لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۳

دادستان کل آمريکا از مقام خود کناره گیری کرد


آلبرتو گونزالس، روز جمعه، ۲۴ اوت، از مقام دادستانی کل اين کشور استعفا داده است.
آلبرتو گونزالس، روز جمعه، ۲۴ اوت، از مقام دادستانی کل اين کشور استعفا داده است.

مقام های آمريکايی روز دوشنبه، اعلام کردند که آلبرتو گونزالس، روز جمعه، ۲۴ اوت، از مقام دادستانی کل اين کشور استعفا داده است.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، استعفای آقای گونزالس، ۵۲ ساله، به ماه ها اختلاف نظر او با منتقدينش که صداقت وی را زير سئوال برده بودند، پايان می دهد.


جمهوريخواهان و دموکرات ها در کنگره آمريکا خواستار استعفای آلبرتو گونزالس از مقام دادستانی کل، به دليل سرهم بندی کردن تحقيقات «اف بی آی» در مورد ترورها و اخراج هايی که از دادستانی انجام گرفته بود، شده بودند.


نمايندگان منتقد آقای گونزالس می گويند که او در کميته های مجالس سنا و نمايندگان آمريکا درباره علت برکناری اين دادستان ها، به نمايندگان دروغ گفته و کنگره آمريکا را گمراه کرده است.


آلبرتو گونزالس، چهارمين مقام عاليرتبه دولت جرج بوش است که از نوامبر سال ۲۰۰۶ ميلادی از سمت خود استعفا می دهد.

در عين حال، آنها معتقدند در زمان رسيدگی به پرونده استراق سمع، آقای گونزالس با ادای شهادت دروغ، اين پرونده را از مسير واقعی خود خارج کرده است.


گفته می شود که وی استعفای خود را در هفته جاری به جورج بوش، رييس جمهوری آمريکا، تسليم کند.


قرار است که پل کلمنت، تا زمان گزينش دادستان کل، به طور موقت در اين سمت فعاليت کند.


در اين ميان، مايکل چرهوف، وزير امنيت داخلی آمريکا، يکی از افرادی است که به عنوان دادستان کل آمريکا مطرح هستند.


البته انتظار نمی رود که جانشين دائمی آلبرتو گونزالس تا سفر آقای بوش به استراليا، که دوشنبه آينده انجام می گيرد، انتخاب شود.


در اين ارتباط، جان ادواردز، يکی از نامزدهای دموکرات برای رياست جمهوری آمريکا، گفت که «انتخاب ديرهنگام بهتر از هرگز انتخاب نکردن است.»


جورج بوش، بيش از دو سال پيش، آلبرتو گونزالس را به عنوان دادستان کل آمريکا برگزيد. وی نخستين فرد اسپانيايی تبار بود که به اين سمت برگزيده شد.


آقای گونزالس از حمايت رييس جمهوری آمريکا برخوردار بود و او انتقاد مخالفان را که خواستار برکناری دادستان کل بودند، رد می کرد.


آلبرتو گونزالس، چهارمين مقام عاليرتبه دولت آقای بوش است که از نوامبر سال ۲۰۰۶ ميلادی از سمت خود استعفا می دهد.


پيش از اين، دونالد رامسفلد، وزير دفاع، پل وولفوويتز، رييس بانک جهانی، و کارل روو، مشاور بلندپايه رييس جمهوری آمريکا، در اين مدت از سمت های خود استعفا داده اند.


سناتور پاتريک لهی، رييس کميته قضايی مجلس سنای آمريکا، به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت:«اداره تحت سرپرستی گونزالس از بحران رهبری که به سيستم قضايی ما اجازه می داد که تحت تاثير سيستم قرار گيرد، رنج می برد.»


XS
SM
MD
LG