لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۱

ایران، محور مذاکرات وزیر دفاع اسرائیل در سفر به واشینگتن


اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، برای دیدار و گفت‌وگو با لئون پانه‌تا، همتای جدید آمریکایی خود و نیز جهت آشنایی با ژنرال مارتین دمپسی، نامزد احراز پست ریاست ستاد کل ارتش آمریکا، در مذاکراتی که عمده مسایل آن حول ایران خواهد بود، راهی آمریکا شده است.

اهود باراک که شامگاه چهارشنبه از تل‌آویو به واشینگتن پرواز کرد، مذاکرات خود را با نخستین دیدار رسمی با لئون پانه‌تا، که به تازگی جانشین رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا شد، آغاز می کند.

لئون پانه‌تا در زمان ریاست سی.آی.ای، مناسبات و همکاری‌های نزدیکی با سران اسرائیل داشت وملاقات‌های متعددی میان او با رهبران اسرائیل، بویژه با اهود باراک، چه در اسرائیل و چه در آمریکا، انجام شده بود.

اما این نخستین بار است که از زمان رسیدن آقای پانه‌تا به وزارت دفاع آمریکا، وی با همتای اسرائیلی کارکشته خود که سابقه طولانی در امور امنیتی و نظامی دارد و سال‌ها ریاست ستاد کل ارتش اسرائیل، چند دوره وزیر دفاع و نیز نخست‌وزیر کشورش بوده است، دیدار می‌کند.

حضور اهود باراک در پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، همچنین در حالی است که دریاسالار مایک مالن، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا بسیار زود جای خود را به ژنرال دمپسی خواهد سپرد.

ژنرال دمپسی این هفته در نشست ادای شهادت در کمیسیون‌های مربوطه در سنای آمریکا، که برای بررسی میزان کارآیی وی در صورت قطعی شدن احتمال واگذاری پست ریاست ستاد مشترک به او برگزارشده بود، به تفصیل درباره ایران، سیاست‌های موشکی و اتمی و «دخالت‌های ایران در منطقه» با لحنی تند و هشدارگونه سخن گفت.

ژنرال پنج ستاره دمپسی تأکید کرد که اگر ایران فکر می‌کند که آمریکا در برابر «شرارت‌هایش» هیچ اقدامی نخواهد کرد، دچار یک «اشتباه محاسباتی خطرناک» شده است.

همزمان نیز دریاسالار مالن در آخرین روزهای کاری خود گفته بود که ایران گستره عملیات نفوذی خود را در جهان وسیع‌ترکرده و آمریکای لاتین را حیات خلوت خود می‌داند؛ همان ارزیابی که سران اسرائیل نیز از مدت‌ها پیش، نسبت به آن هشدار داده‌اند.

در تمامی ارزیابی‌های سال‌های اخیرآمده بود که رابرت گیتس، وزیر دفاع پیشین آمریکا؛ چه در زمان دولت جرج بوش و چه در ایام دو سال و نیمه خدمت برای باراک اوباما، به سختی در برابر هرگونه احتمال حمله نظامی از سوی اسرائیل به تأسیسات اتمی ایران، مقاومت کرده بود.

اهود باراک خود این مخالفت همتای آمریکایی‌اش را تأیید کرده ولی گفته بود که اسرائیل با وجود دوستی و همپیمانی با آمریکا، خود تصمیم‌گیرنده امور مهم خویش است.

رابرت بائر، یک مهره پیشین سی.آی.ای به تازگی در مصاحبه‌ای با یک شبکه تلویزیونی لس‌آنجلس ادعا کرده بود که «اطمینان دارد که اسرائیل درهمین ماه سپتامبر، شهریور، به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله خواهد کرد».

گرچه و اندکی بعد در یادداشتی که در مجله تایم منتشر شد اعلام کرد که نباید برداشت‌های شخصی وی به عنوان مبنایی برای احتمال حمله اسرائیل به ایران باشد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به این سخنان مهره پیشین سی.آی.ای گفته بود که با خواندن این خبر در مطبوعات، «خندیده است» وافزوده بود که اسرائیل مایل به حمله به هیچ کشوری نیست و نمی‌خواهد هیچ کشوری را تهدید کند».

اما نخست‌وزیر اسرائیل دوباره گفته بود که تحریم‌ها علیه ایران باید دردناک‌تر از امروز باشد. اسرائیل از تحریم‌های گسترده جهانی علیه ایران و بویژه از گرفتاری‌هایی که برای صنعت نفت و گاز ایران و مشکلات در راه پرداخت پول نفت صادراتی ایران حتی به چین و هند به وجود آمده است، عمیقاً خشنود است.

رسانه‌های اسرائیل نوشته‌اند که اهود باراک در سفر کنونی به آمریکا، لزوم گسترش تحریم‌ها و مجازات بیشتری علیه ایران را نیز به رایزنی می‌گذارد.

در حالی که جامعه جهانی از برنامه هسته‌ای ایران نگران است، جمهوری اسلامی تأکید دارد که اهداف مسالمت‌جویانه را از این برنامه‌ها دنبال می‌کند.

اهود باراک در واشینگتن با هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز در شرایطی دیدار می‌کند که همه تلاش‌های آمریکا و سایراعضای کمیسیون چهارجانبه حامی صلح خاورمیانه برای ازسرگیری تلاش‌های سیاسی اسرائیلی- فلسطینی با ناکامی مواجه شده است.

در بن‌بست روند صلح، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی چهارشنبه تأکید کرد که خواهان حمایت جامعه جهانی از اقدامات فلسطینی‌ها در توسل به سازمان ملل بر سر استقلال کشور فلسطین است؛ اقدامی که اسرائیل و آمریکا آن را یکجانبه می‌دانند و به شدت با آن مخالفت کرده‌اند.

همزمان با آغاز سفراهود باراک به واشینگتن، دولت آمریکا تکرار کرده بود که با روی آوردن فلسطینی‌ها به سازمان ملل مخالفت است، و آنها را به بازگشت به میز مذاکرات با اسرائیل فرا می‌خواند.
XS
SM
MD
LG