لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۹

‌بازتاب حکم مهدی هاشمی در روزنامه‌ها


«صدور حکم» از سوی محمد مقیسه رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران در پرونده مهدی هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی بازتاب گسترده‌ای در روزنامه‌های دوشنبه ایران داشته است.

روزنامه‌های نزدیک به طیف‌های مختلف اصولگرایان از صدور این حکم استقبال کرده‌اند. روزنامه وطن امروز نزدیک به جبهه پایداری آن را «عیدی عدالت» توصیف کرده است.

روزنامه سیاست روز از تیتر «حکم پرونده بین‌المللی آقازاده جنجالی» استفاده کرده و روزنامه رسالت عکس یک خود را به غلامحسین محسنی اژه‌ای اختصاص داده و از قول سخنگوی قوه قضاییه نوشته است: «م-ه به حبس، جزای نقدی و انفصال محکوم شد.» کیهان هم با حروف اختصاری از مهدی هاشمی نام برده و اظهارات سخنگوی قوه قضاییه را منتشر کرده است.

اغلب روزنامه‌های نزدیک به اصولگرایان هم چنین از اسم اختصاری «م-ه» برای مهدی هاشمی استفاده کرده‌اند اما در مقابل قریب به اتفاق روزنامه‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان یا روزنامه‌های حامی دولت یازدهم از جمله روزنامه‌های شهروند، ایران، شرق، آرمان، قانون، جمهوری اسلامی در تیتر گزارش‌های خود از اسم کامل «مهدی هاشمی» استفاده کرده‌اند. روزنامه اعتماد از جمله معدود روزنامه‌های این طیف است از اسم اختصاری «م-ه» در تیتر یک خود استفاده کرده و نوشته است:» م- ه به حبس محکوم شد.» روزنامه آفتاب یزد هم با تیتر «صدور حکم بدوی مهدی هاشمی» گزارش‌هایی درباره صدور حکم از سوی محمد مقیسه رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب برای مهدی هاشمی را پوشش داده است.

روزنامه شرق ضمن اختصاص عکس یک شماره دوشنبه خود به مهدی هاشمینوشته است: «حکم هاشمی صادر شد.» این روزنامه به طور ضمنی بر سابقه سیاسی پرونده مهدی هاشمی تاکید کرده و نوشته است: «آغاز ماجرای پرونده مهدی هاشمی به انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۱۳۸۸ بازمی‌گردد» هرچند «پیش از آن هم نام مهدی هاشمی در یک پرونده نفتی آمده ‌بود.»

روزنامه ابرار نیز عکس و تیتر یک خود را صدور حکم مهدی هاشمی اختصاص داده و در تیتر یک نوشته است: «مهدی هاشمی مجموعا به ۱۵ سال حبس، رد مال، جزای نقدی و انفصال محکوم شد.»

روزنامه اعتماد از حمله به وکیل علی مطهری در شیراز خبر داده و نوشته است: «بعد از مطهری، نوبت وکیل او» شد. این روزنامه همزمان از حمایت ضمنی اسدالله ایمانی امام جمعه شیراز از حمله به مطهری خبر داده و از قول وی نوشته است: «اگر حریم را نگه ندارید حریم شما را نگه نمی‌دارند» و «وقتی یک نماینده در مجلس در حین صحبت به دلیل اخطار همکاران خود با مشت برخورد می‌کند باید انتظار داشته باشد که در اجتماع نیز عده‌ای با او با مشت برخورد می‌کنند» و «اگر باد بکارید توفان درو می‌کنید.»

روزنامه اعتماد همچنین عکس یک شماره دوشنبه خود را به «آخرین سفر هسته‌ای ۹۳» اختصاص داده و نوشته است: «آیا تفاهم سیاسی در لوزان به پایان مذاکرات نفسگیر هسته‌ای ختم خواهد شد؟»

به نوشته این روزنامه «آخرین دور از مذاکرات ایران و ١+۵ در سال جاری در لوزان سوییس آغاز شد» و «در نخستین روز از این مذاکرات، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به مصاف سیاسی ارنست مونیز، وزیر انرژی ایالات متحده رفت.»

