژاد


خبرگزاری‌ها گزارش کرده‌اند که حمید بقایی، از چهره‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد که اکنون با حکم وی سرپرستی نهاد ریاست جمهوری و معاونت اجرایی وی را بر عهده دارد، به دلیل «تخلفات عدیده» در سازمان میراث فرهنگی با حکم «انفصال از خدمات دولتی به مدت چهار سال» مواجه شده است.



گزارش خبرگزاری‌های نیمه‌رسمی فارس و مهر حاکی است که آقای بقایی که به تازگی صندلی ریاست سازمان میراث فرهنگی را ترک کرده است، خود خبر صدور حکم انفصال ۴ ساله خود را تأیید کرده است.

گرچه در سخنان نقل شده از آقای بقایی اشاره‌ای به اقدام بعدی وی در این زمینه نشده است، با این حال هر دو خبرگزاری نوشته‌اند که آقای بقایی پس از رأی دیوان عدالت ادارای در مورد «تخلفات عدیده» وی و نیز صدور حکم قطعی در این زمینه، از اجرای این حکم خودداری کرده و سرگرم رایزنی در مورد بازگرداندن حکم است.

آقای بقایی خود نیز ساعاتی پس از انتشار این خبر به خبرگزاری‌ها گفت که حکم صادره به خودداری وی از اجرای یکی از احکام دیوان عدالت اداری بر می‌گردد و این موضوع تخلف اداری محسوب نمی‌شود.

وی‌همچنین افزود که در مورد این حکم تقاضای تجدید نظر خواهد کرد.

بر اساس قانون دیوان عدالت اداری، عدم اجرای این حکم می‌تواند انفصال پنج سال از خدمات دولتی را برای آقای بقایی در پی داشته باشد.

این دومین حکم انفصال برای مسئولان دولتی نزدیک به محمود احمدی‌نژاد به دلیل تخلف در سازمان میراث فرهنگی است.

اواخر دولت نهم نیز، زمانی که اسفندیار رحیم‌مشایی ریاست سازمان میراث فرهنگی را برعهده داشت، حکم انفصال دو ماهه‌ای در مورد تخلفات اداری در این سازمان برای وی صادر شد که در آن زمان این حکم مورد اعتراض وی قرار گرفت.

با این حال با برگزاری انتخابات بحث‌برانگیز ریاست جمهوری در سال ۸۸ و شکل‌گیری اعتراض‌های مردمی به نتیجه اعلام شده برای این انتخابات، موضوع حکم انفصال دو ماهه آقای مشایی توسط رسانه‌ها تعقیب نشد و در مورد سرنوشت این حکم نیز اطلاع‌رسانی صورت نگرفت.

صدور حکم انفصال از خدمات دولتی برای حمید بقایی در حالی رسانه‌ای شده ‌است که تنها دو روز از اقدام محمود احمدی‌نژاد برای معرفی رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌گذرد.

آقای احمدی‌نژاد که در ۲۰ فروردین‌ماه امسال حمید بقایی را به عنوان معاون اجرایی خود و سرپرست نهاد ریاست جمهوری معرفی کرد، با گذشت ۴۰ روز از این اقدام، در روز ۲۹ اردیبهشت جاری، روح‌الله احمدزاده را جایگزین حمید بقایی در سازمان میراث فرهنگی کرد.

البته آقای بقایی خود در آخرین نشست خبری خود به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی، در نیمه اردیبهشت امسال، گفته بود که از این پس رئیس این سازمان نخواهد بود.

هنوز مشخص نیست که ارتباطی میان این تغییر در مدیریت سازمان میراث فرهنگی و حکم صادره برای آقای بقایی وجود داشته است یا خیر.

حمید بقایی که مراتب ترقی خود در مناصب دولتی را در همراهی با اسفندیار رحیم مشایی طی کرده است، در دوران حضور آقای مشایی در رادیو تهران و نیز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در نقش مشاور و رئیس دفتر وی ظاهر شده بود، اما پس از آغاز به کار دولت نهم و حضور اسفندیار رحیم‌مشایی در سازمان میراث فرهنگی، از او حکم قائم‌مقامی گرفت.

آقای بقایی پس از آن در تیرماه ۸۸ با انتقال اسفندیار رحیم‌مشایی به نهاد ریاست جمهوری، هدایت سازمان میراث فرهنگی را عهده‌دار شد و در تابستان سال گذشته نیز عنوان مشاور ویژه رئیس‌جمهور در امور آسیا را از آن خود کرد.

موضوع صدور حکم انفصال از خدمات دولتی برای حمید بقایی در حالی مطرح می‌شود که پیش از این نیز گزارش‌هایی مبنی بر صدور حکم انفصال پنج ساله برای محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد، به دلیل تخلفات مالی منتشر شده بود اما مقام‌های قضایی این گزارش‌ها را تأیید نکردند.
XS
SM
MD
LG