لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۲۵

ارتش مصر: به مردم شلیک نمی‌کنیم؛ مبارک خواستار مذاکره با مخالفان شد


 قاهره روز دوشنبه
قاهره روز دوشنبه
ارتش مصر شامگاه دوشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد بر روی تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم آتش نمی‌گشاید و بر«مشروعیت مطالبات مردم» اذعان دارد؛ در همین حال عمر سلیمان معاون رئیس جمهوری مصر نیز اعلام کرد حسنی مبارک از وی خواسته است بی‌درنگ گفت‌وگو با «نیروهای سیاسی» برای انجام اصلاحات را آغاز کند.

ارتش مصر دربیانیه خود خطاب به مردم تصریح کرد: «نیروهای مسلح شما بر مشروعیت مطالبات مردم اذعان دارد و به موجب مسئولیتش آن را تضمین می‌کند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «نیروهای مسلح در مقابل ملت بزرگمان متوسل به زور نمی‌شوند.»

ارتش مصر تصریح کرد: «نیروهای مسلح شما، که به مشروعیت مطالبات شما واقف، و متعهد به اجرای مسئولیتش در پاسداری از ملت و شهروندان است، تاکید می‌کند که آزادی بیان از را‌ه‌های مسالمت‌آمیز، برای همگان تضمین شده است.»

ارتش همچنین از شهروندان مصری خواست که از هرگونه اقدامی که موجب بر زدن امنیت و تخریب اماکن شود پرهیز کنند.

عمر سلیمان نیز دقایقی پس از بیانیه ارتش در تلویزیون مصر گفت: «رئیس جمهور مبارک مرا موظف کرده بدون معطلی با نیروهای سیاسی باب گفت‌وگو را درباره همه موضوعات مربوط به اصلاحات در حوزه قانونگذاری و قانون اساسی باز کنم.»

این در حالی است که معترضان در خیابان‌های مصر همچنان خواستار کناره‌گیری حسنی مبارک هستند و اعلام کرده‌اند که روز سه‌شنبه راهپیمایی بزرگی در سراسر کشور برگزار خواهند کرد.

در همین حال و اندکی پیش از بیانیه ارتش و پیام عمر سلیمان، رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز دوشنبه خواستار پاسخ فوری حکومت مردم به درخواست‌های مردم شد و تصریح کرد: «واضح است که اقداماتی بیشتری باید صورت بگیرد ... شیوه نگاه و کارکرد مصر باید تغییر کند.»

سخنگوی کاخ سفید بار دیگر تاکید کرد که دولت باراک اوباما، خواستار مصری دموکرات‌‌تر و با فضای بازتر است، اما این برعهده خود مردم است که درباره آینده و از جمله حسنی مبارک تصمیم بگیرند.

رابرت گیبس تصریح کرد: «بر عهده ما نیست که تعیین کنیم که چه هنگام خواسته‌های مردم مصراز سوی دولت مصر برآورده شده است.»

رابرت گیبس بار دیگر موضع روز یکشنبه کاخ سفید را تکرار کرد و گفت دولت آمریکا خواستار «گذار آرام» به سوی «انتخابات ازاد و منصفانه» است.

سخنگوی کاخ سفید با این حال از نظر دادن در مورد نقش احتمالی حسنی مبارک در این «گذار آرام» خودداری کرد.

رابرت گیبس با اشاره به تغییرات در کابینه مصر گفت: «این (اوضاع) به انتصاب ربطی ندارد (بلکه) به عمل مربوط است.»

از سوی دیگر بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، فرانک ویزنر، سفیر سابق ایالات متحده، نیز برای رایزنی با مقام‌های مصری به قاهره رفته است.

در حالی که قاهره، اسکندریه و سوئز چهارمین روز از حکومت نظامی را پشت سرگذاشتند، بانک‌ها، بورس و مدرسه‌ها در سراسر مصر همچنان تعطیل هستند.

در قاهره معترضان در میدان التحریر (آزادی) حضور دارند و شعار می‌دهند «با یک تکان دیگر مبارک می‌رود».
XS
SM
MD
LG