روزنامه افکار هم در تیتر یک شماره دوشنبه خود «لوزان» را «پیچ نفسگیر مذاکرات» توصیف کرده است.

روزنامه‌های دنیای اقتصاد و شهروند گزارش داده‌اند که پس از مطرح شدن سناریوهای مختلف درباره چگونگی شناسایی «پولداران برای حذف از لیست یارانه‌بگیران» و اصلاح شیوه پرداخت یارانه نقدی از سوی دولت، نمایندگان مجلس چهار معیار «شرایط اقلیمی»، «بعد خانوار»، «محل سکونت» و «میزان درآمد» را برای شناسایی اقشار پردرآمد جامعه به دولت معرفی کردند.

روزنامه آرمان ضمن انتشار گفت‌و‌گویی با حسن قاضی‌زاده‌ هاشمی وزیر بهداشت درباره عملکرد و انتقادی‌های وارده به این وزارتخانه و همچنین موانع تامین سلامت عمومی، از قول وی نوشته است: «پارازیتی که ما داریم هیچ کجا نیست.»

قاضی‌زاده هاشمی درباره جراحی چشم و معاینه «محصوران» یعنی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی به روزنامه آرمان گفته است که در دوران نخست‌وزیری موسوی «ما یک دوره کاری داشتیم بعد هم ایشان و هم خانمشان درمورد چشمشان به من مراجعه می‌کردند. فرد دیگر [مهدی کروبی] هم همینطور. بنابراین مربوط به دوره وزارت نیست. در طول این سال‌ها اینها اگر مشکل چشمی داشتند من معاینه‌شان می‌کردم. بعد اینکه رسید به عمل اعتماد کردند، خودشان خواستند من عمل را انجام بدهم و من هم قبول کردم.»

عبدالرضا داورى از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد هم در گفت‌و‌گو با روزنامه قانون گفته است: «در یک سال اخیر شاهد بازگشت حزب‌الله به سمت دکتراحمدی‌نژاد هستیم» و «اصولگرایان باید دعا و تلاش کنند تا احمدی‌نژاد قانع شود که سال ۹۶ به صحنه رقابت بیاید.»

به نوشته روزنامه، قانون از قول عبدالرضا داوری درباره پرونده محمدرضا رحیمی گفته است که «احمدى‌نژاد به خاطر خدمات رحیمى سکوت کرد»، و درباره پرونده بابک زنجانی هم تاکید کرده که «فعلا به مصلحت انقلاب، نظام و کشور نیست که ما درباره موضوع بابک زنجانى حرفى بزنیم و واقعیت‌هاى پشت صحنه او را بگوییم. اگر ابعاد پرونده بابک زنجانى باز و تبیین شود، خواهید دید که هیچ کدام از اتهامات مطرح شده به دولت نهم ودهم ارتباطى ندارد و دستگاه‌هاى دیگر مقصر هستند.»

شرق: حکم «هاشمی» صادر شد
روزنامه شرق ضمن اختصاص عکس یک شماره دوشنبه خود به مهدی هاشمی نوشته است: «حکم هاشمی صادر شد.»

به گزارش این روزنامه «حکم مهدی هاشمی بعد از ۲۷ جلسه رسیدگی و حاشیه‌ها و جنجال‌های فراوان اصولگرایان که برای صدور آن عجله فراوان داشتند، بالاخره صادر شد» و «سخنگوی قوه‌قضاییه گفته است که «م- ه» به حبس، جزای نقدی، رد مال و انفصال محکوم شده است.»

شرق همچنین خبر داده که غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، گفته ‌است: «او درباره مسایل امنیتی به حبس محکوم شده و ۲۰ روز برای اعتراض فرصت دارد که اگر اعتراض نکند، حکم قطعی تلقی خواهد شد.»

