لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۶

قربانیان مواد مخدر در ایران به روایت عدد و رقم


اعداد و ارقام بعضی وقت‌ها، حامل واقعیت‌هایی شگفتی‌آفرین هستند. رادیو فردا نگاهی دارد به آمار و ارقامی که به تازگی در حوزه مواد مخدر ایران بر سر زبان‌ها بوده‌اند:

مرگ حدود ۴۰ هزار نفر بر اثر مصرف مواد مخدر طی ۱۰ سال

۲۱ آذر٬ خبرگزاری مهر: آمارهای پزشکی قانونی کشور در سال‌های اخیر نشان می‌دهد از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۲ (۱۰ سال) حدود ۳۹ هزار و ۴۰۶ نفر به علت سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده‌اند که به معنی به طور میانگین مرگ روزانه ۱۰ نفر است.

۶۰ درصد معتادان کشور شاغل هستند

۱۷ آذر٬ ایرنا: کوروش پرند معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده ۶۰ درصد معتادان کشور را افراد شاغل تشکیل می‌دهند.

پرند افزوده که «حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد و متاسفانه مصرف مواد مخدر به سمت مواد مخدر صنعتی حرکت کرده است.»

درخواست ۷۰ نماینده برای حذف مجازات اعدام قاچاقچیان مواد مخدر

۱۷ آذر٬ ایرنا:، میرهادی قره سید رومیانی٬ عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، از امضای افزون بر ۷۰ نفر از نمایندگان برای طرح حذف مجازات اعدام از قانون مبارزه با مواد مخدر خبر داد.

علت اصلی ۶۰ درصد همسر‌آزاری‌ها اعتیاد است

۹ آذر٬ ایسنا: حبیب‌الله مسعودی فرید٬ معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، اعلام کرده در حال حاضر ۶۰ درصد همسر آزاری‌ها و ۳۰ درصد کودک آزاری‌ها ناشی از اعتیاد است.

به گفته وی علت اصلی در بیش از ۹۰ درصد موارد شدید همسر آزاری و کودک آزاری، «اعتیاد شدید» است.

۱۰ درصد مصرف‌کنددگان مواد مخدر در ایران زن هستند

۸ آذر٬ خبرگزاری موج: علیرضا جزینی٬ قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر، اعلام کرده ۱۰ درصد مصرف‌ کنندگان مواد مخدر در ایران را زنان تشکیل می‌دهند.

۸ هزار نفر تحت پوشش بیمه درمانی اعتیاد قرار دارند

۴ آذر٬ ایسنا: محمدجواد کبیر٬ مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران، خبر داده که «بالغ بر هشت هزار نفر تحت پوشش بیمه درمانی اعتیاد قرار دارند.»

فعالیت هزار کمپ مجاز ترک اعتیاد در ایران

۳۰ آبان٬ خبرگزاری فارس: پرویز افشار٬ معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، از وجود بیش از یک هزار کمپ مجاز ترک اعتیاد در سراسر کشور خبر داد.

علت زندانی شدن ۷۵ درصد زندانیان مواد مخدر است

۳۰ آبان٬ خبرگزاری صدا و سیما: اصغر جهانگیر٬ معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان زندان‌های کشور، اعلام کرده موادمخدر، علت حضور ۷۵ درصد زندانیان در زندان‌های ایران است.

بازداشت سه میلیون و ۵۰۰ به علت مواد مخدر طی ۱۱ سال

۲۵ آبان٬ خبرگزاری ایلنا: علیرضا جزینی٬ قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، اعلام کرده طی ۱۱ سال گذشته سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در ارتباط با موضوع مواد مخدر در ایران دستگیر شده‌اند.

جزینی افزوده که «قیمت هر کیلوگرم شیشه ۲۰ میلیون تومان بوده که اکنون به ۶۰ الی ۸۰ میلیون تومان رسیده است.»

چهار هزار کشته و ۱۲ هزار زخمی برای مبارزه با مواد مخدر

۱۸ آبان٬ خبرگزاری تسنیم: حسین ذوالفقاری٬ معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور اعلام کرده که «ما هزار و ۲۰۰ باند مواد مخدر را متلاشی کرده‌ایم، بیش از ۳۵۰ هزار قاچاقچی شناسایی شده‌اند و در این مسیر چهار ‌هزار شهید و ۱۲‌ هزار مجروح برای مبارزه با مواد مخدر تقدیم انقلاب کرده‌ایم.»

