لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۷

لیندسی گراهام: ایران خطر بزرگی برای اسرائیل است


لیندسی گراهام، سناتور آمریکایی
لیندسی گراهام، سناتور آمریکایی

لیندسی گراهام از سناتورهای جمهوریخواه در سنای آمریکا، در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس، گفت که اسراییل با تهدید بزرگی از جانب جمهوری اسلامی ایران روبروست.

سناتور گراهام که به همراه سناتور جان مک کین به کابل پایتخت افغانستان سفر کرده است می‌گوید که ایران، حزب الله لبنان را با موشک‌های دقیق هدایت‌شونده مسلح می‌کند.

حسین سلامی جانشین فرمانده سپاه پاسداران آدینه گذشته در راهپیمایی روز قدس در تهران اعلام کرد که «بیش از یکصد هزار موشک در لبنان آماده هستند تا با یک دستور اسرائیل را از نقشه جهان محو کنند».

به گزارش خبرگزاری فارس اقای سلامی گفته است که: «ده‌ها هزار موشک با بردهای بلند در اقصی‌نقاط جهان اسلام فقط منتظر دستور هستند تا با فشار یک ماشه اسرائیل برای همیشه از جغرافیای سیاسی جهان حذف شود».

آقای سلامی همچنین تاکید کرد که ظرفیت بازیابی مجدد سرزمین فلسطین از اسرائیل فراهم شده و اگر این رژیم دست به خطا بزند، به احتمال قریب به یقین تمام سرزمین تحت اشغال رژیم صهیونیستی توسط مسلمانان مجاهدی که آماده حمله هستند اشغال خواهد شد.

سناتور جمهوریخواه لیندسی گراهام در گفت‌وگوی اختصاصی خود با شبکه سی‌بی‌اس به اینگونه سخنان اشاره‌ای نکرد ولی تاکید کرد که اسراییل با خطری جدی روبرو است.

سناتور گراهام که از کاندیداهای کسب مقام ریاست جمهور بود با تاکید به تهدیدهای ایران علیه اسراییل گفت که سفر اخیر او به این کشور، بسیار نگران‌کننده بود و جنگ‌های خانگی سوریه تاثیر همه‌جانبه‌ای در سراسر منطقه داشته است.

سناتور ایالت کارولینای جنوبی، دونالد ترامپ کاندیدای جمهوریخواه کسب مقام ریاست جمهوری آمریکا را فاقد استراتژی روشنی برای مسایل خاورمیانه خواند و گفت: «هنگامی که او به باقی ماندن بشار اسد در سوریه رضایت می‌دهد نشانه آن است که هیچ ایده‌ای درباره پیامدهای حرف خود برای منطقه ندارد».

او از دونالد ترامپ خواست تا در سیاست خود در قبال سوریه تجدیدنظر کند. سناتور گراهام در همان حال از پیشنهاد هیلاری کلینتون برای ایجاد یک منطقه ممنوعه پرواز در سوریه استقبال کرد و گفت که این گامی در جهتی درست است.

سناتور جان مک کین رییس کمیته بانفوذ نیروهای مسلح در سنای آمریکا به نوبه خود هردو کاندیدای جمهوریخواه و دمکرات برای کسب مقام ریاست جمهوری آمریکا را فاقد سیاستی کارآ در قبال مسایل خاورمیانه توصیف کرد.

جان مک کین گفت: «به باور او هیچیک از دو کاندیدا تا کنون استراتژی لازم برای مقابله با مسایل جاری خاورمیانه و چشم اندازی روشن برای حل موضوع‌های پیچیده‌ای که رییس جمهوری آینده با آن دست بگریبان خواهد بود، ارایه نداده‌اند».
سناتور مک کین افزود: «لازمه پیشبرد یک استراتژی موفق و کارساز، طراحی و اتکا به رهبران نظامی کشور است».

رییس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا ابراز امیدواری کرد که: «هریک از دو کاندیدا در صورت ورود به کاخ سفید، از شخصیت‌هایی مانند ژنرال دیوید پترایوس [فرماند اسبق نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در افغانستان و عراق و رییس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی سی آی‌ای]، رابرت فورد [سفیر پیشین آمریکا در سوریه] و رایان کراکر [فرماندار انتصابی آمریکا در عراق پس از اشغال این کشور] برای رایزنی دعوت کند و توصیه‌های آنها را بکار بندد».

آقای مک کین همچنین بر اختلاف نظرهای خود با دونالد ترامپ در زمینه‌های سیاسی تاکید کرد.

او اظهار داشت که: «همچنانکه پیش‌تر هم گفته است تنها از کاندیدای رسمی حزب پشتیبانی خواهد کرد».

هر دو سناتور جمهوریخواه که برای گذراندن جشن‌های چهارم ژوئیه روز استقلال آمریکا با سربازان آمریکایی در افغانستان به این کشور رفته‌اند، در پیامی شفاهی از رییس جمهوری آمریکا خواستند که در کاهش ۵۰ درصدی نیرو‌ها در افغانستان تجدیدنظر کند.

باراک اوباما پیشتر اعلام کرده که در پایان سال جاری میلادی، کمتر از شش ماه دیگر، پنجاه درصد نیروی ۹ هزار و ۵۰۰ نفری آمریکا در افغانستان را از این کشور فراخواهد خواند.

XS
SM
MD
LG