لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۳

کاتای دختران ایران؛ تیمی که نباخت اما حذف شد


گریه عضو تیم کاراته ایران در اندونزی پس از حذف
گریه عضو تیم کاراته ایران در اندونزی پس از حذف
تیم کاتای دختران ایران که راهی مسابقه فینال قهرمانی آسیا شده بود، به دلیل آنچه غیر استادندارد بودن پوشش این تیم و استفاده از یقه‌های بالا عنوان شده است، از دور مسابقات کنار گذاشته شد.

امارات میزبان مسابقات به نوع پوشش تیم جوانان ایران اعتراض کرد و با حذف ایران، دختران اماراتی در فینال رقیب قزاقستان شدند و سرانجام نیز جام قهرمانی را به خود اختصاص دادند.

حذف دختران ایرانی در رشته کاتا آنهم بدون پذیرش شکست، برای دومین‌بار است که در دو ماه گذشته رخ می‌دهد. عجیب آنکه هر دو بار نیز ایران وارد جدول مسابقات شده، تا پای فینال رسیده اما ناگهان از جدول مسابقات حذف شده است. نکته حائز اهمیت دیگر این است که هر دو بار نیز دو کشور اسلامی با اعتراض خود به پوشش اسلامی تیم ایران باعث حذف این تیم شده‌اند.

مهر ماه در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی به میزبانی اندونزی، تیم کاتای بزرگسالان ایران به فینال رسیده بود که با اعتراض تیم مصر مواجه شد تا بدون باخت، از جدول بیرون برود. اعضای تیم ایران نیز که تصور چنین اتفاقی را نداشتند، روی تاتامی گریه کردند.

در آن مقطع زمانی، گفته شد به اصرار معاونت ورزش بانوان ایران، آن تیم از پوشش جدیدی استفاده کرده که مورد تایید فدراسیون جهانی نبوده است.

حالا محسن آشور دبیر فدراسیون کاراته درباره اتفاقی که در امارات رخ داده، به ایسنا می‌گوید: «اماراتی‌ها بهانه آوردند و داوران هم کثیف‌ترین کار را انجام دادند. این داستان را به وجود آوردند تا هم مدال طلای ما را بگیرند و همین این که خودشان را در جدول بالا بکشند. در فینال نیز شاهد بودیم که با قزاق‌ها چه کار کردند. این کثیف‌ترین رای داروی بود که در طول عمرم دیده بودم.»

نایب رییس امور بانوان این فدراسیون نیز دیدگاه مشابهی دارد. اشرف امینی به فارس می‌گوید: «امارات از شرایط میزبانی سوء استفاده کرده. پوشش‌مان مطابق با استاندارد جهانی بود و تنها یک مقدار یقه لباس بانوان‌مان را بالاتر برده بودیم که آنها به این موضوع اعتراض کردند. بانوان ما مثل تیم‌های دیگر لباس‌هایی که از قبل برای مسابقات تعریف شده را پوشیده بودند، اما آنها دنبال بهانه‌ بودند تا به یک روشی ما را حذف کنند.»

خانم امینی معتقد است پوشش امارات و قزاقستان نیز ایراد داشته و حتی برخی تیم‌ها پوشش یقه‌شان بیشتر از بانوان ایران بود و آنها نیز باید حذف می‌شدند!

نایب رییس فدراسیون کاراته بانوان ایران در پاسخ به نحوه حل این معضل بزرگ ورزش بانوان ایران، داشتن دیپلماسی قوی در راس اتحادیه آسیا، نامه‌نگاری و چند مرحله برگزاری جلسه با مسئولان فدراسیون جهانی را مفید دانسته است.

او درباره دستاوردهای چنین مذاکراتی گفت: «در این رقابت‌ها قرار بود داوران ما با کلاه نامناسب کنار تاتامی حضور داشته باشند اما با رایزنی‌ای که انجام شد، داوران ما با مقنعه به قضاوت پرداختند. باید مرحله به مرحله پیش برویم و مذاکراتمان را ادامه بدهیم تا به نتیجه دلخواهمان برسیم.»

مرضیه اکبرآبادی بانوی اول ورزش زنان در ایران است. کسی که در چند سال اخیر، انتقادات زیادی نسبت به سخت‌گیری‌های سلیقه‌ای او در خصوص پوشش دختران ورزشکار ایرانی مطرح شده است. پوششی که در مواردی مثل فوتبال نوجوانان و امید، حتی با نارضایتی فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک ایران نیز مواجه شد.

اکبرآبادی از مدیران بلند پایه وزارت ورزش در دولت احمدی‌نژاد است اما در دولت حسن روحانی نیز کماکان به کار خود ادامه می‌دهد. او درباره حذف دختران ایران در امارات می‌گوید: «به نظرم اتفاقاتی که در این مدت در بخش بانوان رخ می‌دهد بیشتر یک نوع بداخلاقی محسوب می‌شود. پل ارتباطی ما فدراسیون کاراته است و مسئولان فدراسیون هم در حال پیگیری هستند تا این بداخلاقی‌ها رفع شود. بنده معتقدم کشورهای منطقه که شرایط کاروان ما را خوب احساس می‌کنند، از این روش‌ها برای تضعیف روحیه استفاده می‌کنند.»

اکبرآبادی در توجیه یقه بلند دختران ایرانی که قبلاً در فوتبال هم مسئله ساز شده بود، فوتبال مردان در اروپا را مثال زده و گفت: «در لیگ اروپا در طول فصل زمستان همه یقه اسکی می‌پوشند، اما فیفا به یقه بانوان ما ایراد گرفته بود. خوشبختانه فدراسیون فوتبال توانست این موضوع را در فیفا تثبیت کرده و امیدواریم که فدراسیون کاراته نیز بتواند این موضوع را در فدراسیون جهانی تثبیت کند.»
XS
SM
MD
LG