لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۳

سخنگوی اشتون: ایران برای رفع تحریم‌ها باید گام عملی بردارد


مایکل مان در قزاقستان
مایکل مان در قزاقستان
مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون، می‌گوید ایران باید گام عملی درباره برنامه اتمی خود بردارد تا اتحادیه اروپا لغو تحریم‌ها را مد نظر قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، سخنگوی کاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی، روز دوشنبه ۱۴ اسفند ماه گفت: «توپ همچنان در زمین ایران است تا گام اولیه اعتمادسازی را بردارد و به جامعه جهانی اطمینان دهد که برنامه هسته‌ای ایران برای اهداف صرفا صلح‌جویانه است.»

سخنگوی هماهنگ‌کننده مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران افزود: «آنچه ما نیاز داریم این است که ایران پاسخ مثبت بدهد که به‌نظر می‌رسد داده‌اند و آن را در عمل نشان دهند.»

مایکل مان در ادامه گفت: «هنگامی که دیگر دلیلی برای تحریم‌ها وجود نداشته باشد، تحریم‌ها هم دیگر نخواهند بود اما در حال حاضر هنوز در جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای ایران نگرانی وجود دارد.»

روز شنبه، علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، وعده داده بود که تحریم‌ها به تدریج رفع خواهند شد.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: «نمی‌گذاریم تحریم‌ها تشدید شود و از امروز شاهد رفع شدن تحریم ها خواهیم بود.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که گروه ۱+۵ و ایران پس از مذاکرات قزاقستان در روزهای هشتم و نهم اسفند از نتایج مذاکرات ابراز رضایت کرده‌اند.

علی‌اکبر صالحی یک روز پس از پایان مذاکرات در گفت‌وگو با یک رسانه اتریشی این دور از گفت‌وگوها را «نقطه عطف» توصیف کرده بود.

صالحی همچنین به تلویزیون ایران گفت: «طرفین احساس می‌كنند كه آمادگی برای برون‌رفت از وضعیت ایجاد شده و اینكه آمریكایی‌ها آمادگی خود را برای گفت‌وگو اعلام می‌كنند به عقیده من با گذشته فرق دارد هم شدت و هم گستردگی این درخواست‌ها فرق كرده شرایط نیز عوض شده است و همان‌گونه كه رهبر انقلاب فرمودند اگر نیت صادقانه آمریكایی‌ها احراز شود می‌توانیم در خصوص مذاكره بررسی كنیم لذا من امیدوارم.»

پس از مذاکرات ۱+۵ در قزاقستان یک دیپلمات بلندپایه آمریکایی جزییاتی از پیشنهاد گروه ۱+۵ را به خبرگزاری آسوشیتدپرس در میان گذاشت.

به گفته این دیپلمات آمریکایی، این بار ۱+۵ به جای «توقف» کامل فعالیت‌های تاسیسات فردو خواستار «تعلیق» غنی‌سازی ۲۰ درصدی شده است.

این گروه همچنین به ایران پیشنهاد داده که می‌تواند مقدار کافی از سوخت ۲۰ درصدی را برای رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تهران در خاک خود نگه دارد.

به گفته این دیپلمات آمریکایی این گروه که متشکل از پنج قدرت شورای امنیت بعلاوه آلمان است به ایران وعده داده در صورت پاسخ مثبت تهران بخشی از تحریم‌ها را لغو می‌کند و در شورای امنیت و اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع نخواهد کرد.

در همین حال روز دوشنبه یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس انرژی اتمی، بار دیگر از ایران خواست به بازرسان آژانس اجازه بازرسی از پادگان پارچین را بدهد. درخواستی که چگونگی پاسخ به آن می‌تواند در مذاکرات ایران با ۱+۵ تاثیرگذار باشد.
XS
SM
MD
LG