لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۱

آمریکا:‌ گزارش آژانس نشانگر تداوم قصور ایران در اجرای تعهدات خویش است


ایالات متحده می‌گوید که گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد برنامه هسته‌ای ایران، تأکیدی دوباره بر این موضوع است که جمهوری اسلامی در اجرای تعهدات بین‌المللی خود همچنان قصور می‌ورزد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود درباره برنامه هسته‌ای ایران با ابراز نگرانی دوباره از «ابعاد نظامی احتمالی»‌ برنامه اتمی ایران «در گذشته و حال»، اعلام کرده است که اطلاعات تازه‌ای در این باره دریافت کرده است.

این گزارش که در آستانه نشست فصلی شورای حکام، از سوی یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، به ۳۵ کشور عضو شورای حکام ارائه شده، همچنین نسبت به دریافت اطلاعاتی درباره تلاش ایران برای طراحی یک کلاهک هسته‌ای و جایگزینی آن با کلاهک‌ متعارف موشک شهاب- ۳ ابراز نگرانی کرده است.

گزارش آژانس همچنین بر این نکته تأکید دارد که جمهوری اسلامی همچنان به افزایش غنای اورانیوم با غنای پایین خود ادامه می‌دهد.

این در حالی است که شورای امنیت تاکنون در قالب هفت قطعنامه، از جمله چهار قطعنامه تحریمی، از ایران خواسته است که غنی‌سازی اورانیوم را که کاربردی دوگانه در فعالیت‌های نظامی و غیرنظامی دارد متوقف کند.

در این میان گرچه مقام‌های جمهوری اسلامی موارد طرح شده در این گزارش را «اتهاماتی بی‌اساس، خسته‌کننده و تکراری» خوانده‌اند، ایالات متحده گزارش جدید آژانس را شاهدی بر ادامه بی‌اعتنایی ایران به خواست جامعه بین‌المللی ارزیابی کرده است.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با اشاره به این موضوع افزوده است که گزارش جدید آژانس به روشنی نشانگر نبود همکاری کامل از سوی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

آقای تونر می‌گوید که این گزارش حاکی از آن است که ایران هیچ اقدام معناداری در اجابت الزامات شورای امنیت سازمان ملل یا خواسته‌های شورای حکام آژانس به عمل نیاورده است.

این اظهار نظر در حالی است که رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، چهارشنبه شب در نشستی خبری جمهوری اسلامی را فعال‌ترین کشور در زمینه همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواند.

آقای مهمان‌پرست در این اظهارات که در خبرگزاری فارس انعکاس یافته اضافه کرد که «بازرسان آژانس به صورت دقیق و شفاف گزارش‌های ایران به آژانس را انعکاس داده‌اند به گونه‌ای که حتی آمریکایی‌ها از تعداد دقیق سانتریفیوژهای ایران آگاهی دارد.»

«آمادگی برای مذاکره بر اساس بسته ژنو و نشست استانبول»

آقای مهمان‌پرست در عین حال گفت که ایران همیشه آمادگی مذاکره با گروه ۵+۱ را دارد، اما این اقدام باید «بر اساس بسته ژنو و نشست استانبول» از سر گرفته شود.

وی در توضیح این مطلب افزود که «ایران مشکلی در مورد برنامه‌های هسته‌ای خود ندارد که بخواهد بحث در مورد آن را تکرار کند.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران در عین حال اذعان کرد که نامه کاترین اشتون نشان‌دهنده عدم موافقت غرب با بسته ایران در مذاکرات ژنو و استانبول است.

مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۵+۱ متشکل از پنج عضو دائم شواری امنیت سازمان ملل و آلمان، پس از یکسال توقف در پاییز گذشته در ژنو آغاز شد و در استانبول ترکیه ادامه یافت اما از آنجا که نتیجه‌ای در بر نداشت بار دیگر متوقف شد.

پس از آن ایران در بهمن ماه گذشته با ارسال نامه‌ای چارچوب پیشنهادی خود برای ادامه مذاکرات را اعلام کرد اما کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که هدایت مذاکرات را بر عهده دارد، اعلام کرد که این نامه «حاوی نکته جدیدی نیست و نمی‌تواند مبنایی برای مذاکرات تازه باشد.»

آمریکا و متحدان اروپایی‌اش در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند که با اتخاذ تهمیدات مختلفی از جمله مذاکره و تحریم، ایران را به شفاف‌سازی در مورد برنامه هسته‌ای بحث‌برانگیزش و توقف غنی‌سازی متقاعد کنند.

ایران اما همواره غنی‌سازی را خط قرمز خود خوانده و در عین حال با رد ماهیت نظامی در برنامه هسته‌ای، این برنامه را صلح‌آمیز و با هدف تولید برق و رادیودارو توصیف کرده است.
XS
SM
MD
LG