لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

واکنش‌ها به تصمیم اسرائیل به گسترش خانه‌سازی‌ها در شرق بیت‌المقدس


نمایی از ساخت و سازها در شهرک یهودی‌نشین «هر خوما» در نزدیکی بیت‌المقدس (اورشلیم)
نمایی از ساخت و سازها در شهرک یهودی‌نشین «هر خوما» در نزدیکی بیت‌المقدس (اورشلیم)
اعلام تصمیم دولت اسرائیل به ساخت و ساز چهار هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی جدید برای اسکان یهودیان در شرق بیت‌المقدس (اورشلیم)، که احداث یک هزار و ۶۰۰ واحد آن به زودی آغاز خواهد شد، افزون بر ایجاد سرخوردگی عمیق در میان فلسطینی‌ها، موجب واکنش خشم‌آلود جامعه جهانی شده است.

الی ییشای، وزیر کشور مذهبی و راستگرای اسرائیل، پنجشنبه اعلام کرده بود که با سه طرح بزرگ خانه‌سازی در شرق بیت‌المقدس؛ یک هزار و ۶۰۰ خانه در«هَر شلومو»، ۷۰۰ آپارتمان در «پیسگات زِئِو» و دو هزار خانه دیگر در«گیوعات هاماتوس» موافقت می‌کند، و دستور عملی کردن سریع خانه‌سازی‌ها در «هَر شلومو» را هم صادر خواهد کرد.

هفته پیش از آن نیز، کمیته دولتی خانه‌سازی‌های اسرائیل که ریاست آن به عهده وزیر کشور است، از ساخت و سازهایی به میزان ۹۳۰ واحد مسکونی در«هَر خوما» خبر داده بود.

با انتشار اخبار جدید از ساخت و سازها، کاخ سفید آمریکا این اقدام را «یکجانبه» نامید و آن را به زیان روند صلح ارزیابی کرد.

جی. کرنی، سخنگوی کاخ سفید، روز پنجشنبه گفت که در دیدگاه آمریکا تغییری ایجاد نشده و کاخ سفید همچنان به طور روشن از هر دو طرف اسرائیلی - فلسطینی می‌خواهد که به اقداماتی دست نزنند که از سرگیری گفت‌وگوهای سیاسی را دشوارتر کند.

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، نیز روز سه‌شنبه پیش از اطلاع از موافقت اصولی دولت اسرائیل با چهار هزار و ۳۰۰ خانه جدید در شرق بیت‌المقدس، در واکنش به طرح ساخت ۹۳۰ خانه جدید در«هَر خوما» گفته بود که آمریکا از تجدید این طرح‌های ساخت و ساز و عواقب آن نگران است.

طرح یک هزار و ۶۰۰ خانه جدید در«هَر شلومو» که ساخت آن می‌تواند سریعاً آغاز شود همان پروژه‌ای است که دو سال پیش در جریان سفر جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا به اسرائیل، موجب اختلافی بزرگ میان آمریکا و اسرائیل شد.

در آن زمان آقای بایدن با خشم اسرائیل را ترک کرد و پس از آن نیز اوباما به سختی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را مورد عتاب قرارداد.

آقای نتانیاهو برای زدودن بحران در مناسبات خود با اوباما به سختی در طول ماه‌ها تقلا کرد.

در واکنش به تصویب احداث واحدهای مسکونی جدید، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، پنجشنبه در دیدار با هیئتی از اعضای حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا که به منطقه سفر کرده‌اند، از خانه‌سازی‌های جدید اسرائیلی ابراز تأسف و سرخوردگی عمیق کرد.

محمود عباس گفت که در چنین وضعیتی، جامعه جهانی باید هر چه بیشتر در کنار فلسطینی‌ها و خواسته آنها برای پذیرش عضویت به عنوان کشوری مستقل در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، قرار گیرد.

آقای عباس به این هیئت کنگره به ریاست استانلی هویر، رهبر اقلیت دمکرات در مجلس نمایندگان، گفت که کشور فلسطین باید «از وجود یهودی‌نشین‌ها پاک باشد».

نبیل ابوردینه، سخنگوی نهاد ریاست جمهوری فلسطین، این هفته گفته بود که از آمریکا می‌خواهیم به کمیسیون چهارجانبه صلح خاورمیانه امکان دهد که فشار بر اسرائیل را برای قطع ساخت و سازها در سرزمین‌های فلسطینی شدت بخشد.

اتخحادیه اروپا نیز از تصمیم دولت اسرائیل ابراز ناخشنودی کرده و مقام‌های اتحادیه اروپا گفته‌اند که در این شرایط کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، در روزهای آینده به اسرائیل می‌رود تا با سران این کشور دیدار کند.

اتحادیه اروپا پیشتر نیز به شدت خانه‌سازی‌ها در شهرک‌های یهودی‌نشین در شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری را مورد نکوهش قرار داده بود.

حماس و جهاد اسلامی فلسطین نیز گفته‌اند که خانه‌سازی‌های جدید اسرائیلی سیلی دولت نتانیاهو بر چهره محمود عباس است و تشکیلات خود گردان باید برای همیشه امید به از سرگیری گفت‌وگوی سیاسی با اسرائیل را رها کند و به «گزینه مقاومت» بازگردد و از دستگیری نیروهای مسلح این تشکل‌ها در کرانه باختری دست بردارد.

حماس همچنین تهدید کرده است که در برابر این خانه‌سازی‌ها، ممکن است که فلسطینی‌ها روی آوردن به اقدامات مسلحانه را از سرگیرند.
XS
SM
MD
LG