لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۳

نوربخش: آقای خامنه‌ای در هر تصمیمی که درباره دکتر یزدی گرفته شود دخیل است


ابراهیم یزدی (راست) در کنار عزت‌الله سحابی
ابراهیم یزدی (راست) در کنار عزت‌الله سحابی
ابراهیم یزدی، کهن‌سال‌ترین زندانی سیاسی ایران است که این روزها برای ادامه درمان بیماری‌هایش در مرخصی است.

با این حال این دبیرکل ۸۰ ساله نهضت آزادی، یک بار دیگر به دادسرای اوین احضار شده تا به اتهاماتی مربوط به ۱۰ سال قبل پاسخ دهد و از این رو احتمال بازگرداندن این فعال سیاسی به زندان، خانواده او را به شدت نگران کرده است.

مهدی نوربخش، داماد ابراهیم یزدی، عضو نهضت آزادی و استاد دانشگاه در آمریکا، در گفت‌وگویی با رادیو فردا در مورد پرونده آقای یزدی می‌گوید.

  • آقای نوربخش، آخرین وضعیت پرونده آقای یزدی چیست؟

روز شنبه چهاردهم خردادماه سال ۱۳۹۰ از دفتر دادیار شعبه دوم دادگاه انقلاب که در زندان اوین مستقر است به منزل دکتر یزدی تلفن می‌زنند و از ایشان می‌خواهند که روز دوشنبه به این شعبه مراجعه کند.

به خاطر مسائل پزشکی، دکتر روز چهارشنبه یعنی روز هیجدهم خردادماه به همراه وکیل خود در دفتر دادیاری زندان اوین حاضر می‌شود و پرونده اتهامات ایشان از شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به این شعبه ارجاع می‌شود.

روز چهارشنبه دکتر بین ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۳۰ در شعبه دوم دادگاه انقلاب حاضر می‌شود و نامه وزارت اطلاعات و اتهاماتی را که به هر حال متوجه او کرده‌اند به او نشان می‌دهند.

  • اتهامات مطرح شده، چه مواردی را در بر می‌گیرد؟

این اتهامات شامل تأسیس و اداره تشکیلات غیرقانونی و ضد امنیتی نهضت آزادی بوده و همچنین بر سر این موضوعات بحث می‌شود که دکتر یزدی در زمان انتخابات درخواست نظارت بین‌المللی بر اجرای انتخابات داشته است.

همچنین در مورد نامه دکتر یزدی که خطاب به مجلس خبرگان نوشته بوده صحبت می‌شود و اینها را به عنوان مصداق تشویش اذهان عمومی عنوان می‌کنند.

دکتر یزدی در گذشته به طور کتبی به این اتهاماتی که در بازجویی‌های قبلی هم مطرح شده بوده جواب داده و همواره مطرح کرده است که این اتهامات به هر حال اتهامات جدیدی نیست.

در طی گذران سه ماه زندان سال ۸۸ و گذران دوران شش ماهه سال ۸۹، وزارت اطلاعات فرصت زیادی داشت تا پرونده اتهامات دکتر یزدی را تکمیل کند که نمی‌دانیم چه عاملی باعث شد که به هر حال این پرونده تکیمل نشود.

به همین دلیل هم مجددا وزارت اطلاعات پرونده جدیدی را بر علیه دکتر یزدی گشوده و اکنون دارد آن را دنبال می‌کند.

اینکه چرا مجدداً دکتر یزدی را به دادگاه احضار کرده‌اند، مسئله‌ای است که ما پاسخش را نمی‌دانیم و به شدت ما را نگران کرده است.

