لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۵

پترا کویتووا، فاتح رقابت‌های زنان تنیس ویمبلدون ۲۰۱۱ شد


پترا کویتووا نشان قهرمانی ویمبلدون را فراز دست می‌برد
پترا کویتووا نشان قهرمانی ویمبلدون را فراز دست می‌برد
پترا کویتووا از جمهوری چک با برتری ۲ بر ۰ مقابل ماریا شاراپووا از روسیه، فاتح رقابت‌های انفرادی تنیس زنان ویمبلدون ۲۰۱۱ شد.

کویتووا ست اول را ۶-۳ و ست دوم را ۶-۴ به سود خود خاتمه داد. او در اظهارات پس از بازی که برای حاضرین در ورزشگاه نیز پخش می‌شد، در حالی که صدایش می‌لرزید از اشتیاقش برای تکرار این موفقیت بزرگ خبر داد.

او به مارتینا ناوراتیلووا و یانا نووتنا هم ادای احترام کرد و با نام بردن از اعضای خانواده‌اش که در ورزشگاه حاضر بودند، به آن‌ها گفت عاشقتان هستم.

کویتووا در اولین گرنداسلم امسال در استرالیا، در مرحله یک چهارم نهایی مغلوب زوناره وا از روسیه شد. در رولان گاروس هم در مرحله یک هشتم نهایی مغلوب لی نا‌از چین شده بود.

فینال زنان در ویمبلدون ۲۰۱۱

مارتینا ناوراتیلووا، افسانه بی‌بدیل تاریخ تنیس هم آن بالا نشسته بود. گویی اما خودش به جای پترا، راکت دست گرفته و برای فتح ویمبلدون مبارزه می‌کند.

کسی که ۲۰ بار در ویمبلدون فاتح رقابت‌های انفرادی، دو نفره و مختلط شده.

ناوراتیلووا خود نیز ملیت چکسلواکی سابق را داشت اما با گریختن از فضای کمونیسم، افتخارات بی‌نظیرش را با تابعیت آمریکا رقم زد.

یانا نووتنا هم چشم دوخته بود به شگفتی ساز بزرگ رقابت‌های انفرادی زنان. نووتنا ۱۳ سال قبل، آخرین نفری بود که یادبود قهرمانی ویمبلدون را به پراگ برد.

در ست اول، کویتووا برخلاف انتظار‌ها به هیچ وجه در شکوه فینال این تورنمنت غرق نشد. مسلط و مطمئن بازی می‌کرد و عکس قضیه در آن نیمه از چمن برقرار بود. شاراپووا ۵ دبل فول در سرویس‌هایش داشت و توپ‌هایی که به سادگی باید امتیاز می‌شدند را به نقاطی بعید در خارج زمین می‌فرستاد.

کویتووا که گویی سینی مخصوص قهرمان را بی‌هیچ قید و شرطی متعلق به خودش می‌دانست، حتی وقتی ست اول به پایان رسید، هیجان خاصی بروز نداد.

از قضا این شاراپووا بود که با کسب هر امتیاز، شادمانی‌اش را با تماشاگرانی که بیشترشان هوادار او بودند، سهیم می‌شد.

در ست دوم نیز شاراپووا نشانی از بازی‌های قبلی‌اش نداشت. خصوصاً رقابت مهیج او با دومنیکا سیبولکوآ از اسلواکی که کارولینه ووزنیاکی را حذف کرده بود.

با این حال، ست دوم برای کویتووا نیز اقتدار ست قبلی را نداشت. ارورهای عجیب او آغاز شد و چیزی نمانده بود با افزایش خطاهای او، ست دوم به گیم‌های اضافه و چه بسا ست سوم کشیده شود.

کارنامه قهرمان بانوان ویمبلدون ۲۰۱۱

دور اول: آلکسا گلاش از آمریکا را ۲-۰ و با نتایج مشابه ۶-۲ مغلوب کرد.
دور دوم: آنه کئوساونگ از انگلستان را نیز ۶-۱ و ۶-۲ شکست داد.
دور سوم: روبرتا وینچی از ایتالیا را با نتایج مشابه ۶-۳ از پیش رو برداشت.
یک هشتم: با نتایج ۶-۰ و ۶-۲ مقابل یانینا ویکمایر بلژیکی به برتری رسید.
یک چهارم: اسوتانا پیرونکووا از بلغارستان را ۲-۱ شکست داد. ست دوم را پیرونکووا ۷-۵ برد اما ست اول و آخر را کویتووا برنده شد.
نیمه نهایی: ویکتوریا آزارنکا که اتفاقاً شباهت چهره و فیزیکش با کویتووا به راحتی قابل تفکیک نیست، ست اول را ۶-۱ به کویتووا باخت. ست دوم را برنده شد اما در ست سوم تسلیم شد تا رقیب چکی‌اش را به فینال بفرستد.
فینال: برتری ۲-۰ مقابل ماریا شاراپووا قهرمان ۳ دوره از رقابت‌های گرنداسلم.

کویتووا ژانویه سال ۲۰۱۱ را با قهرمانی در بریسبان استرالیا آغاز کرد. او در فینال موفق شد آندریا پتکوویچ آلمانی را مغلوب کند.

نخستین هفته از ماه فوریه نیز به قهرمانی او در اوپن پاریس آن هم با برتری مقابل کیم کلایسترز انجامید.

در ماه می نیز رقابت‌های مادرید را با پیروزی ۲-۰ مقابل ویکتوریا آزارنکا فتح کرد. یک ماه بعد هم به فینال رقابت‌های چمن در ایستبورن انگلستان رسید اما مغلوب ماریون بارتولی از فرانسه شد.

قهرمانی در ویمبلدون نیز اوج هنرنمایی او در کارنامه عالی‌اش برای سال ۲۰۱۱ است. سالی که هنوز رقابت‌های متعددی از آن، از جمله چهارمین گرنداسلم سال در آمریکا باقی مانده است.
XS
SM
MD
LG