لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۳

عراقچی: درباره چارچوب مذاکرات جامع توافق شد؛ مذاکرات بعدی آخر اسفند


عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره‌کننده ایران، پس از دیدار کاترین اشتون و محمدجواد ظریف اعلام کرد که دو طرف درباره چارچوب مذاکرات جامع به توافق رسیدند.

وزیر خارجه ایران و نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، شامگاه چهارشنبه ۳۰ اسفند به وقت اروپا، پس از پایان مذاکرات کارشناسی برای جمع‌بندی گفت‌وگوها با یکدیکر به طور دوجانبه دیدار کردند.

عراقچی پس از دیدار اشتون و ظریف گفت: «طرفین درباره چارچوب و برنامه کاری مذاکرات جامع توافق کرده‌اند.»

پیش از این آمریکا و یکی از اعضای تیم مذاکراتی ایران از وجود پیشرفت در مذاکرات خبر داده بودند. یکی از دیپلمات‌های ارشد غربی حتی به خبرگزاری رویترز گفته بود مذکرات به طور تعجب‌آوری خوب به پیش می‌رود و تاکنون مشکل عمده وجود نداشته است.

معاون وزارت خارجه در ادامه به خبرگزاری ایرنا گفت: «دور بعدی مذاکرات میان ایران و ۱+۵ آخر اسفند ماه در وین اتریش برگزار می‌شود.»

تیم‌های دیپلماتیک دو روز کامل به صورت چندجانبه و دوجانبه در مورد رسیدن به یک چارچوب در مورد توافق نهایی در مورد برنامه هسته‌ای ایران مذاکره‌ می‌کردند.

این مذاکرات با حضور محمدجواد ظریف و کاترین اشتون آغاز شد و سپس تیم‌های کارشناسی در سطح مدیران و معاونان به مذاکرات ادامه دادند.

به گزارش ایسنا، عراقچی در ادامه گفت که اشتون و ظریف روز پنجشنبه در کنفرانس خبری مشترک شرکت می‌کنند و نتایج را اعلام خواهند کرد.

معاون ظریف گفت که فضای مذاکرات وین مثبت بود اما هنوز نمی‌توان اما هنوز نمی‌توان خوش‌بین به پیشرفت مذاکرات آتی بود.

پیشتر مری هرف٬ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، درباره مذاکرات گفته بود: «فکر می‌کنیم که در روزهای اخیر پیشرفت‌هایی داشته‌ایم و امیدواریم بتوانیم رو به جلو پیش برویم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم این گفت‌و‌گوها را «سازنده و مفید» خوانده و افزود که مذاکرات طرفین در خصوص «روند و محتوا» بوده است.

ایران همزمان با مذاکرات سیاسی با ۱+۵ مذاکره با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای اعتمادسازی و پاسخ به سئوال‌های این نهاد پیش می‌برد. ظریف در اتریش با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس هم دیدار داشت.
XS
SM
MD
LG