لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۰

انتشار کتاب خاطرات فيدل کاسترو


فیدل کاسترو، رهبر سابق کوبا، برای معرفی کتاب خاطرات خود روز جمعه گذشته در مراسمی در شهر هاوانا شرکت کرد. این کتاب با عنوان «چریک زمانه» در دو جلد و هزار صفحه منتشر شده است.

رئیس‌جمهور سابق کوبا که در سال‌های اخیر از فعالیت‌های عمومی و علنی کناره‌گیری کرده است حدود شش ساعت در مراسم معرفی این کتاب در شهر هاوانا حضور داشت.

به گزارش روزنامه گاردین، این کتاب هزار صفحه‌ای زندگی فیدل کاسترو از دوران کودکی تا ماه دسامبر سال ۱۹۵۸ و پیروزی انقلاب کوبا را پوشش می‌دهد.

محتویات این کتاب براساس مصاحبه‌های روزنامه‌نگاری به نام «کاتییوسکا بلانکا» با فیدل کاسترو تنظیم شده است.

تلویزیون دولتی کوبا تصاویری را از رهبر سابق این کشور پخش کرد که یک لباس ورزشی به رنگ تیره پوشیده بود و چهره‌ای خندان داشت. در این گزارش صدای مراسم و یا سخنان فیدل کاسترو پخش نشد اما «گرانما» روزنامه حزب کمونیست کوبا گزارش داد که فیدل کاسترو در این مراسم به حاضران گفته است که آن‌ها از انتشار دو جلد کتابی مطلع می‌شوند که تاکنون هیچ خبری از آن پخش نشده است.

به گزارش این روزنامه فیدل کاسترو در بخش دیگری از سخنان خود گفته است: «من باید هم اکنون از فرصت باقی مانده استفاده کنم، چون حافظه‌ام رو به ضعیف شدن است.»

فیدل کاسترو که هم اکنون ۸۵ ساله است در سال ۲۰۰۶ به خاطر ابتلا به بیماری‌های شدید از قدرت کناره‌گیری کرد و از دو سال پیش نیز به طور کلی فعالیت‌های سیاسی را کنار گذاشت. به دنبال آن برادر کوچک‌تر وی «رائول» که از پیش مشخص بود جانشین او خواهد شد به مقام ریاست دولت کوبا رسد.

​فیدل کاسترو در سال‌های اخیر به ندرت درمجامع علنی ظاهر می‌شود. هر چند در ماه آوریل سال گذشته در کنگره حزب کمونیست کوبا شرکت کرد و به هنگام ورودش با پرستار خود جمعیت حاضر به شدت از وی استقبال کردند.

«گرانما» روزنامه حزب کمونیست کوبا در گزارش خود می‌نویسد که فیدل کاسترو در مراسم معرفی کتاب خود راجع به موضوعات گوناگونی از جمله سفر هیئت‌های دیپلماتیک خارجی، رویدادهای جهانی و پیشرفت‌های فنی و علمی صحبت کرده است.

او مخالفت شدید خود را با آموزش و پرورش خصوصی ابراز کرده و گفته است رهبران کوبا به اشتباه فکر می‌کردند که با بسط نظام سوسیالیستی تمام مشکلات اقتصادی این کشور حل خواهد شد. او در بخشی از سخنان خود گفته است: «وظیفه ما این است که تا آخرین لحظه برای کشور خود، برای کره زمین و برای بشریت بجنگیم»
XS
SM
MD
LG