لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

‫بازدید معاون رئیس جمهوری ایران از مراسم اربعین در عراق‬


 اسحاق جهانگیری معاون رئیس جمهوری ایران در نجف
اسحاق جهانگیری معاون رئیس جمهوری ایران در نجف

همزمان با برگزاری مراسم اربعین در عراق با حضور میلیون ها زائر از کشورهای مختلف، معاون اول رئیس جمهوری ایران نیز روز یکشنبه،۳۰ آبان، با سفر به نجف و حرکت به سمت کربلا در جریان نحوه ارائه خدامات به زائران قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، اسحاق جهانگیری روز یکشنبه پس از ورود به شهرنجف برای شرکت در مراسم اربعین به کربلا رفت.

سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت، مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان و حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه ،معاون اول رئیس جمهوری ایران را در این سفر همراهی می‌کنند.

در روزهای گذشته نیز تعدادی از مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله محمود علوی، وزیر اطلاعات، حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران، و الهام امین‌زاده، دستیار ویژه رئیس جمهوری، در جمع زائران مراسم اربعین در سه مرز ایران حاضر شده بودند.

وی برگزاری این مراسم با وجود درگیر‌ی‌ها در موصل را «نشانه اقتدار دولت عراق» دانست.

معاون اول رئیس جمهوری ایران روز شنبه نیز در تماس تلفنی با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، ابراز امیدواری کرده بود که «با رفع نقاط ضعف موجود»مراسم اربعین در سال‌های آینده بهتر برگزار شود.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق،نیز در این تماس تلفنی گفته بود که «تروریست‌ها» به دنبال آسیب رساندن به زائران مراسم اربعین هستند و دولت عراق «تلاش مضاعفی» را برای تامین امنیت زائران داشته است.

به گفته حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، بیش از ۲ میلیون ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین به عراق سفر کرده‌اند.

وی روز یکشنبه خبر داد که حدود یک میلیون و ۱۰۰هزار نفر از سه مرز، مهران، شلمچه و چذابه، به ایران بازگشته‌اند.

به گفته مقام‌های ایرانی، به دلیل تعداد زیاد زائران «فاقد ویزا» در مرز مهران و بسته شدن مسیر حرکت به سمت کربلا، به دلیل تعداد زیاد زائران، دولت عراق از صبح روز پنجشنبه،۲۷ آبان، این مرز را با دیوار بتنی بست. برپایه گزارش‌ها در روزهای گذشته هزاران نفر که فاقد روادید بوده‌اند در مرزهای عراق سرگردان شده بودند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران در هفته‌های گذشته بارها درباره سفر زائران ایرانی به عراق بدون ویزا هشدار داده‌اند.

از جمله حمیدرضا گودرزی، سخنگوی ستاد مرکزی اربعین، روز جمعه، ۲۹ آبان، خبر داده بود که ۶۰۰ نفر از زائران ایران که «مدارک قانونی نداشتند» و«خارج از معابر رسمی» به خاک عراق وارد شده بودند، توسط نیروهای این کشور دستگیر و تحویل ماموران امنیتی ایران شده‌اند.

در همین حال حسین پلارک، رئیس ستاد بازسازی «عتبات عالیات»، پیش‌بینی کرده که امسال در مجموع ۲۵ میلیون نفر از کشورهای مختلف در مراسم اربعین شرکت می‌کنند.

در هفته‌های گذشته نیز برخی از سازمان‌ها در ایران از ارائه امکانات به زائران مراسم اربعین خبر داده‌اند.

به گفته مقامات شهرداری تهران، ارسال سه هزار مخزن زباله به عراق، انتقال دو هزار نفر از پرسنل شهرداری برای کار در شهرهای زیارتی در عراق، احداث حدود ۲۰۰ توالت در شهرهای مرزی ایران و انتقال زائران با ۷۰۰ اتوبوس، از جمله اقدامات این نهاد در اربعین امسال خواهد بود.

غلامعلی نیستانی، مدیرعامل صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان ایران، نیز روز دوشنبه، ۱۰ آبان، خبر داده بود که به دانشجویان شرکت‌کننده در مراسم پیاده‌روی اربعین یک میلیون تومان وام خارج از نوبت پرداخت می‌شود.

XS
SM
MD
LG