لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۹

« سیاست آمریکا در قبال ایران تغییر نکرده است»


به گفته آقای مک کورمک، ایالات متحده از تلاش هایی که منجر به گسترش فهم دو جانبه میان مردم ایران و آمریکا شود، استقبال می کند.
به گفته آقای مک کورمک، ایالات متحده از تلاش هایی که منجر به گسترش فهم دو جانبه میان مردم ایران و آمریکا شود، استقبال می کند.

وزارت امور خارجه آمريكا، با تأیید اعطای مجوز گشایش دفتر «شوراى آمريكایيان و ايرانيان» در تهران، اعلام کرد كه اين تصميم، به معناى تغيير سياست در قبال ایران نيست.


شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در این خصوص گفت: «آمریکا از تلاش هایی که برای افزایش ارتباط میان مردم ایران و ایالات متحده انجام و منجر به گسترش فهم دو جانبه بین آنها می شود، استقبال می کند.»


با این حال، وی ارائه اطلاعات بیشتر در این زمینه را به «اداره کنترل اموال خارجی وزارت دارایی آمریکا» ارجاع داد.


برنت لوليس، مديرعامل «شورای آمریکاییان و ایرانیان»، گشايش دفتر این شورا در تهران را گام نخست در نهادينه كردن مناسبات عادى ميان تهران و واشنگتن توصيف كرده است.

مجوز گشایش دفتر «شورای آمریکاییان و ایرانیان»، توسط «اداره كنترل اموال خارجى وزارت دارایى آمريكا» صادر شده است که مسئولیت اجرای تحریم‌های آمریکا علیه کشورهایی چون ایران، کوبا و سودان را دارد.


مقامات ایران هنوز واکنشی به اعطای مجوز گشایش دفتر این شورا در تهران نشان نداده اند.


«شوراى آمريكاییان و ايرانيان» که یک نهاد غیردولتی است، توسط هوشنگ اميراحمدى، استاد دانشگاه در آمریکا، پایه گذاری شده است.


در همین ارتباط، برنت لوليس، مديرعامل این شورا، گشايش دفتر در تهران را گام نخست در «نهادينه كردن مناسبات عادى» ميان تهران و واشنگتن توصيف كرده است.


ایران و ایالات متحده از زمان حمله دانشجویان موسوم به «پیرو خط امام» به سفارت آمریکا در تهران در سال ۵۸، رابطه دیپلماتیک مستقیم با یکدیگر نداشته اند.


از آن زمان، مهم ترین تحرکاتی که در روابط دو جانبه آنها انجام شده، مربوط به مذاکرات امنیتی مشترک در مورد عراق (با حضور سفیران دو کشور در عراق) و نیز حضور ویلیام برنز، دیپلمات ارشد ایالات متحده، در مذاکرات هسته ای مربوط به ایران در تیرماه امسال در ژنو بوده است.


آقای لولیس همچنین گفته است که شورای آمریکاییان و ایرانیان در تلاش است تا تصوير درست و دقيقى از حكومت هاى ايران و آمريكا، و فرهنگ و مردم اين دو كشور، ارائه دهد.


پیش از این، برخی منابع دیپلماتیک از تمایل آمریکا برای گشایش دفتر حمایت منافع در ایران خبر داده بودند.


اما هوشنگ امیراحمدی، ریيس «شوراى آمريكاييان و ايرانيان» در گفت و گو با رادیو فردا، هر گونه ارتباط بین تأسیس دفتر این شورا در تهران و گشایش دفتر حفاظت منافع آمریکا در ایران را رد کرده، ولی پیش بینی کرده بود که در صورت موافقت ایران با تأسیس دفتر «شورای آمریکاییان و ایرانیان»، مقامات ایالات متحده برای ارائه پیشنهاد خود، تشویق شوند.


آقای امیراحمدی همچنین در این گفت و گو ابراز امیدواری کرده بود که این شورا ماه آینده دفتر خود را در تهران راه ‌اندازی کند.


XS
SM
MD
LG