لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

سنای آمریکا با تغییر آیین‌نامه خود روز جمعه به نامزد دیوان عالی آمریکا «رای می‌دهد»


نیل گورسوچ، نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ برای دیوان عالی آمریکا
نیل گورسوچ، نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ برای دیوان عالی آمریکا

با پافشاری دمکرات‌ها در سنای آمریکا در مخالفت با نیل گورسوچ، نامزد پیشنهادی دونالد ترامپ برای دیوان‌عالی، جمهوری‌خواهان با تغییر آیین‌نامه، روز جمعه در این باره رای‌گیری می‌کنند.

جمهوری‌خواهان سنا روز پنجشنبه ۱۷ فروردین نتوانستند به دمکرات‌ها در مخالفت با گزینه دونالد ترامپ برای عضویت در دیوان عالی کشور پایان دهند. ولی به سرعت به راهکار دیگری که تغییر آیین‌نامه بود روی آوردند. شیوه‌ای که به «گزینه هسته‌ای» مشهور است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، با توجه به اینکه در این مجادله سیاسی مهم ترکیب عالی‌ترین مرجع قضایی کشور در میان است روز پنجشنبه مجلس سنا برای پایان دادن به بحث در مورد بررسی صلاحیت نیل گورسچ رای‌گیری کرد و تصمیم گرفت روز جمعه انتصاب مادام‌العمر او به این مقام را به رای بگذارد.

با توجه به ۵۵ رای موافق و ۴۵ رای مخالف، جمهوری‌خواهان برای تصویب صلاحیت نامزد پیشنهادی رییس‌جمهورب به حد نصاب قانونی ۶۰ رای دست نیافتند و در نتیجه به روشی روی خواهند آورد که مجلس سنا با اکثریت نسبی آراء با هر درصدی که باشد صلاحیت او را تصویب خواهد کرد.

به این خاطر به تغییر در آیین‌نامه مجلس سنا «گزینه هسته‌ای» لقب داده‌اند که با شیوه کار رایج آن تفاوت فاحشی دارد و دونالد ترامپ از مدت‌ها پیش رییس سنا را تشویق کرده بود تا در این مورد از «گزینه هسته‌ای» استفاده کند. تعداد کرسی‌های جمهوری‌خواهان در سنا ۵۲ و کرسی‌های دمکرات‌ها ۴۸ است.

جمهوری‌خواهان اعلام کردند صلاحیت آقای گورسوچ روز جمعه به هر شکلی تایید خواهد شد.

تایید صلاحیت نیل گورسوچ پنج کرسی از ۹ کرسی دیوان‌عالی آمریکا را در اختیار محافظه‌کاران قرار خواهد داد و به دونالد ترامپ امکان می‌دهد تا بسیاری از وعده‌هایش در طول کارزار انتخاباتی‌اش را عملی کند.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید جمهوری‌خواهان می‌گویند آقای گورسوچ برای این مقام لیاقت فراوانی دارد و یکی از برجسته‌ترین قضات آمریکاست که در این مقام می‌تواند خدمات ارزنده‌ای انجام دهد. آنها دمکرات‌ها را به سیاسی کردن روند انتصاب او متهم کرده‌اند.

در مقابل، دمکرات‌ها می‌گویند آقای گورسوچ به حدی محافظه‌کار است که خارج از حیطه عمومی جامعه قضایی آمریکا قرار می‌گیرد، در مباحث قانونی منافع شرکت‌های بزرگ را بر شهروندان عادی آمریکا ترجیح داده و از دونالد ترامپ استقلال رای کافی نشان نمی‌دهد.

در عین حال دمکرات‌ها از این موضوع نیز به‌شدت خشمگین هستند که مجلس سنا سال گذشته تحت هدایت مک کانل رییس اکثریت جمهوریخواه آن حتی حاضر نشد صلاحیت گزینه پیشنهادی باراک اوباما برای کرسی خالی دیوان‌عالی کشور را به بحث بگذارد، همان کرسی که دونالد ترامپ، نیل گورسوچ را برای آن پیشنهاد داده است.

کرسی نهم دیوان‌عالی آمریکا از زمان مرگ آنتونین اسکولا قاضی محافظه‌کار در فوریه ۲۰۱۶ تاکنون خالی بوده است.

سابقه آنچه که امروزه به «‌گزینه هسته‌ای» مشهور شده در کنگره آمریکا به قرن نوزدهم باز می‌گردد ولی در شکل فعلی آن از دهه ۷۰ میلادی مورد استفاده قرار گرفت.

با وجودی که دمکرات‌ها به این تغییر آیین‌نامه اعتراض کرده و جمهوری‌خواهان را به تلاش برای تسخیر قدرت به هر شکلی متهم می‌کنند ولی خود آنها اولین بار در سال ۲۰۱۳ وقتی که کنترل مجلس سنا را در دست داشتند از این شیوه استفاده کردند.

XS
SM
MD
LG