لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۲

«ایران جمهوری آذربایجان را به انزوای نخجوان تهدید کرد»


پل مرزی ایران و منطقه نخجوان
پل مرزی ایران و منطقه نخجوان
یک مقام مسئول در نهاد ریاست جمهوری آذربایجان می‌گوید ایران تهدید کرده است که اگر آذربایجان و ترکیه رژیم ویزا را لغو کنند، ارتباط آذربایجان و نخجوان از طریق خاک ایران را قطع خواهد کرد.

علی حسن‌اف، مدیر شعبه سیاسی-اجتماعی نهاد ریاست جمهوری آذربایجان، در مصاحبه با روزنامه زمان چاپ ترکیه گفته است که آذربایجان در لغو روادید با ترکیه مشکلی نمی‌بیند، اما ایران اصرار دارد که لغو روادید با ترکیه باید همزمان با لغو روادید با ایران باشد.

آقای حسن‌اف در ادامه گفته است که ایران اعتراض شدید خود را نسبت به تمایل باکو برای لغو ویزا با آنکارا اعلام کرده و آذربایجان را به انزوای نخجوان تهدید کرده است.

به گفته وی، آذربایجان تحت فشار است که همزمان رژیم ویزا را با ترکیه و ایران لغو کند، اما باکو حاضر نیست در شرایط فعلی با ایران لغو روادید کند.

ترکیه و آذربایجان از سال ۲۰۰۹ بر سر مسئله لغو ویزا مذاکره می‌کنند و تاکنون چندین بار مقامات ترکیه از تاخیر لغو ویزا میان دو کشور اظهار ناخرسندی کرده‌اند. هم اکنون هم ترکیه و هم ایران به صورت یک‌جانبه رژیم ویزا با آذربایجان را لغو کرده‌اند.

جمهوری خودمختار نخجوان، از زمان تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان، از آذربایجان جدا شده است. نخجوان هم اکنون میان ایران و ارمنستان محاصره شده و تنها یک باریکه مرزی کوچک با ترکیه دارد و از این رو بسیاری از مایحتاج مردم نخجوان از طریق خاک ایران به این جمهوری خودمختار ترانزیت می‌شود.

آقای حسن‌اف همچنین می‌گوید که منافع ملی آذربایجان اجازه نمی‌دهد که مرزهای خود را به روی دولت ایران باز کند.

به گفته این مقام دولتی جمهوری آذربایجان، سالانه ۳۰۰ تن مواد مخدر از طریق خاک آذربایجان و توسط قاچاقچیان ایرانی به اروپا منتقل می‌شود که تنها ۱۰ تن آن کشف و ضبط می‌شود.

وی در قسمت دیگری از این مصاحبه افزوده است که شرایط بی‌ثبات سیاسی در ایران (به خاطر برنامه هسته‌ای) نیز دغدغه مضاعف آذربایجان است، چرا که ممکن است سیل عظیمی از مهاجران ایرانی به آذربایجان سرازیر شوند و با توجه به این که آذربایجان کشور کوچکی است، ما این پدیده را به عنوان خطری برای امنیت ملی خود قلمداد می‌کنیم.

«تهدید ایران برای قطع دسترسی آذربایجان به نخجوان» از طریق خاک ایران در حالی است که ایران از زمستان ۲۰۰۹ چندین بار اظهار تمایل کرده است که با «حسن نیت» میان آذربایجان و ارمنستان میانجی‌گری کند، اظهاراتی که طرفین مناقشه قره‌باغ کوهستانی واکنش سرد و توأم با سکوتی نسبت به آن داشته‌اند.

مناقشه ارضی قره‌باغ کوهستانی و هفت منطقه اطراف آن، نزدیک به ۲۰ سال است که میان آذربایجان و ارمنستان ادامه دارد و هم‌اکنون گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا متشکل از روسیه، فرانسه و آمریکا، میانجی‌گری میان آذربایجان و ارمنستان را برعهده دارند.

ماه گذشته، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران، در سفر به باکو، دوباره پیشنهاد میانجی‌گری ایران میان ایروان و باکو را مطرح کرد.

آذربایجان تاکنون چندین بار ایران را به تحریک و رواج افراط‌گرایی مذهبی در آذربایجان و قاچاق سازمان‌یافته از آذربایجان به کشورهای غربی متهم کرده است و ایران نیز به نوبه خود آذربایجان را به دامن زدن به تحریکات قومی در مناطق ترک‌نشین ایران متهم می‌کند.
XS
SM
MD
LG