این روزنامه با اشاره به اینکه روز یکشنبه «اخباری غیررسمی درباره صدور حکم ۱۵سال حبس برای مهدی‌ هاشمی منتشر شد که دفتر سخنگوی قوه‌ قضاییه آن را تایید نکرد»، از قول محمود علیزاده طباطبایی وکیل مهدی هاشمی نوشته است: «هنوز حکمی به ما ابلاغ نشده است.»

روزنامه شرق به طور ضمنی بر سابقه سیاسی پرونده مهدی هاشمی تکید کرده و نوشته است: «آغاز ماجرای پرونده مهدی هاشمی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ بازمی‌گردد؛ در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ مهدی هاشمی به کمپین انتخاباتی میرحسین موسوی پیوست، ولی دو ماه پس از انتخابات به‌عنوان رئیس‌ دفتر هیات‌ امنای دانشگاه آزاد اسلامی برای بازدید و رسیدگی دفا‌تر و شعبات دانشگاه آزاد اسلامی به خارج از ایران رفت که این سفر با جنجال تبلیغاتی طرفداران احمدی‌نژاد و پاسخ دفتر هیات‌امنای دانشگاه آزاد همراه شد.»

این روزنامه البته یادآوری کرده است که «پیش از آن هم نام مهدی هاشمی در یک پرونده نفتی آمده ‌بود. گفته شده در سال ۲۰۰۷ مدیرعامل و چند کارمند شرکت نفتی توتال توسط مقامات قضایی فرانسوی به اتهام پرداخت حدود ۶۰ میلیون‌ یورو رشوه به مقامات ایرانی برای مشارکت در احداث میدان گازی پارس‌ جنوبی بازداشت شدند و نام مهدی هاشمی به‌ عنوان فردی که بخشی از این مبلغ را دریافت کرده، مطرح شد» و این در حالی است که «توتال در سال ۱۹۹۷ به‌ همراه شرکت گازپروم روسیه و پتروناس مالزی در مناقصه احداث این میدان گازی پیروز شده‌ بود.»

شرق در بخش دیگری از این گزارش با عنوان «یک متهم بازمی‌گردد»، یادآوری کرده است که «مهدی هاشمی» با پرواز ساعت‌ ۱۰ دوبی-تهران دوم مهرماه ۱۳۹۱ به ایران بازگشت. در فرودگاه محسن، یاسر و فاطمه هاشمی از او استقبال کردند.

همچنین نماینده دادستانی تهران با حضور در فرودگاه، احضاریه حضور در دادستانی تهران را به وی ابلاغ کرد و همانجا توسط نماینده دادستانی بازداشت شد اما تعهد داد تا ۲۴ساعت بعد خود را به دادستانی معرفی کند. یک‌ روز بعد یعنی سوم مهر به دادسرای امنیت رفت اما در ساعات پایانی همان‌ روز با صدور قرار بازداشت موقت، روانه زندان اوین شد که این بازداشت دو ماه‌ و۲۳روز طول کشید و سرانجام در تاریخ ۲۶ آذر سال ۹۱ با قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی آزاد شد.»

شرق همچنین به نطق‌های حمید رسایی و احمد توکلی در مجلس درباره مهدی هاشمی و پرونده استات‌اویل نطق مفصلی کردند، نطقی که جوابیه مهدی هاشمی را در پی داشت و طبق قانون در مجلس خوانده شد.

این روزنامه یادآوری کرده است که هاشمی‌ رفسنجانی در گفت‌وگوی هفته گذشته خود با شرق درباره پرونده پسرش در صورت صدور حکم گفته ‌بود: «اعتراض می‌کنم، دعوا نمی‌کنم. اگر قاضی به حکم برسد، هیچ حرفی ندارم، چون قانون است و اگر قاضی نرسد و دستور بدهند، طبعا هرکس هم باشد، اعتراض می‌کند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی به طور ضمنی تایید کرد که درباره محاکمه فرزندش با علی خامنه‌ای سخن گفته است، از جمله به روزنامه شرق گفت: «من از اول به رهبری و رئیس قوه‌ قضاییه و همه گفته‌ام. قاضی را نمی‌شناسم و هیچ‌ وقت ندیده‌ام. به اینها گفتم اگر مهدی جرمی کرده باشد، ترجیح من این است در دنیا جزایش را ببیند و به آخرت نیفتد.»