رشد ۲۱۰ درصدی قیمت عمده‌فروشی شیشه

۱۰ آبان٬ ایرنا: پرویز افشار٬ سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر، تازه‌ترین آمار مربوط به مسائل مواد مخدر را اعلام کرد.

به گفته وی قیمت خرده‌فروشی شیشه در سطح کشور ۱۴۰ درصد و عمده‌فروشی آن ۲۱۰ درصد رشد داشته و از کیلویی ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به ۵۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

قیمت هروئین نیز در خرده‌فروشی دو درصد و در عمده فروشی ۵۲ درصد رشد داشته٬ اما در زمینه ماده مخدر تریاک کاهش قیمت ۳۴ درصدی رخ داده است.

افشار افزوده در هفت ماهه سال جاری ۳۶۶ هزار و ۵۷۷ کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف شده که از مجموع کشفیات ۷۷ درصد را تریاک، سه درصد شیشه، دو و نیم درصد هرویین و ۱۵ درصد را حشیش تشکیل می‌دهد.

۸۸ درصد این کشفیات توسط نیروی انتظامی، ۱۰ درصد وزارت اطلاعات، ۲ درصد بسیج و بخشی از آن نیز به صورت مشترک توسط گمرک و سازمان زندان‌ها کشف شده است.

وی اضافه کرده یک هزار و ۵۱۰ عملیات برای کشفیات مواد مخدر در هفت ماهه سال جاری در ایران انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل آن ۱۸ درصد رشد دارد.

به گفته وی تعداد گروه‌های متلاشی شده قاچاقچیان مواد مخدر در سال ۹۱ را یک هزار و ۷۶۷ مورد بوده و براساس آمار در شش ماهه نخست سال ۹۴ تعداد زندانیان موادمخدر ۵۹ هزار و ۱۸۱ نفر بوده است.

مرگ یک هزار و ۴۷۰ نفر به علت سوءمصرف مواد مخدر طی شش ماه

۹ آبان٬ خبرگزاریها: سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد در شش ماهه اول سال جاری هزار و ۴۷۰ نفر جان خود را به علت سوء مصرف مواد مخدر در کشور از دست داده‌اند که از این تعداد یک‌هزار و ۳۱۰ نفر مرد و ۱۶۰ نفر دیگر زن بودند.

در این مدت استان‌های تهران با ۳۹۴، خراسان رضوی با ۱۶۹ و اصفهان با ۱۰۸ بیشترین و استان‌های آذربایجان غربی با چهار، بوشهر با شش و مرکزی و یزد هر کدام با ۹ قربانی کمترین آمار تلفات اعتیاد را داشته است.

اعتیاد ۱۳۰ هزار دانش‌آموز معتاد در ایران

۲۰ مهر٬ خبرگزاری شبستان: آمارهای ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ دانش آموز یک دانش‌آموز اعتیاد دارد یعنی ۱۳۰ هزار از ۱۳ میلیون دانش‌آموز معتاد هستند. اما وزارت آموزش و پرورش این آمار‌ها را قبول ندارد.

تولد سالانه ۷۰ هزار نوزاد از مادران معتاد

۲۶ مهر٬ خبرگزاری فارس: علیرضا نوروزی٬ رئیس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت، با اشاره به تولد سالانه ۷۰ هزار نوزاد از مادران معتاد، گفته «این نوزادان باید برای ترک و رفع علائم اعتیاد در بیمارستان بستری شوند.»

شناسایی سالانه تنها ۳۰ درصد مواد مخدر وارداتی به ایران

هشتم مهر٬ ایرنا: پرویز افشار٬ معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، گفته «سالانه فقط ۲۰ تا ۳۰ درصد از مواد مخدر وارده به کشور شناسایی می‌شود و مابقی یا در کشورمان مصرف می‌شود یا از مرزهای ما عبور می‌کند و به اروپا می‌رسد.»

XS
SM
MD
LG