  • آقای نوربخش، وضعیت جسمانی دکتر یزدی با توجه به اینکه پیش از این هم عمل قلب باز و هم سابقه یک بیماری خطرناک داشته‌اند، چطور است و احتمال بازگشت ایشان به زندان، چه خطراتی را ممکن است به دنبال داشته باشد؟

دکتر بسیار مریض است. در واقع جراحی قلب داشته و همچنین سرطان پروستات هم ایشان را رنج می‌دهد که در پی این سرطان، دکتر یزدی درگیر مشکلات دیگری است که اگر در یک محیط کاملاً بهداشتی نباشد به راحتی عفونت کرده و این امر می‌تواند بسیار مشکل‌ساز باشد که این امر هم ما را بسیار نگران کرده است.

چرا برای انسانی تا این حد بیمار و در سن ۸۰ سالگی مجدداً پرونده‌سازی می‌شود؟

  • حدس و ارزیابی شما از گشوده شدن یک پرونده جدید برای دکتر یزدی چیست؟

باورتان بشود نمی‌دانم. این چیزی که الان برای ما بسیار معماست همین نکته است که پس از این همه فرصتی که دولت داشته باشد و بعد از این همه مدتی که دکتر یزدی در زندان به سر برده، چرا باید مجدداً وزارت اطلاعات و شعبه دادگاه برای دکتر یزدی پرونده جدیدی باز کنند؟ این مسئله کاملاً برای ما یک معماست.

  • آیا فشار مجدد بر دکتر یزدی و گشودن پرونده جدید برای ایشان را در ارتباط با مسئله افزایش فشارها بر نیروهای ملی - مذهبی می‌دانید که در ماه‌های گذشته و به ویژه در چند هفته گذشته شاهد آن بوده‌ایم؟

صد در صد آن را مرتبط به هم می‌دانم. نیروهای ملی - مذهبی و نهضت آزادی شاید به تعداد نفرات، خیلی زیاد نباشند. اما فکر و اندیشه نهضت و نگاه ملی - مذهبی‌ها و اینکه به هر حال اینها در حوزه سیاست فعال بوده و مجهز به دموکراسی بوده‌اند قابل توجه است.

تمامی گروه‌های سیاسی در عرصه سیاست ایران مرتکب اشتباهاتی شده‌اند اما اشتباهات ملی- مذهبی‌ها کمتر از سایر گروه‌ها بوده است.

نیروهای ملی- مذهبی و نهضت آزادی با همین پشتوانه به هر حال مأموریتی در بین جامعه دانشگاهی دارند، در کل جامعه احترام دارند و این پتانسیل را دارند که مجدداً این نظام را سر هم برده و نیروها را جمع کنند، به نظر من مجموعه این مسائل باعث ایجاد عرصه‌ای شده است که حاکمیت اینها را رقیب و یک تهدید در صحنه می‌بیند و هرگز نمی‌خواهد که کسانی که متعلق به این تفکر هستند را آزاد ببیند.

این سخت‌گیری‌ها در طول چند ماه و چند هفته گذشته شدت بیشتری گرفته و به نظر من شدت بیشتری هم خواهد گرفت.

  • من از قول شما اظهار نظری خواندم که در آنجا گفته بودید که «مشکل دکتر یزدی، مشکل آقای خامنه‌ای با ایشان است»، اگر این اظهار نظر از شماست، ممکن است بفرمایید که این مشکل شخصی چیست؟

غیر از مسائل سیاسی که من خدمتتان عرض کردم، آقای خامنه‌ای از ابتدا با این گروه و با آقای بازرگان و به طور مشخص با دکتر یزدی در عرصه سیاست ایران مشکل داشته است.

من نمی‌خواهم در این گفت‌وگوی مختصر به زیربنا و دلایل این مشکلات برگردم. اما این مشکل شخصی وجود داشته است و ما شخصاً فکر می‌کنیم هر تصمیمی که در این مدت برای دکتر یزدی گرفته شود، بدون شک، بدون شک، آقای خامنه‌ای در این تصمیم‌گیری دخیل است و این مسئله برمی‌گردد به مشکلاتی که آقای خامنه‌ای با دکتر یزدی و این نوع تفکر دارد.
XS
SM
MD
LG