لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۸

«افت ۳۰۰ هزار بشکه‌ای» در میزان تولید میادین نفتی ایران


ایران می‌گوید که تولید روزانه میادین نفتی‌اش سالانه ۳۰۰ هزار بشکه کاهش می‌یابد، اما انتظار می‌رود برای سال جاری افزایش تولید از میادین جدید این کاهش را جبران کند.

علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، جمعه ۲۵ فروردین ماه در مورد میزان تولید نفت و گاز ایران در سال جدید گفت که «میزان تولید روزانه نفت ایران تا پایان سال ۹۶ به چهار میلیون و ۵۰ هزار بشکه خواهد رسید».

او در ادامه گفت: «هر سال نزدیک به ۳۰۰ هزار بشکه را از دست می‌دهیم، در سال ۱۳۹۶ افزایش تولید ۳۵۰ هزار بشکه‌ای خواهیم داشت که ۳۰۰ هزار بشکه آن جبران می‌شود و ۵۰ هزار بشکه اضافه خواهد شد».

به گفته آقای کاردر، میزان تولید نفت ایران تا آخر فروردین به چهار میلیون بشکه در روز می‌رسد و طبق پروژه‌هایی که تعریف شده بیش از ۵۰ هزار بشکه نمی‌توان به آن اضافه کرد که این ۵۰ هزار بشکه از آزادگان جنوبی برداشت خواهد شد.

بر اساس آخرین برآورد سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، ایران در ماه گذشته ۳ میلیون و ۷۹۰ هزار بشکه تولید نفت داشته که نسبت به ماه قبل آن بیش از ۲۸ هزار بشکه کاهش نشان می‌دهد. البته ایران بر اساس توافق اوپک که ۳۰ نوامبر حاصل شد و از اول ژانویه به اجرا گذاشته شد، ملزم بود در نیمه اول سال ۲۰۱۷ بیشتر از ۳ میلیون و ۷۹۷ هزار بشکه تولید روزانه نفت نداشته باشد.

ظرفیت تولید به معنی تولید واقعی نیست، و ایران مدعی است که ظرفیت تولید نفتش نزدیک به ۴ میلیون بشکه در روز است.

آقای کاردر در گفت‌وگو با ایسنا همچنین گفت که «البته مباحث اوپک بستگی به تصمیم وزارت نفت دارد. اما تلاش ما این است ظرفیت‌مان را تا جایی که می‌توانیم بالا ببریم. زیرا قدرت چانه‌زنی ما را بالا خواهد برد».

بر اساس برآورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ۸۰ درصد میادین فعال نفتی ایران در نیمه دوم عمر خود قرار دارند و به خاطر افت فشار مخزن، سالانه ۸ تا ۱۲ درصد از تولید آنها کاسته می‌شود.

ایران در دوران تحریم، چاه‌های برخی از میادین خود را بست، و تولید روزانه نفت را نزدیک به یک میلیون بشکه کاهش داد، چرا که صادرات نفت کشور نصف شد.

در این مدت، برای افزایش فشار مخاذن نفت، تزریق روزانه ۹۰ میلیون متر مکعب گاز به این میادین ادامه یافت و بعد از باز شدن درب چاه‌های نفتی در سال گذشته، تولید نفت کشور نسبت به دوران پیش از تحریم‌ها دچار افت چندانی نشد، چرا که فشار مخازن بهبود یافته بود.

اما طبیعتاً با ادامه استخراج نفت، فشار میادین ایران دچار افت خواهد شد.

ایران طی سال گذشته خورشیدی موفق شد تولید روزانه ۱۵ هزار بشکه نفت از میدان آذر و ۲۵ هزار بشکه از لایه نفتی میدان گازی پارس جنوبی را آغاز کند. ایران همچنین امیدوار است که میادین تازه بلوک غرب کارون، شامل آزادگان جنوبی را توسعه دهد تا افت تولید نفت از دیگر میادین را جبران کند.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در مورد تولید گاز نیز گفت که «طبق آخرین آمار تولید گاز کنونی کشور حدود ۸۸۵ میلیون مترمکعب است».

او در ادامه گفت که «امیدواریم تولید گاز غنی در سال ۱۳۹۶ به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب برسد. حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون مترمکعب نیز در سال ۱۳۹۷ و با تولید حداکثری از میدان پارس جنوبی محقق می‌شود».

بر اساس ارزیابی‌های بین‌المللی، از جمله گزارش سالانه اوپک، تولید روازنه گاز غنی ایران در سال ۲۰۱۵ به ۷۲۰ میلیون متر مکعب رسید.

از آن تاریخ تاکنون ایران ۵ فاز پارس جنوبی شامل فازهای ۱۷ تا ۲۱ را نیز به صورت زودهنگام اندازی کرده و قرار است طی روزهای آینده مراسم رسمی افتتاح این فازها برگزار شود.

XS
SM
MD
LG