لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۶

کاهش بهای نفت پس از آزمایش ناکام موشکی کره شمالی و افزایش تولید آمریکا


تاسیسات حفاری در کالیفرنیا
تاسیسات حفاری در کالیفرنیا

بهای نفت روز دوشنبه ۲۸ فروردین پس از اعلام ناکامی آزمایش موشکی کره شمالی از یک سو و اعلام افزایش تولید آمریکا از سوی دیگر، که تلاش‌های سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای افزایش قیمت‌ها را به چالش کشید، روند نزولی یافت.

به گزارش رویترز، نفت شاخص برنت با ۵۶ سنت کاهش بشکه‌ای ۵۵ دلار و ۳۳ سنت معامله شد.

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۵۱ سنت کاهش به ۵۲ دلار و ۶۷ سنت درهر بشکه رسید.

هر دو نفت شاخص طی سه هفته گذشته به‌صورت متوالی افزایش قیمت داشتند. برنت و وست تگزاس اینترمدیت به ترتیب افزایش قیمت ۱.۲ درصدی و ۱.۸ درصدی را تجربه کرده بودند.

جفری هالی تحلیلگر ارشد بازار در سنگاپور، عقیده دارد تنش‌ها پس از آزمایش ناموفق موشکی کره شمالی باعث کمرنگ شدن بازار نفت آسیا شده است.

روز جمعه، آمارهای رسمی نشان داد در ماه مارس، خرده‌فروشی در بازار آمریکا دومین ماه متوالی افت کرد و شاخص قیمت مصرف‌کننده نخستین بار در سال گذشته کاهش یافت.

در زمینه صنعت نفت، هفته گذشته تعداد حفاری‌های نفتی در آمریکا سیزدهمین هفته متوالی افزایش یافت که نشان از ادامه افزایش تولید دارد.

روز پنجشنبه، شرکت خدمات حفاری «بیکر هیوز» گزارش داد شرکت‌های حفاری تعداد چاه‌های نفت را در هفته منتهی به ۱۳ آوریل ۱۱ حلقه افزایش داده‌اند و به رقم ۶۸۳ رسانده‌اند که بیشترین رقم در دو سال گذشته بوده است.

افزایش تولید نفت آمریکا همواره چالشی در مقابل تلاش‌های اوپک و دیگر تولیدکنندگان عمده به منظور محدود کردن سقف تولید و حفظ روند افزایش قیمت‌ها در بازار بوده است که از اواسط سال ۲۰۱۴ تاکنون با اشباع مواجه است.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا ، تولید روزانه نفت این کشور به ۹ میلیون و۲۴۰ هزار بشکه افزایش یافته است که آنرا در جایگاه سوم در میان تولیدکنندگان عمده نفت پس از روسیه و عربستان سعودی قرار می دهد.

سال گذشته تولید آمریکا به زیر ۹ میلیون بشکه در روز افت کرده بود.

از طرف دیگر لیبی که اخیرا تولید نفت خود را در یک میدان نفتی به‌خاطر مسدود شدن خط لوله انتقال نفت خام به ترمینال‌های نفتی متوقف کرده بود، دوباره فعال کرده است.

با این حال چین اعلام کرده است که رشد اقتصادی آن در سه ماهه اول سال جاری میلادی نزدیک هفت درصد بوده است که نشان از افزایش نیاز این کشور به نفت است.

درحالی‌که میزان پایبندی به برنامه کاهش تولید در میان کشورهای تولیدکننده عضو اوپک بالا بوده است، کاهش تولید در میان دیگر تولیدکنندگان، شامل روسیه، که با اوپک بر سر محدودکردن تولید به توافق رسیده بودند نسبت به برنامه عقب‌تر است. به گفته شرکت تحقیقاتی «بی ام آی» این وضعیت ممکن است تغییر کند.

طبق نظر این شرکت، میزان پایبندی در میان کشورهای غیرعضو اوپک در طول دوماه آینده در پی اعمال بیشترین کاهش حجم تولید از سوی روسیه بهبود خواهد یافت. قزاقستان نیز احتمالا به دلیل افزایش شدید تولید در میدان کاشاغان بیش از سهمیه مقرر شده تولید خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG