لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۷

دست کم «۹ نفر» در تظاهرات سالگرد انقلاب مصر کشته شدند


در دومین سالگرد انقلاب مصر که به سرنگونی نظام محمد حسنی مبارک انجامید، این کشور شاهد درگیری هزاران نفر از معترضان با نیروهای امنیتی در مناطق مختلف بود. گزارش ها حاکی است در اين در گيری ها دست کم «۹ نفر» کشته شدند.

اين درگيری‌ها در چندين منطقه از جمله قاهره، اسکندريه، سوئز، اسماعيليه، دمياط، بحيره و کفر الشيخ روی داد.

به گزارش رويترز، منابع بيمارستانی مصر گفته اند، هشت نفر در «سوئز»‌ کشته شدند که يکی از کشته شدگان از نيروهای پليس مصر بود.

طبق اين گزارش يک نفر ديگر نيز در اسماعيليه کشته شده است.

به گزارش رويترز،‌پس از درگيری های روز جمعه در سوئز نيروهای ارتش در اين شهر مستقر شده اند.

طبق این گزارش مقامات دولتی گفته اند در این درگیری ها ۲۸۰ غيرنظامي و ۵۵ پرسنل امنيتی نیز زخمی شدند.

خبرگزاری رویترز از درگیری میان مخالفان و نیروهای امنیتی در مقابل کاخ ریاست جمهوری مصر در قاهره خبر داده است. در این درگیری، مخالفان اقدام به پرتاب کوکتل مولوتوف کردند و در مقابل نیروهای امنیتی، گاز اشک‌آور به سمت تظاهرکنندگان شلیک کردند.

خبرگزاری فرانسه هم گزارش داده که ساختمان‌های استانداری‌های دمیاط، بحیره و کفر الشیخ، هدف حمله معترضان قرار گرفتند.

دومین ساگرد آغاز انقلاب مصر، نشانگر میزان شکاف در جامعه این کشور میان اسلامگرایان حاکم و مخالفان سکولار آنها است. معترضان محمد مرسی را متهم می‌کنند که از دموکراسی نوپای مصر به سود گروه اخوان‌المسلمین، استفاده می‌کند.

انقلاب مصر که با الهام از انقلاب تونس برپا شد، به آغاز اعتراض‌هایی در شماری دیگر از کشورهای عربی از جمله لیبی، یمن، سوریه و بحرین کمک کرد.

مخالفان محمد مرسی و گروه اخوان المسلمین، از ساعت‌های نخستین جمعه ۶ بهمن، تجمع خود را در میدان تحریر قاهره، محل اصلی تجمع معترضان در انقلاب دو سال گذشته مصر، آغاز کردند. ساعت‌های اولیه صبح شاهد درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی بود که برای «سرنگونی نظام» شعار می‌دادند.

شماری از معترضان به سمت نیروهای پلیس سنگ و کوکتل مولوتوف پرتاب کردند. آنها در تلاش بودند خود را به دیوار ایجاد شده توسط بلوک‌های سیمانی که برای مانع از رسیدن مخالفان به ساختمان‌های پارلمان، نخست‌وزیری و وزارت کشور می‌شد، برسانند.

نیروهای پلیس در مقابل اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کردند که دود و بوی آن میدان را پر کرد.

خبرگزاری الشرق الاوسط مصر هم گزارش داده است که معترضان به سمت نیروهای پلیس در مقابل دیوار ایجاد شده برای جلوگیری از رسیدن آنها به وزارت کشور، سنگ پرتاب کردند. وزارت کشور، پارلمان و نخست‌وزیری مصر، در خیابان‌های منتهی به میدان تحریر قرار دارند.

در میدان تحریر پلاکاردی بزرگ نصب شده که بر روی آن نوشته شده است: «مردم می‌خواهند نظام را سرنگون کنند.» محمد البرادعی مدیر کل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رهبر حزب الدستور و حمدین صباحی رهبر حزب جریان مردمی که هردوی آنها از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر بودند، در تظاهرات میدان تحریر شرکت کردند.

محوطه ساختمان تلویزیون دولتی مصر واقع در منطقه ماسپیرو قاهره هم شاهد درگیری میان مخالفان و نیروهای پلیس است. در این منطقه معترضان علیه گروه اخوان‌المسلمین و محمد مرسی شعار سر دادند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که شامگاه پنجشنبه، بسیاری از معترضان که در میدان تحریر حضور داشتند، آمادگی خود را برای درگیری با نیروهای پلیس اعلام کرده بودند؛ در صورتی که این تنها راه مجبور کردن مرسی به محقق ساختن اهداف انقلاب دو سال پیش باشد. برخی از معترضان هم گفتند که به سمت کاخ ریاست جمهوری در شرق قاهره حرکت خواهند کرد.

در اسکندریه نیز که شهر ساحلی دریای مدیترانه است، نیروهای پلیس به سمت تظاهرکنندگان روبروی ساختمان شورای محلی گاز اشک‌آور شلیک کردند. دفتر استاندار اسکندریه در این ساختمان قرار دارد.

روبروی مسجد قائد ابراهیم اسکندریه نیز نیروهای پلیس با شلیک گاز اشک‌آور با معترضان درگیر شدند. شاهدان عینی نیز گفتند که تظاهرکنندگان به سمت نیروهای پلیس سنگ پرتاب کرده و اتوبان ساحلی در نزدیکی مسجد را بستند.

در شهرهای سوئز، بورسعید، منیا و المحله الکبرا نیز هزاران نفر علیه محمد مرسی و اخوان‌المسلمین تظاهرات کردند. در المحله اکبرا یک مجسمه عروسکی بزرگ محمد مرسی به آتش کشیده شد. در منطقه اسماعیلیه شماری از معترضان ساختمان دفتر حزب آزادی و عدالت، بازوی سیاسی گروه اخوان‌المسلمین را به آتش کشیدند.

انقلاب دو سال پیش مصر، با شعارهای «نان، آزادی، عدالت اجتماعی و کرامت انسانی» برپا شد. بسیاری از مصری‌ها می‌گویند که این شعار‌ها هنوز محقق نشده است.

جبهه نجات ملی مصر که در آن طیف‌های وسیعی از مخالفان محمد مرسی حضور دارند، مردم را دعوت به تظاهرات روز جمعه کرده بود. البرادعی در پیامی تصویری مردم را دعوت به ادامه انقلاب مصر تا تحقق همه اهداف آن کرده بود.

از میان برداشتن قانون اساسی کنونی مصر و تدوین قانون اساسی توافقی، یکی از مهم‌ترین خواسته‌های اپوزیسیون مصر است.

مخالفان می‌گویند هیات تدوین قانون اساسی مصر نماینده همه بخش‌های مردم این کشور نبود. اکثر این هیات را اسلامگرایان تشکیل می‌دادند. پس از چند هفته اعتراض و درگیری خیابانی، سرانجام دولت مصر همه‌پرسی پیش‌نویس قانون اساسی را برگزار کرد. برپایه آمار رسمی، ۳۲ درصد از واجدان شرایط در این همه پرسی شرکت کردند که ۵۶ درصد آنها به قانون اساسی، رای «آری» دادند.

از زمان اعلام نتایج همه‌پرسی، اپوزیسیون مصر تاکید کرد که همه تلاش‌های خود را برای از میان برداشتن قانون اساسی، به کار خواهد بست.
XS
SM
MD
LG