شرق از قول اکبر هاشمی رفسنجانی نوشته است: «حرف من با همه اینها این است که از بالا دستور ندهید و اگر از بالا دستور دادید، خلاف موازین قضایی و شرع است.»

استقبال از حکم مهدی هاشمی؛ «عیدی عدالت»

روزنامه وطن امروز از صدور حکم علی مهدی هاشمی استقبال کرده و در تیتر یک شماره دوشنبه خود آن را «عیدی عدالت» توصیف کرده و نوشته است: «پس از سال‌ها انتظار مردم، حکم متهم معروف اقتصادی صادر و م. هـ به ۱۵ سال حبس و ردّ مال محکوم شد.»

این روزنامه نزدیک به جبهه پایداری، نوشته است: «سرانجام همانطور که دستگاه قضا وعده داده بود، حکم «م‌ـ‌ه» آقازاده جنجالی صادر شد. حکمی که بنا به گفته معاون اول قوه‌ قضاییه شامل حبس، جزای نقدی و انفصال است و براساس اعلام سخنگوی قوه قضاییه، جرائمی که براساس آن برای «م‌ـ‌ه» احکام مورد اشاره صادر شده است شامل اختلاس، کلاهبرداری، ارتشا و مسائل امنیتی می‌شود.»

به گزارش روزنامه وطن امروز غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول و سخنگوی قوه‌ قضاییه، در گفت‌وگو با شبکه خبر گفته است: «حکم قضایی برای «م ـ ه» صادر شده است و چهارشنبه هفته گذشته به وکلای این متهم اخطارهایی صادر شد که برای ابلاغ حضوری در دادگاه صادرکننده حکم حاضر شوند» اما «حکم قطعی نیست و قابل تجدیدنظرخواهی است بنابراین برای اعلام مواد آن عذر قانونی دارم.»

این روزنامه البته از قول سخنگوی قوه‌ قضاییه نوشته است: «حکم که قطعی شد قطعا آن را به مردم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد، ضمن اینکه این حکم قابل بازنگری و تجدیدنظرخواهی است و پس از ابلاغ حکم به متهم و وکلایش، وی ۲۰ روز فرصت دارد به رای صادره اعتراض کند و اگر اعتراض نکرد حکم قطعی تلقی خواهد شد.»

روزنامه وطن امروز همزمان نوشته است: «برخی شنیده‌ها حاکی است متهم به ۱۵ سال حبس محکوم شده است. بر این اساس، آقازاده جنجالی به خاطر ۳ اتهام به این تعداد سال حبس محکوم شده که موارد آن به طور جداگانه شامل ۷، ۵ و ۳ سال می‌شود.»

این روزنامه با تاکید براینکه «رد مال، جزای نقدی و انفصال» نیز بخشی از حکم صادره علیه مهدی هاشمی است، نوشته که «پیگیری‌های وطن امروز حاکی از آن است که ۷ سال از محکومیت حبس «م-ه» به دلیل ارتشا بوده است. اتهامات اقتصادی به عنوان مهم‌ترین محور پرونده قضایی «م- ه» مطرح بوده است. طی سال‌های گذشته همواره اتهامات و ادعاهایی درباره نقش این آقازاده در مسائل اقتصادی مطرح بوده است. به همین دلیل حجم ویژه‌ای از پرونده او را همین اتهامات اقتصادی تشکیل داده است» و «مبلغ قابل تاملی درباره رد مال» نیز حکم وجود دارد.

