لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۱

مذاکره هیات‌های کارشناسی ایران و ۱+۵ در وین


 مقر اروپایی سازمان ملل در وین
مقر اروپایی سازمان ملل در وین
هیات‌های کارشناسی ایران و گروه‌ ۱+۵ روز چهارشنبه در وین با یکدیگر دیدار کردند و قرار است مذاکرات آنها روز پنجشنبه ادامه یابد.

در مذاکرات دو هفته پیش ایران با گروه ۱+۵ در ژنو توافق شده بود که برای پرداختن به جزییات، هیات‌های کارشناسی این بار با اضافه شدن کارشناسان جدید، گفت‌وگوها را به پیش ببرند.

خبرگزاری ایرنا گزارش داده است که مذاکرات تا شامگاه چهارشنبه در وین به طول انجامیده است.

سرپرستی تیم کارشناسان ایران را حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل امور اقتصادی و تخصصی بین‌المللی وزارت امور خارجه، بر عهده دارد و ریاست تیم کارشناسی گروه ۱+۵ نیز بر عهده استفان کلمنت دستیار کاترین اشتون است.

همانطور که پیشتر محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران گفته بود تیم کارشناسان ایرانی با افرادی جدید و از جمله کارشناس تحریم‌ها راهی وین شده است.

ایرنا گزارش داده در تیم ایران کارشناسان هسته‌ای، علمی و امور تحریم از وزارت‌ نفت، وزارت صنعت و معدن و تجارت، وزارت راه‌ و شهرسازی، بانک مرکزی و سازمان انرژی اتمی حضور دارند.

مذاکرات کارشناسی محرمانه است و زمینه را برای دور بعدی گفت‌وهای ایران و گروه ۱+۵ که در روزهای ۱۵ و ۱۶ آبان برگزار می‌شود، مهیا ‌می‌کند.

روز چهارشنبه عباس عراقچی معاون وزارت خارجه، اظهار داشت که مذاکرات کارشناسی محل تصمیم‌گیری نیست و برای توضیح و تبیین مواضع هر دو طرف است.

در چند روز گذشته مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران در دو محور جریان داشته است. یکی مذاکرات ایران و آژانس که روز سه‌شنبه آخرین دور آن در وین برگزار شد و دیگری مذاکرات ایران و گروه ۱+۵.

در هر دو محور، طرف‌های مذاکره بیانیه مشترک صادر کرد‌‌ه‌اند و گفت‌وگوها را مثبت خوانده‌اند.
روحانی و تیم سیاست خارجی آن ابراز امیدواری کرده‌اند که مناقشه هسته‌ای ایران تا یک سال دیگر حل‌وفصل شود.
XS
SM
MD
LG