لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۴

روسیه: سامانه‌های اس-۳۰۰ به‌طور کامل به ایران تحویل داده‌ شد


تصاویر پخش شده از اس-۳۰۰ در تلویزیون ایران
تصاویر پخش شده از اس-۳۰۰ در تلویزیون ایران

روسیه اعلام کرد سامانه پدافند هوایی اس ۳۰۰ را به‌طور کامل به ایران تحویل داده است.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، روز پنجشنبه ۲۲ مهرماه، با استناد به اطلاعیه آژانس دولتی صادرات تسلیحات روسیه اعلام کرد، مسکو بر اساس قرارداد، فرایند تحویل سامانه‌های دفاع هوایی موشکی اس ۳۰۰ را به تهران تکمیل کرده است.

این خبرگزاری روس، در بخشی از گزارش خود بر اساس اطلاعات غیررسمی، شمار سامانه‌های تحویل داده شده به ایران را چهار مجموعه اعلام کرده است.

در این گزارش آمده است: «این سامانه‌ها در مرکز طراحی و تولید صنایع دفاع هوافضا روسیه"آلماز-آنتی" و با هزینه‌ای در حدود یک میلیارد دلار ساخته شده‌اند.»

قرارداد فروش سامانه‌های موشکی اس-۳۰۰ از پرمناقشه‌ترین قراردادها بین تهران مسکو در سال‌های اخیر بوده است.

ایران در سال ۲۰۰۷ میلادی ( حدود ۹ سال پیش) قرارداد خرید اس-۳۰۰ را با روسیه امضا کرده بود، اما به دلیل گسترش تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران، مسکو در سال ۲۰۱۰ ، شش سال قبل، تحت فشارهای غرب قرارداد فروش سامانه‌های موشکی اس-۳۰۰ را به ایران تعلیق کرده بود، تاخیر در اجرای قرارداد، موجب شد تا ایران در مجامع بین‌المللی از روسیه شکایت کند.

سرانجام و پس از اعلام زمان‌های مختلف برای تحویل این سامانه به تهران، سرانجام ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در خردادماه امسال، پس از دستیابی به توافق هسته‌ای، ممنوعیت تحویل این سامانه را به ایران لغو کرد.

نخستین محموله از قطعات سامانه موشکی اس-۳۰۰ ازجمله لانچرهای موشک و تجهیزات راداری در ماه آپریل ۲۰۱۶، بهار امسال، تحویل ایران شد.

در شهریورماه امسال انتشار تصاویری از سامانه اس ۳۰۰ که در نزدیک تاسیسات هسته ای فردو در نطنز ایران، مستقر شده بود واکنش‌هایی را برانگیخت.

برخی کارشناسان تحویل دادن اس-۳۰۰ به ایران را موجب کاهش فشارها به ایران دانستند و مقام‌های مختلفی از کشور آمریکا و اسرائیل نسبت به تحویل سامانه موشکی ضدهوایی اس-۳ به ایران ابراز نگرانی کرده‌اند.

از جمله بِن رودز، مشاور امور امنیتی رئیس‌جمهوری ایالات متحده و وزارت خارجه آمریکا، با وجود ابراز نگرانی در مورد تحویل این سامانه به ایران گفته بود، این برخلاف قطعنامه‌های سازمان ملل نیست.

XS
SM
MD
LG