لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۰

نماینده پیشنهادی ترامپ برای سازمان ملل خواستار «بازبینی» در برجام شد


 نیکی هیلی، نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ برای نمایندگی در سازمان ملل
 نیکی هیلی، نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ برای نمایندگی در سازمان ملل

نیکی هیلی، نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ برای نمایندگی این کشور در سازمان ملل، می‌گوید، برای واشینگتن بهتر است توافق اتمی ایران را مورد «بازبینی» قرار دهد تا اینکه از آن به‌طور یکجانبه کنار بکشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیکی هیلی روز دوشنبه ۲۹ دی، به پرسش‌های قانونگذاران آمریکایی پاسخ داد.

یکی از موضوعات مورد بحث توافق اتمی ایران بود. توافقی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا آن را «وحشتناک» خواند و گفته بود این توافقنامه را ملغی خواهد کرد.

خانم نیکی هیلی در کمیته روابط خارجی سنا گفت بهتر خواهد بود که در این موقعیت همه «جزییات این توافق با ایران را» بررسی کنیم و «ببینیم که آیا ایرانی‌های واقعا با این توافق پایبند هستند.»

نیکی هیلی افزود: «اگر ما مواردی از نقض توافق یافتیم، درباره آن موارد اقدام می‌کنیم.»

پیش از این رکس تیلرسون، وزیر خارجه پیشنهادی دونالد ترامپ، هم در سنا به قانونگذاران آمریکایی گفته بود که وی توافق اتمی را مورد «بازبینی کامل» قرار می‌دهد. وی همچنین گفت که ایران نباید در خاک خود غنی‌سازی اورانیوم داشته باشد.

این همه در حالی است که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، و محمد جواد ظریف وزیر خارجه، هرگونه مذاکره دوباره درباره برجام را منتفی دانسته‌اند و نسبت به تبعات آن به دولت آمریکا هشدار داده‌اند.

از سوی دیگر روز دوشنبه این هفته فردریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بار دیگر بر اهمیت توافق اتمی ۱+۵ با ایران تاکید کرد و برجام را «توافقی بسیار مهم» خواند.

روز سه‌شنبه یک مقام اتحادیه اروپا اعلام کرد که اتحادیه اروپا با تیم انتقالی رئیس جمهوری منتخب تماس‌های غیر رسمی برقرار کرده تا جوانب توافق هسته‌ای با ایران را برای آنها توضیح دهد.

نیکی هیلی فرماندار کارولینای جنوبی یک هندی‌تبار جمهوری‌خواه است که در طول مبارزات انتخاباتی از منتقدان دونالد ترامپ بود.

XS
SM
MD
LG