حمله به وکیل مطهری در شیراز؛ دفاع امام جمعه شیراز از «مشت در برابر مشت»

روزنامه اعتماد از حمله به وکیل علی مطهری در شیراز خبر داده و نوشته است: «بعد از مطهری، نوبت وکیل او» شد. این روزنامه همزمان از حمایت ضمنی اسدالله ایمانی امام جمعه شیراز از حمله به مطهری خبر داده و از قول وی نوشته است: «اگر حریم را نگه ندارید حریم شما را نگه نمی‌دارند» و «وقتی یک نماینده در مجلس در حین صحبت به دلیل اخطار همکاران خود با مشت برخورد می‌کند باید انتظار داشته باشد که در اجتماع نیز عده‌ای با او با مشت برخورد می‌کنند» و «اگر باد بکارید توفان درو می‌کنید.»

به نوشته این روزنامه، دامنه حمله دوشنبه گذشته در شیراز به علی مطهری این بار و روز یک شنبه هفته جاری «دامن وکیل علی مطهری را هم گرفت. جایی که عده‌ای نا‌شناس خودروی مصطفی ترک همدانی که برای پیگیری شکایت علی مطهری به شیراز سفر کرده است را با آجر و سنگ تخریب کردند و با اسپری روی آن نوشتند: اخطار اول.»

روزنامه اعتماد از قول مصطفی ترک همدانی، وکیل علی مطهری، نوشته است: «من که از روز جمعه برای پیگیری پرونده به شیراز سفر کردم، یکشنبه شب برای زیارت به حرم سیدعلاءالدین حسین رفتم که در بازگشت مشاهده کردم خودروی من با آجر تخریب شده و شیشه‌های آن کاملا شکسته شده بود و با یک اسپری روی اتومبیل من نوشته بودند: اخطار اول.»

وکیل علی مطهری گفته است که «پس از این اتفاق، بلافاصله موضوع را به مقامات امنیتی استان شیراز اطلاع دادم و پلیس با صورتجلسه اظهارات بنده در حال پیگیری مساله است لذا تا زمان تعیین تکلیف این پرونده در شیراز خواهم ماند.»

روزنامه اعتماد همچنین از قول مصطفی ترک همدانی خبر داده است که «بنا به دستور استاندار فارس از اینجانب خواسته شد که محل سکونت خود را ترک کنم و برای همین هم‌اکنون به استانداری منتقل شده‌ام و در اینجا ساکن هستم.»

مصطفی ترک همدانی همچنین گفته است که «از روز شنبه با اعلام شکواییه ما در دادسرای عمومی شیراز، دادستان دستور ویژه برای پیگیری اتفاقات شیراز و شناسایی حمله‌کنندگان به علی مطهری را صادر کرد. بنده شاهد بودم استاندار فارس بنا به ماموریتی که از سوی وزیر کشور به ایشان داده شده بود، طی جلساتی متعدد با مسوولان امنیتی و انتظامی استان، تلاش بی‌وقفه‌ای برای شناسایی عاملان این اتفاق صورت داد که طی آن تعدادی از این افراد خاطی شناسایی و گزارش آن به دادستان شیراز ارسال شده است.»

روزنامه اعتماد همزمان خبر داده است که حسین فریدون برادر و دستیار ویژه حسن روحانی «به نمایندگی از رییس‌جمهوری اسلامی با حضور در منزل علی مطهری با وی دیدار و بابت حادثه حمله در شیراز از او دلجویی کرده است.»

به نوشته این روزنامه، حسین فریدون «مراتب تاسف و انزجار» حسن روحانی از این حادثه را به «اطلاع علی مطهری رساند و از دستور اکید و صریح رئیس‌جمهوری به وزرای کشور و اطلاعات برای پیگیری سریع این موضوع و ارایه گزارش به وی و هیات وزیران» خبر داده است.

