لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۲

نوبخت از تاخیر در ارائه لایحه بودجه به مجلس خبر داد


محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ایران، اعلام کرد که بودجه سال ۹۳ هفته آینده به مجلس ارائه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر پیشتر برخی نمایندگان زمان ارائه بودجه را روز چهارشنبه ۱۳ اذر اعلام کرده بودند.

محمدباقر نوبخت روز سه‌شنبه در این باره گفت: «در هماهنگی با رئیس مجلس لایحه بودجه سال آینده کل کشور هفته آینده و احتمالا یکشنبه تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.»

معاون برنامه‌ریزی حسن روحانی افزود: «از آنجایی که هفته آینده مجلس شورای اسلامی تعطیل است، باید با هماهنگی با رئیس مجلس شورای اسلامی، تاریخ دقیق تقدیم لایحه بودجه مشخص شود.»

نوبخت با این حال گفت چنانچه با مجلس توافق شود، دولت می‌تواند یکشنبه آینده لایحه بودجه را به مجلس ارائه کند.

در آیین نامه داخلی مجلس مهلت دولت برای تقدیم لایحه بودجه ۱۵ آذرماه ذکر شده است.

در حالی که علت تاخیر لایحه بودجه از سوی دولت، اعلام نشده، اما با توجه به اظهارات شماری از نمایندگان و مقام‌ها و مشاوران دولت به نظر می‌رسد یکی از مشکلات عمده دولت تعیین تکلیف درباره نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها است.

حسن روحانی، رئیس جمهور، در گزارش ۱۰۰ روزه خود گفت دولت هر ماه برای پرداخت یارانه‌های نقدی باید ۳۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت کند و این در حالی است که به گفته او از محل افزایش حامل‌های انرژی تنها در حدود نصف این مبلغ حاصل می‌شود. رئیس دولت در عین حال تاکید کرد که این قانون تا پایان امسال به همان نحوه قبلی اجرا می‌شود اما از سال آینده تغییر خواهد کرد.

روحانی تصریح کرد: «دولت قصد دارد یارانه را تا پایان سال همینطور ادامه دهد و هر فکری دارد برای سال آینده باشد. دولت حتما شیوه پرداخت یارانه را می‌خواهد اصلاح کند. هم شیوه و هم دهک را می‌خواهد مطالعه کند. البته مرحله دوم یارانه را هم دولت مصمم است سال آینده عملیاتی و اجرایی کند.»

دادن کالا به جای یارانه نقدی و حذف برخی از دهک‌های پردرآمدتر از جمله روش‌هایی بود که روحانی در گزارش صد روزه خود اعلام کرد مورد بررسی قرار گرفته است. وی در عین حال مشخص نکرد دولت چه شیوه‌ای را در پیش خواهد گرفت.

از سوی دیگر خبرگزاری ایسنا گزارش داده است، که هیات دولت روز یکشنبه نیز برای بررسی لایحه بودجه جلسه پنجمین نشست فوق‌العاده را برگزار کرده و بررسی این لایحه به جلسات موکول شده بود.

در همین حال آنچنان که خبرگزاری فارس گزارش داده، هنوز مشخص نیست فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در متن بودجه ۹۳ وجود دارد یا اینکه به صورت جداگانه به مجلس ارائه خواهد شد.

به گزارش فارس مسعود نیلی مشاوره اقتصادی رئیس جمهور دوشنبه شب گفته است دولت مشغول مطالعه نحوه اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها است. وی همچنین تاکید کردهکه این لایحه به طور جداگانه تقدیم مجلس می‌شود.

با این حال برپایه این گزارش غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس صبح سه‌شنبه گفته که فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در بودجه ۹۳پیش‌بینی شده و اجرا خواهد شد. وی همچنین از احتمال حذف پرداخت یارانه نقدی و دادن سبد کالایی به جای یارانه نقدی سخن گفته است.

دولت محمود احمدی‌نژاد در طول هشت سال هیچگاه لایحه بودجه را به موقع به مجلس نرساند. احمدی‌نژاد در سال ۸۵ نخستین لایحه بودجه خود را با ۴۰ روز تاخیر تحویل مجلس داد. این تاخیر در سال آخر ریاست جمهوری وی به ۸۴ روز رسید.‬
XS
SM
MD
LG