لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

رویترز: ایران نفت سوریه را می‌خرد


خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه، ۱۲ مرداد ماه با استناد به منابع کشتیرانی گزارش کرده است که هم اکنون ایران به عمده خریدار نفت سوریه تبدیل شده است.

بر اساس این گزارش، منابع کشتیرانی می‌گویند که نفتکش‌های ایرانی برای سومین بار از ماه آوریل، با بارگیری نفت سوریه به رژیم تحت تحریم بشار اسد کمک کرده‌اند که تحریم‌های غرب را دور بزند.

این گزارش می‌افزاید، کمک ایران به دور زدن تحریم‌های غرب به سوریه در حالی است که خود ایران بخاطر تحریم‌های غرب با مشکل فروش نفت خام مواجه است.

دو نفتکش ایرانی در اواخر ماه ژوئیه و یک نفتکش کوچک ایران در اوایل این ماه نفت سوریه را از بنادر این کشور بارگیری کرده‌اند. احتمالا کشورهای آسیایی مقصد نفت بارگیری شده سوریه بوده است، اما منابع کشتیرانی می‌گویند که هرگز معلوم نشد محموله‌های نفتی که ایران پیشتر از سوریه بارگیری کرده بود، در کجا تخلیه شدند.

ایران هم اکنون بخاطر تحریم‌ها و موانع حمل و ترانزیت محموله‌های نفتی خود، تعداد انگشت شماری مشتری نفتی دارد، از جمله چین، هند، ژاپن، ترکیه و احتمالا کره جنوبی نیز از ماه آینده میلادی خرید نفت از ایران را از سر خواهد گرفت.

این گزارش می‌افزاید که «ام تی تور» و «ام تی امین» دو نفتکش متعلق به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکتی که در فهرست تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد، با افراختن پرچم کشور سیرالئون در اواخر ماه ژوئیه، هر کدام ۱۴۰ هزار تن نفت سنگین از بندر طرطوس سوریه بارگیری کردند.

سیرالئون، کشوری است بسیار کوچک و فقیر، با مساحتی حدود ۷۲ هزار کیلومتر مربع واقع در غرب آفریقا که بنا بر گزارش سال ۲۰۱۱ سازمان ملل متحد، ۷۰ درصد از جمعیت ۶ میلیونی آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

رویترز می‌افزاید که بر اساس اطلاعات بدست آمده از ردگیری نفتکش‌ها توسط منابع کشتیرانی، نفتکش «ام تی تور» هم اکنون در حال عبور از کانال سوئز می‌باشد، اما نفتکش «ام تی امین» هنوز در دریای مدیترانه است و جهت حرکت هر دو به طرف خلیج فارس است.

اتحادیه اروپا و آمریکا از سال گذشته تحریم‌های سختی علیه رژیم بشار اسد به اجرا گذاشته‌اند، از جمله تحریم صادرات نفت این کشور و همچنین واردات محصولات نفتی به سوریه.

سوریه پیشتر قادر به وارد کردن محصولات نفتی از روسیه و گاز از یونان بود، اما از ماه آوریل بخاطر تحریم‌های غرب واردات محصولات نفتی و گاز به سوریه توسط این دو کشور متوقف شد و به همین خاطر دولت بشار اسد هم اکنون به صورت فزاینده‌ای به کمک‌های ایران متکی است.

بر اساس گزارش سازمان ملل سوریه همچنین بزرگ‌ترین بازار فروش سلاح ایران است.

رویترز می‌نویسد که اوایل سال جاری میلادی نفتکش‌های ایرانی تور، امین و لادن با بارگیری نفت سوریه، عازم سنگاپور شدند، اما بعدا برگشتند و در بندر عباس لنگر انداختند.

این گزارش حاکی است که در اوایل ماه گذشته کشتی امین یک محموله نفتی سبک و سنگین را از بنادر طرطوس و بانیاس سوریه بارگیری کردند و یک کشتی دیگر ایرانی با نام «الوان» ۳۰ هزار تن گازوئیل بنزین را در سوریه تخلیه کرد و دوباره به بندر عباس برگشت.
XS
SM
MD
LG