لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

سه ماه زندان انفرادی و بی‌خبری از اتهامات امیرعلی علامه‌زاده


امیرعلی علامه‌زاده، روزنامه‌نگار و دبیر سابق سرویس دیپلماسی خبرگزاری ایلنا روز شنبه در دیدار با پدر و وکیلش اعلام کرده در زندان شکنجه شده است.

امیرعلی علامه‌زاده سه ماه پیش بازداشت شد و پرونده او از شعبه ۱۴ بازپرسی کارکنان دولت و اصحاب رسانه به دادسرای اوین منتقل شده است.
زینب علامه‌زاده، خواهر امیرعلی علامه‌زاده در گفت‌وگو با رادیو فردا به پرسش‌هایی در رابطه با پرونده برادرش پاسخ داده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:44 0:00
لینک مستقیم


  • خانم علامه‌زاده ابتدا از ملاقات دیروز پدر خود با برادرتان بگوید.

آخرین ملاقات با برادرم دیروز بود که پدرم ایشان را دیدند. یعنی از سه ماه گذشته و از روز ۲۷ شهریور ماه که ایشان را بازداشت کرده‌اند، ما از ایشان بی‌خبر بوده‌ایم. در یک یکشنبه ریختند در خانه‌مان. بدون اینکه احضاریه‌ای داشته باشند آمدند و ایشان را برداشتند و با خودشان بردند الان هم حدود سه ماه است که ایشان در انفرادی هستند و ما خبری از اتهامشان داریم و نه می‌دانیم برای چه مسئله‌ای ایشان را با خودش برده‌اند.

  • در خبرها آمده است که برادرتان به پدرتان گفته که ایشان را شکنجه کرده‌اند. شما چنین چیزی را تأیید می‌کنید؟

بله. این حرف را دیروز به پدرم زده‌اند. اصلاً نمی‌توانسته صحبت کند. به جز ملاقاتی که دیروز با پدرم داشته است کلاً سه بار دیگر هم با اعضای خانواده ملاقات کرده که شرایط ملاقات کاملاً غیرطبیعی و جلوی دوربین بوده است.

در این ملاقات‌ها هم به خودش و هم به خانواده‌ام گفته‌اند که راجع به اتهامش هیچ نپرسید و حق ندارید در مورد اتهامش صحبت کنید و به جز احوالپرسی حق هیچ گونه صحبت دیگری را ندارید.

کاملاً شرایط غیرعادی بود به شکلی که در این چند ملاقات نه ما چیزی فهمیدیم و نه او توانست چیزی بگوید تا اینکه دیروز فقط توانسته است همین را به پدرم بگوید و چیز دیگری نتوانسته بگوید.

تمام این مدت هم تمام بازجویی‌ها و بازپرسی‌هایش بدون حضور وکیل و به صورت غیرقانونی بوده است و حتی از داشتن حق وکیل هم محروم بوده است.

  • شما در مورد این حرفی که برادرتان زده است مبنی بر اینکه در زندان شکنجه شده چه اقدامی خواهید کرد؟

ما بعد از گذشت سه ماه تازه توانسته‌ایم برایش وکیل بگیریم. صد در صد ما یک کاری می‌کنیم. من همین اندازه می‌دانم که از روزی که برادرم را بازداشت کرده‌اند تا همین امروز، تمام مراحلی که طی شده است به کلی غیرقانونی بوده است. از روزی که او را بازداشت کردند بدون احضاریه بوده است. الان سه ماه تمام است که او در زندان انفرادی است، بدون اینکه حتی ما بدانیم که اتهامش چیست یا حتی بتواند وکیل داشته باشد.

حتی خبر نداریم که چه قراری برایش صادر کرده‌اند. اگر با قرار بازداشت موقت در زندان است که الان سه ماه از این ماجرا می‌گذرد و این کار غیر قانونی است آنهم در شرایط که در سلول انفرادی نگهداری می‌شود. سلول انفرادی خودش نوعی شکنجه است. نگهداری زندانی در طول سه ماه بدون اینکه با کسی دیداری داشته باشد خودش یک نوع شکنجه است.

  • پدرتان در دیداری که با برادرتان داشته است از وضعیت جسمی و روحی امیرعلی علامه‌زاده چه می‌گفت؟

من نمی‌دانم چه بگویم. راستش را بخواهید باید بگویم حالش خوب نیست. اصلاً شرایط روحی خوبی ندارد. تصور کنید آدمی که سه ماه تمام در انفرادی به سر ببرد و هیچ کس را نتواند ببیند. بعد از چند وقت یک ملاقات ۲۰ دقیقه‌ای داشته باشد که نتواند راجع به خودش چیزی بگوید و حتی نتواند بگوید که شرایط جسمی و روحی‌اش چطور است. واقعاً حال روحی خوبی ندارد و در وضعیت مناسبی نیست.

  • خانم علامه‌زاده، قبلاً شما در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلفی گفته بودید که اگر فیلمی از اعترافات برادرتان پخش بشود، جعلی بوده و آن را قبول ندارید. چرا اصولاً این مسئله را عنوان کرده‌اید ؟ دلیل خاصی داشته است؟

قبلاً هم گفته بودم. چون ما هیچ چیزی در مورد پرونده‌اش یا موارد اتهامی او نمی‌دانیم و واقعاً نمی‌دانیم که الان پرونده‌اش در چه مرحله‌ای قرار دارد، از آن جایی که تمام روند بازداشت و تشکیل پرونده برادرم غیرقانونی بوده است، اگر زمانی چیز دیگری بر مبنای این روند غیرقانونی به پرونده برادرم اضافه شد، فاقد صحت قانونی است.

منظور من این بوده است. من دلم می‌خواهد از مسئولین جمهوری اسلامی بپرسم بر اساس چه دلایل و مستنداتی برادر مرا بازداشت کرده‌اند و برده‌اند، بدون اینکه اعلام کنند که او با چه اتهامی روبه‌روست. بر اساس چه مستند قانونی کسی را که فعالیت روزنامه‌نگاری داشته است، الان سه ماه است که با خودشان برده‌اند و پرونده‌اش را هم از شعبه ۱۴ کارکنان دولت به شعبه دوم دادسرای اوین منتقل کرده‌اند.

می‌خواهم بدانم که با چه هدفی این کار را انجام داده‌اند. پرونده را از روند قانونی خودش خارج کرده‌اند و این انتقال پرونده با چه هدفی انجام شده است. این انتقال پرونده خودش محل اشکال است.

  • خانم علامه‌زاده، الان که برای پیگیری پرونده برادرتان به مراجع قانونی و قوه قضائیه مراجعه می‌کنید، چه پاسخی به شما می‌دهند؟

اصلاً الان که پرونده به دادسرای اوین منتقل شده است هیچ کس جوابگو نیست. حتی حاضر نیستند در این باره صحبت کنند. قبلاً که پرونده در دادسرای کارکنان دولت بود، حداقل آدم می‌توانست با کسی صحبت کند. الان که اصلاً کسی پاسخگو نیست. پدر من از صبح جلوی دادسرای اوین ایستاده تا آخر وقت، ولی اصلاً کسی پاسخگو نیست.
XS
SM
MD
LG