لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

هاشمی: خبرسازی و کتمان حقایق اعتماد مردم را کم می‌کند


اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بیانیه‌ای که به مناسبت ۱۷ مرداد، روز خبرنگار صادر کرده، می‌گوید که هرچقدر دایره خبرسازی و کتمان حقایق گسترده‌تر باشد، به‌‌ همان اندازه محدوده اعتماد مردم به مسئولان و رسانه‌های داخلی کمتر می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خبرنگاری را «شغل شرافتمندانه‌ای» دانسته‌ که «رسالت بزرگی را بر دوش خبرنگاران می‌گذارد».

او تاکید کرده است خبرنگاران که «همتشان ارتقای اطلاعات در جوامع است، نمی‌گذارند جامعه در بی‌خبری بماند و با رشد آگاهی مردم، باعث تسریع حرکت قافله انسانی به سوی قله‌های دانش و علم و در نتیجه پیشرفت و سعادت می‌شود.»

هاشمی رفسنجانی، با بیان تفاوت «خبرنگاری» با «خبر سازی» افزوده است: «خبرسازی که متأسفانه در کنار رشد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اطلاع‌رسانی درست، در حال اشاعه در جامعه می‌باشد، بر پایه دروغ و شایعه استوار است و نمی‌تواند منبع و مرجع باشد.»

او تاکید کرده است که در دنیای «فراصنعتی امروز» با توجه به ساخته شدن «ابزار اطلاع‌رسانی با پیشرفته‌ترین تکنولوژی» دیگر نمی‌توان خبری را کتمان یا سانسور کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بیانیه خود تاکید کرده است: «شایسته است انقلاب اسلامی که پایه و اساس نظام خویش را بر پایه اطلاع‌رسانی صحیح و سریع قرار داده، با حضور خبرنگاران متعهد در صحنه رسالت آگاه‌سازی را انجام دهد.»

رئیس جمهور سابق ایران در ادامه بیانیه خود تاکید کرده است: «هر چقدر دایره خبرسازی و کتمان حقایق گسترده‌تر باشد، به‌‌ همان اندازه محدوده اعتماد مردم به مسئولان و رسانه‌های داخلی کم و توجه آنان به رسانه‌های خارجی زیاد می‌شود.»

او افزوده است: «نباید بگذاریم خبرهای مربوط به کشور ایران را دیگران به اطلاع مردم ما برسانند.»

روز خبرنگار در حالی فرا می‌رسد که سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای که ۱۲ مرداد صادر کرده، نسبت به وضعیت روزنامه‌نگاران زندانی، ابراز نگرانی کرده بود.

این سازمان پس از اعلام پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، در بیانیه‌ای از خواسته بود تا با آزاد کردن روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان زندانی و تضمین اطلاع‌رسانی آزاد، وعده‌های انتخاباتی خود را جامه عمل بپوشاند و «وفای به عهد» کند.

سازمان گزارشگران بدون مرز، شمار روزنامه‌نگاران و وب‌نگارانی که در سال‌های اخیر مورد «بازداشت و شکنجه» قرار گرفته‌اند، بیش از ۳۰۰ نفر اعلام کرد. این سازمان بین‌المللی همچنین شمار روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسانی زندانی در ایران را ۵۴ نفر برآورد کرده و از روحانی خواسته است برای آزادی آنها اقدام کند.

روند بازداشت روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران در ایران، پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ شدت گرفت. انجمن صحنفی روزنامه‌نگاران هم در‌‌ همان سال به دستور سعید مرتضوی دادستان سابق تهران، تعطیل شد.
XS
SM
MD
LG