اعتماد با اشاره به اینکه روز یکشنبه نخستین جلسه علنی مجلس بعد از حمله هفته گذشته به علی مطهری در شیراز برگزار شد، نوشته است که این جلسه «با محکومیت» حمله به مطهری آغاز شد، علی لاریجانی رئیس مجلس نهم در نطق پیش از دستور خود اتفاقات روز دوشنبه شیراز را «زشت و ناپسند» عنوان کرد و در ادامه روح‌الله حسینیان در نطق میان دستورش با اشاره به این موضوع گفت که «در کشوری مثل ایران نباید برخورد فیزیکی را جایگزین منطق، استدلال و حرف زدن حتی در برابر اظهارات بی‌پایه برخی افراد کرد»، ضمن اینکه «۱۱۲ نماینده نیز در نامه‌ای خواستار پیگیری سوء قصد به علی مطهری شدند.»

این روزنامه همزمان گزارش داده است که اسدالله ایمانی، نماینده علی خامنه‌ای در استان فارس و امام جمعه شیراز شامگاه شنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس با اشاره به نامه سرگشاده منتشر شده از علی مطهری، گفته است: «امام جمعه یک شهر بر حسب وظیفه موارد کلی را بر اساس سند مطرح می‌کند اما این آقا به دلیل عدم جواب منطقی از ادبیات فحش، زشت و مستهجن استفاده می‌کند.»

اسدالله ایمانی همچنین گفته است: «ما اعلام کردیم که حادثه اتفاق افتاده برای علی مطهری باید بررسی شود اما افراد باید این را هم بدانند که هر عملی یک عکس‌العملی دارد و اگر حریم را نگه ندارید حریم شما را نگه نمی‌دارند و این مساله‌ای طبیعی است.»

به نوشته روزنامه اعتماد، اسدالله ایمانی همچنین گفته است: «عده‌ای این حادثه در استان فارس را به یک جریان پر سروصدا تبدیل کرده‌اند و این در حالی است که در مکان دیگری رئیس مجلس شورای اسلامی مورد هجوم قرار گرفت اما اینچنین در بوق و کرنا نشد، درحالی که هجوم به یک نماینده مجلس که از آن اتفاق مهم‌تر نیست.»

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان فارس همچنین گفته است: «وقتی یک نماینده در مجلس در حین صحبت به دلیل اخطار همکاران خود با مشت برخورد می‌کند باید انتظار داشته باشد که در اجتماع نیز عده‌ای با او با مشت برخورد می‌کنند و مصداق این ضرب‌المثل است: اگر باد به‌کارید توفان درو می‌کنید.»

به نوشته اعتماد، امام جمعه شیراز گفته است: «برخی به دنبال توطئه‌افکنی در فارس هستند و اینکه مسئولان راه می‌افتند، موضع می‌گیرند و عکس‌العمل نشان می‌دهند؛ بیانگر برنامه‌ریزی و عمدی بودن این برنامه بوده است.»

این روزنامه البته خبر داده است که سرتیپ پاسدار غلامحسین غیب‌پرور، فرمانده سپاه فجر استان فارس، با اشاره به حوادث اخیر در شیراز، مخالفت خود را «سنگ‌پراکنی» ابراز کرده و گفته است: «ما با این‌گونه برخوردهای سخیف مثل سنگ‌پراکنی مخالفیم و شدیدا محکوم می‌کنیم و مردم بصیر و ولایت‌مدار سناریوی پشت پرده این‌گونه اتفاقات را به‌خوبی می‌دانند.»

چهار شرط تازه گرفتن یارانه نقدی

روزنامه دنیای اقتصاد گزارش داده پس از مطرح شدن سناریوهای مختلف درباره چگونگی شناسایی «پولداران برای حذف از لیست یارانه‌بگیران» و اصلاح شیوه پرداخت یارانه نقدی از سوی دولت، نمایندگان مجلس چهار معیار «شرایط اقلیمی»، «بعد خانوار»، «محل سکونت» و «میزان درآمد» را برای شناسایی اقشار پردرآمد جامعه به دولت معرفی کردند.

