لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۵

«احضار» مدیرکل ارشاد قم از سوی آیت‌الله مکارم شیرازی


 آیت‌الله مکارم شیرازی
آیت‌الله مکارم شیرازی

در ادامه واکنش‌های روحانیون سرشناس به موضوع برگزاری یک برنامه موسیقی در قم، آیت‌لله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید، اعلام کرد که مدیرکل ارشاد قم را «احضار» کرده و پاسخ‌های او را «قانع كننده» نیافته است.

براساس گزارش منتشر شده در وبسایت این مرجع تقلید، مدیر کل ارشاد قم «ضمن عذرخواهى» اعلام کرد كه «هرگز اين گونه برنامه‌ها تكرار نخواهد شد».

آقای مکارم شیرازی تاکید کرد که «پافشارى و سرمايه‌گذارى» وزارت ارشاد بر روی موضوع برگزاری کنسرت در شهرهایی چون قم «موجب تضعيف دولت و فاصله گرفتن از مراجع دينى» خواهد شد.

وی اضافه کرد: «اگر بنا است برنامه‌هايى براى شادى جوانان اجرا شود مى‌توان با هماهنگى خبرگان از حوزه علميه برنامه‌هايى خالى از هر گونه مسائل خلاف شرع و هماهنگ با فرهنگ اسلامى تنظيم كرد».

در روزهای گذشته تعدادی از مراجع تقلید و روحانیون سرشناس از جمله آیت‌الله حسین نوری همدانی و آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی و همچنین جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به اجرای یک برنامه موسیقی در شهر قم اعتراض کرده اند.

علی جنتی، وزیر ارشاد ایران، در واکنش به این اعتراض‌ها گفته که «آنچه که در قم اجرا شد اصلا کنسرت نبود، یک برنامه همخوانی یا همسرایی بود که نه محتوا و نه شکل آن هیچ اشکالی نداشت».

با این حال یک روز پیش از سخنان وزیر ارشاد عباس دانشی، مدیر کل ارشاد قم، با اشاره به گفته او «رفتارهای غیراخلاقی و ناهنجار شرکت‌کنندگان» در این برنامه موسیقی، از اتفاقات رخ داده «عذرخواهی» کرده بود.

در سخنان مدیر کل ارشاد قم و معترضان اشاره‌ای به جزییات این برنامه موسیقی نشده است.

پیش از این برخی سایت‌های خبری از جمله خبرگزاری شبستان تصاویری را از اجرای این برنامه موسیقی منتشر کرده بودند که نشان می‌دهد، در این برنامه زنان و مردان هم‌نوازی و هم‌خوانی کرده‌اند.

تصاویر منتشر شده در شبستان همچنین نشان می‌دهد که یکی از اعضای زن گروه، پس از اجرای برنامه، احتمالاً با اعضای خانواده‌اش سلفی می‌گیرد.

اعتراض‌ها به «حواشی» این برنامه موسیقی در حالی است که برخی از مراجع تقلید به اصل موضوع برگزاری کنسرت در شهر قم اعتراض کرده‌اند.

در این زمینه حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید، اعلام کرده که شهر قم «جای برگزاری کنسرت نیست».

در همین حال محمد سعیدی، امام جمعه قم، گفته است: «گفته می‌شود که مگر شهرها باهم فرقی می‌کنند و هر چیزی که در دیگر شهرها حلال است، در قم هم حلال است. باید به آن‌ها بگوییم که هر حلالی در همه‌جا حلال نیست، چرا این را نمی‌فهمید و درک نمی‌کنید؟»

سخنان این روحانیون درباره ممنوع بودن برگزاری کنسرت در شهر قم درحالی بیان شده است که علی جنتی، وزیر ارشاد، در آخرین اظهار نظر خود اعلام کرده بود که این وزارتخانه در استان خراسان رضوی و «بیشتر» در شهر مشهد در زمینه برگزاری کنسرت «کوتاه» آمده است.

این موضع وزارت ارشاد پس از مخالفت‌های چندین باره احمد علم‌الهدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان خراسان رضوی، با برگزاری کنسرت در این استان بیان شده است.

پس از عقب‌نشینی وزارت ارشاد درباره برگزاری کنسرت در استان خراسان رضوی، چند امام جمعه دیگر نیز خواستار توقف یا محدود شدن برگزاری کنسرت موسیقی در شهرهای خود شده‌اند، و در تازه‌ترین نمونه امام جمعه یزد در کنار چهره‌های روحانی شهر مشهد و قم قرار گرفته و گفته است که برگزاری کنسرت در استان یزد هم ممنوع است.

این در حالی است که حسن روحانی، رئیس‌‌‌جمهور ایران، روز دوشنبه اول شهریور، ضمن انتقاد از عقب‌نشینی وزیر ارشاد گفته بود: «هر کسی صبح بیدار می‌شود و تریبون پیدا می‌کند، نمی‌تواند قانون‌گذاری کند و وزیر نباید تبعیت کند چرا که وزیر باید تابع قانون باشد».

پس از آن نیز ۳۲ نماینده مجلس در تذکری کتبی به «عقب‌نشینی» وزارت ارشاد از اجرای برنامه‌های فرهنگی در مشهد اعتراض کرده بودند.

XS
SM
MD
LG