لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۱

وزیر خارجه بریتانیا سفیران ایران و روسیه را به‌خاطر اوضاع حلب احضار کرد


  بوریس جان، وزیر خارجه بریتانیا
  بوریس جان، وزیر خارجه بریتانیا

بوریس جانسون ، وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرد، سفیران ایران و روسیه را به خاطر اوضاع شهر حلب احضار کرده است.

بوریس جانسون می‌گوید مراتب «نگرانی عمیق» خود را بابت اوضاع شهر حلب به اطلاع سفیران ایران و روسیه رسانده است.

وزیر خارجه بریتانیا، از گزارش‌هایی که حکایت از اعدام و ناپدید شدن مخالفان دارد، و همچنین شلیک به سوی آمبولانس‌ها ابراز نگرانی گرده است.

بوریس جانسون با صدور بیانیه‌ای گفت: «هم روسیه و هم ایران در اجرای تعهدات خود به قوانین بشردوستانه بین‌المللی کوتاهی کرده‌اند، به‌ویژه کوتاهی در رساندن کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان در طول ماه‌ها محاصره شرق حلب».

روز چهارشنبه تعدادی از رسانه‌ها از جمله خبرگزاری رویترز و وبسایت العربیه نزدیک به عربستان سعودی به نقل از منابعی در سازمان ملل متحد و در اپوزیسیون سوریه اعلام کرده بودند که ایران به عنوان یکی از کشورهای تاثیرگذار در تحولات سوریه، برقراری آتش‌بس در حلب را به خروج شبه‌نظامیان مخالف بشار اسد از روستاهای شیعه‌نشین فوعه و کفریا مشروط کرده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، اما گزارش‌ها درباره شرط‌های ایران برای آتش‌بس در حلب را «خبرسازی‌های جعلی» و « فضاسازی تبلیغاتی» علیه ایران دانسته که به گفته او نشان‌دهنده «عصبانیت برخی کشورها در منطقه و فرا منطقه از وضعیت جدید حلب» است.

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل ،سه شنبه، دولت سوریه و دو متحدش، ایران و روسیه را «مسئول جنایت‌ها» در حلب خواند.

ایران در مقابل می‌گوید که عربستان و ترکیه از اسلامگرایان افراطی، حمایت می‌کند.

با این حال رسانه‌های ایران نیز خبر دادند که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، از روز چهارشنبه تا ظهر پنج شنبه سه بار با چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، درباره آخرین تحولات سوریه گفت‌وگوی تلفنی داشته است.

در همین حال مولود چاوش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، از برگزاری نشستی سه‌جانبه با وزرای خارجه روسیه و ایران برای بررسی راه‌حل بحران سوریه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نشست وزیران خارجه ترکیه، روسیه و ایران قرار است روز ۲۷ دسامبر (هفتم دی ماه) در مسکو برگزار شود.

حلب تقریبا به طور کامل به تصرف نیروهای دولتی بشار اسد و متحدان آن درآمده‌ است.

براساس گزارش‌ها تعدادی اززخمی ها، مخالفان مسلح و غیرنظامیان از مناطق تحت کنترل مخالفان در شهر حلب از این شهر خارج شده است.

درهمین حال شبکه العالم، وابسته به صدا و سیمای ایران، اعلام کرده که نخستین گروه از نیروهای مسلح مخالف بشار اسد نیز از حلب خارج شده‌اند.

احضار سفیر ایران در بریتانیا، پنج روز پس از احضار سفیر بریتانیا در تهران به وزارت خارجه ایران رخ داده است.

روز شنبه ۲۰ آذر، نیز نیکلاس هاپتون سفیر بریتانیا در تهران، به وزارت خارجه ایران احضار و «اعتراض شدید» دولت ایران به اظهارات نخست‌وزیر این کشور در نشست شورای همکاری خلیج فارس، به او ابلاغ شده بود.

یک روز بعد نیز وزیر خارجه ایران اظهارات ترزا می را «زیاده‌گویی» توصیف کرده و وزیر دفاع آن را نشانه «ناپختگی» نخست‌وزیر بریتانیا خوانده بود.

ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه ۱۷ آذر، خطاب به شورای همکاری کشورهای خلیج فارس گفته بود که بریتانیا به این کشورها کمک خواهد کرد در برابر «اقدامات ستیزه‌جویانه ایران در منطقه» بایستند.

در همین زمینه بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، روز پنج شنبه۱۸ آذر، با متهم کردن عربستان سعودی و ایران به «جنگ نیابتی» در خاورمیانه، از فقدان «رهبری قوی» در این کشورها انتقاد کرده بود.

دفتر نخست‌وزیر بریتانیا اما اعلام کرد که نظر بوریس جانسون درباره عربستان، منعکس‌کننده موضع لندن درباره این کشور نیست.

XS
SM
MD
LG