روزنامه شهروند هم از «چهار شرط تازه گرفتن یارانه نقدی» در سال ۹۴ گزارش داده و نوشته است: «شرایط اقلیمی، بُعد خانوار و محل سکونت و میزان درآمد» چهار شرطی است که دولت می‌تواند با برسی آن، یارانه‌بگیران پردرآمد را حذف کند. این روزنامه با تاکید براینکه «دولتِ مکلف به حذف یارانه، از مجلس اختیار مبهم گرفت»، نوشته است: روز یک شنبه در جریان اصلاح ایرادات وارد شده از سوی شورای نگهبان به بودجه سال ۹۴، نمایندگان با ۱۳۲رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۲رأی ممتنع از مجموع ۲۰۰ نماینده حاضر در مجلس موافقت کردند تا در انتهای بند «ز» تبصره ۲۱ این لایه عبارت «خانوارهای پردرآمد به تشخیص دولت و براساس شرایط اقلیمی، بُعد خانوار و محل سکومت و میزان درآمد تعیین می‌شود»، اضافه شود.

روزنامه شهروند نوشته است که به این ترتیب و براساس این بند اصلاحی «دولت موظف است یارانه پردرآمد‌ها را قطع کند و خانوارهای پردرآمد به تشخیص دولت و براساس شرایط اقلیمی، بُعد خانوار و محل سکونت و میزان درآمد تعیین می‌شوند.»

این روزنامه البته نوشته که حالا با این مصوبه مجلس به نظر می‌رسد بازهم ابهام‌هایی در نهاد خود دارد باید منتظر ماند و دید شورای نگهبان این توضیح را کافی می‌داند یا خیر، زیرا مجلس و دولت بر درآمد ٢و نیم‌ میلیون تومانی در ماه به‌عنوان سقف یارانه‌بگیری هم‌نظر شده‌اند و حالا با این توضیح به نظر می‌رسد جغرافیا و محل سکونت در اولویت قرار خواهد گرفت.»

به نوشته روزنامه شهروند درصورت اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی از سوی دولت برای شناسایی و حذف یارانه‌بگیران پردرآمد از این پس «بالای شهرنشینی نشان ثروتمندی و پایین شهر بودن یا در شهرستان‌های دور از مرکز بودن نشانی از نیاز به یارانه تلقی خواهد شد. همچنین تعداد افراد خانواده هم به‌عنوان یکی از ملاک‌هایی خواهد بود که دولت بدان توجه خواهد کرد و درآمد خانوار با این حساب محاسبه خواهد شد و این‌که چند نفر درآمد دارند و کمک‌حال سرپرست خانوار خواهند بود.»

وزیر بهداشت: پارازیتی که ما داریم هیچ کجا نیست

روزنامه آرمان ضمن انتشار گفت‌و‌گویی با حسن قاضی‌زاده‌ هاشمی وزیر بهداشت درباره عملکرد و انتقادی‌های وارده به ایت وزارتخانه و همچنین موانع تامین سلامت عمومی، از قول وی نوشته است: «پارازیتی که ما داریم هیچ کجا نیست.»

وزیر بهداشت در این گفت‌و‌گو در پاسخ به پرسشی درباره ارتباط «پارازیت‌ها، آلودگی هوا و سلامت مواد غذایی با این مرده‌زایی و سقط جنین»، گفته است: «آماری که در حوزه‌های مختلف اعلام می‌کنیم دقیق نیست. گمانه‌زنی است که می‌تواند بیشتر باشد یا کمتر. درمورد مرده‌زایی و رابطه‌اش با پارازیت و آلودگی هوا هیچ چیز ثابت نشده است. اولا این نوع پارازیت‌ها که ما داریم جای دیگر وجود ندارد که بگوییم جای دیگر دنیا مطالعه شده است و آمده‌اند مثلا ۳۰ سال، ۴۰ سال خانم‌های باردار را بررسی کرده‌اند، دیده‌اند و تاثیر آن را بر سقط و مرده‌زایی بررسی کرده‌اند.»

