لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۸

ویروس ابولا می‌تواند تا ۹ ماه در مایع منی بیمار فعال باشد


ویروس ابولا می‌تواند تا ۹ ماه در مایع منی مردان درمان شده از این بیماری فعال باشد.

به گزارش رویترز، این مشاهده در نتایج تحقیقات اولیه‌ای که برای بررسی زمان و چگونگی پایان این اپیدمی در غرب آفریقا انجام شده است، به‌دست آمده است. بروس آیلوارد، متخصص ابولا در مرکز بهداشت جهانی می‌گوید: «این نتایج در زمان بسیار حساسی به‌دست آمده است. چرا که به ما یادآوری می‌کند با آنکه شمار موارد ابتلا به ابولا بسیار کمتر شده، اما نجات‌یافتگان و خانواده‌های آنها هنوز با اثرات آن باید دست و پنجه نرم کنند.»

به گفته دکتر آیلوارد، نجات‌یافتگان ابولا که تعداد آنها به ۱۷ هزار نفر در غرب آفریقا می‌رسد، «باید تا دوازده ماه تحت نظر باشند که مطمئن شوند خانواده آنها به این بیماری دچار نمی‌شوند.»

در سال ۲۰۱۴ نزدیک به ۲۸ هزار نفر از ساکنان غرب آفریقا به بیماری ابولامبتلا شده بودند که از میان آنها بیش از یازده‌هزار نفر جان خود را از دست دادند. مراکز اصلی این بیماری در کشورهای گینه، سیرالئون و لیبریا بود.

متخصصان این بیماری می‌گویند که آنها اکنون-که دوره اصلی این اپیدمی گذشته است- قادر به بررسی اثرات دراز مدت این ویروس بر نجات‌یافتگان هستند.

جاناتان بال، استاد ویروس‌شناسی مولکولی در دانشگاه ناتینگهام در بریتانیا به رویترز می‌گوید که نتایج تحقیقات تازه نگران‌کننده است: «این به این معنا است که ویروس ابولا می‌تواند در دستگاه تناسلی برای مدتی طولانی، یعنی ماه‌ها بعد از از بین رفتن ویروس در خون، زنده بماند و این زمان طولانی زندگی ویروس می‌تواند به معنای انتقال آن به افراد سالم و در نتیجه مبتلا شدن آنان باشد.»

این تحقیق تازه شامل ۹۳ مرد بالای ۱۸ سال نجات‌یافته از ابولا در یک بازه زمانی ۱۰ ماهه بوده است. ویروس ابولا در مایع منی تقریبا یک‌چهارم این افراد حتی پس از ۹ ماه مشاهده شده است. پژوهشگران می‌گویند با توجه به اینکه آنها دلیل باقی ماندن ویروس در این افراد را نمی‌دانند، بنابراین هنوز ناشناخته‌های زیادی در خصوص ابولا وجود دارد که ممکن است باعث یک موج دیگر از این بیماری شود.

سازمان بهداشت جهانی به مردان نجات‌یافته از این بیماری توصیه کرده است که تا نتایج تمام آزمایش‌های آنان منفی نشده است، از داشتن رابطه جنسی خودداری کنند یا حتما از کاندوم استفاده کنند و از تماس با منی خودداری کنند.

XS
SM
MD
LG