لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۷

عفو بین الملل اعدام رضا حجازی را محکوم کرد


سازمان عفو بين الملل با صدور بيانيه ای، اعدام رضا حجازی، که روز سه شنبه در اصفهان به دار آويخته شد را شديدا محکوم کرد.


رضا حجازی ، نوجوانی که در سن پانزده سالگی مرتکب قتل شده بود، پس از سپری کردن حدود پنج سال حبس، در زندان مرکزی اصفهان به دار آويخته شد. او به خاطر ارتکاب قتل به اعدام محکوم شده بود.


به گزارش سازمان عفو بين الملل، برخلاف قوانين ايران که مقرر می دارد ۴۸ ساعت قبل از اجرای حکم، زمان اجرای حکم بايد به وکيل ابلاغ شود، وکيل وی از زمان اجرای حکم بی خبر بوده است.


سازمان عفو بين الملل،از قوه قضاييه جمهوری اسلامی خواسته است که اعدام متهمان نوجوان را متوقف کند. اين سازمان بين المللی مدافع حقوق بشر همچنين از دولت جمهوری اسلامی ايران خواست تا از اجرای تمامی اعدام های از اين دست جلوگيری کند.


خانواده رضا حجازی ۲۴ ساعت قبل از اجرای حکم، از طريق يک تماس تلفنی از زمان اجرای حکم با خبر شدند.


محمد مصطفايی، وکيل رضا حجازی پس از با خبر شدن از زمان اجرای حکم، ساعت ۴: ۳۰ بامداد سه شنبه خود را به زندان اصفهان رساند. وی در اين زمينه به راديو فردا گفت که پس از ساعت ها تلاش و نامه نگاری، يک مقام مسئول در زندان اصفهان به او گفت که حکم رضا حجازی اجرا نخواهد شد.


آقای مصطفايی می گويد که با شنيدن اين خبر اصفهان را به مقصد تهران ترک کرد. اما پيش از رسيدن به تهران با خبر شد که ساعت ۱۱ صبح همان روز سه شنبه، رضا حجازی اعدام شده است.


به گفته آقای مصطفايی، رضا حجازی در سال ۸۲ در نزاعی شرکت داشته که طی آن، فردی به نام وحيد صادقيان بر اثر اصابت چاقو مصدوم شده و به محض انتقال به بيمارستان فوت کرده است.


پزشکی قانونی علت فوت را بريدگی قلب و عوارض اصابت جسم برنده تعيين کرد.


مصطفايی در مورد روند صدور حکم اعدام گفت: «پس از برگزاری دادگاه، شعبه ۱۰۶ دادگاه عمومی جزايی اصفهان بر اساس شکايت و درخواست اولياء دم مقتول به استناد بند ب ماده ۲۰۶ قانون مجازات اسلامی، رضا را به قصاص نفس محکوم کرد. اما پس از ارجاع پرونده به شعبه ۲۸ ديوانعالی کشور مستقر در مشهد، قضات بدون در نظر گرفتن سن متهم و اينکه او می بايست در دادگاه اطفال محاکمه می شد، دادنامه صادره را تاييد کردند.»


کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، در بيانيه ای اسامی ۱۱۴ متهم نوجوان را که در انتظار اعدام به سر می برند، منتشر کرد که خردسال ترين آنها، فردی به نام احمد نوروزی است که سه سال پيش در سيستان و بلوچستان به مرگ محکوم شده است.


در همين زمينه، سازمان عفو بين الملل نيز می گويد از سال ۱۹۹۰ تا کنون حداقل ۳۰ نوجوان در ايران اعدام شده اند که از اين تعداد هفت نفر در سال ۲۰۰۷ و حداقل يک نفر در سال ۲۰۰۸ به دار آويخته شده اند.


XS
SM
MD
LG