حسن قاضی‌زاده هاشمی همچنین گفته است که «من در این مورد به آقای رئیس‌جمهور گزارش داده‌ام و از آقای دکتر ملک‌زاده معاون پژوهشی وزارت بهداشت خواستم در یک مرکز تحقیقاتی آمار درست را استخراج کند. نتایج چنین کارهایی معمولا کوتاه‌مدت به دست نمی‌آید. بلندمدت است و باید دید این عوامل چقدر تاثیر دارند. فکر می‌کنم بیشتر اظهارنظر‌ها غیرعلمی است. من هم اگر بگویم، اظهارنظرم علمی نیست. باید حتما مستند به یک‌سری شواهدی باشد که اینها زمانبر است. در مورد پارازیت‌ها کانون‌هایی وجود دارد که شناخته شده است؛ مثل دکل‌های مربوط به مخابرات یا دکل‌های برق. به‌نظرم باید در یک قالب علمی بررسی و تحلیل کنیم. یعنی از دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت بهداشت و سازمان استاندارد بخواهیم که بررسی کنند و گزارش دهند. ما داریم این کار را می‌کنیم. نتایجش هم هر وقت استخراج شود، هیچ مانعی برای ارائه‌اش وجود ندارد. تا حالا من هر چه در این حوزه اظهارنظر کرده‌ام کسی نگفته که چرا گفتی، چرا نگفتی. فکر هم می‌کنم حق مردم است و آنها باید همه چیز را درمورد سلامتشان بدانند. همانطور که نباید دروغ بگوییم و مردم را نگران کنیم اگر مشکلی وجود داشت باید به آن‌ها بگوییم. این حق مردم است.»

وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش روزنامه آرمان که «شما چشم‌پزشک حاذقی هستید. انتظار نمی‌رفت در زمان وزارت شما اشتباهی نظیر آنچه در چند کلینیک چشم‌پزشکی رخ داد و منجر به نابینا شدن چند نفر از شهروندان شد، رخ دهد»، گفته است: «درست ماجرا را باید دستگاه قضایی اعلام کند چون یک‌سری افراد دستگیر شده‌اند و باید بازجویی شوند و در دادگاه به جرائم افراد رسیدگی شود. باید منتظر باشیم، ببینیم دستگاه قضایی چه نتیجه‌ای را اعلام می‌کند» اما «می‌تواند یکی از اتهاماتی که به آن مراکز وارد می‌شود استفاده از داروهایی باشد که از مبادی رسمی وارد کشور نشده است.»

قاضی‌زاده هاشمی خصوص متهم کردن وزارت بهداشت به «فرافکنی» هم به روزنامه آرمان گفته است: «ورود۷۵۰ هزار تن روغن پالم به کشور برخلاف مقررات که یک واقعیت است، فرافکنی نیست. استفاده از روغن پالم در لبنیات بدون مجوز و تقلب در ساخت لبنیات پرچرب یک واقعیت بود» و حالا هم «اینکه دارویی باعث نابینایی چند نفر شده، واقعیت است.»

وزیر بهداشت درباره جراجی چشم و معاینه «محصوران» یعنی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی به روزنامه آرمان گفته است: «در دوره‌ای که ایشان نخست‌وزیر بودند در جهاد سازندگی با ایشان همکاری داشتم. در شورای مرکزی جهاد بودیم و همچنین در شورای اقتصاد شرکت می‌کردیم و با نخست‌وزیری و بقیه اعضای شورا خیلی کار نزدیک بود. آقای حسن فیروزآبادی بودند که الان ستاد کل هستند. آقای بیژن زنگنه بودند. آقای[عباس]‌آخوندی بودند. بنابراین ما یک دوره کاری داشتیم بعد هم ایشان و هم خانمشان درمورد چشمشان به من مراجعه می‌کردند. فرد دیگر هم همینطور. بنابراین مربوط به دوره وزارت نیست. در طول این سال‌ها اینها اگر مشکل چشمی داشتند من معاینه‌شان می‌کردم. بعد اینکه رسید به عمل اعتماد کردند، خودشان خواستند من عمل را انجام بدهم و من هم قبول کردم.»

XS
SM
MD
LG