لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۰

هشدار نیروهای متحد دولت اسد به ترکیه


 نیروهای دولتی در شمال غرب حلب در ماه سپتامبر
نیروهای دولتی در شمال غرب حلب در ماه سپتامبر

فرماندهی عملیات میدانی نیروهای متحد دولت سوریه هشدار داد هرگونه پیشروی نظامیان ترکیه به سوی مواضع دولتی سوریه و متحدانش در شمال و شرق حلب، با پاسخ «قاطع و کوبنده» همراه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فرمانده نیروهای متحد دمشق، روز چهارشنبه، هنگام بازدید از خطوط مقدم نبرد در شمال حلب، در بیانیه‌ای کتبی که به خبرگزاری رویترز تحویل داده شد، به ترکیه هشدار داد. در این بیانیه به نام فرمانده و ملیت آن اشاره نشده است.

در بیانیه‌ نیروهای متحد دولت سوریه تصریح شده که پیشروی نیروهای ترکیه به سوی مواضع نیروهای متحد دمشق در شمال و شرق حلب، عبور از «خطوط قرمز» خواهد بود.

دراین بیانیه آمده است: «ما به هیچ کسی اجازه نخواهیم داد که به بهانه جنگ با داعش، به سوی استحکامات دفاعی نیروهای متحد(دولت اسد) نزدیک شود.»

ایران، حزب‌الله لبنان، شیعیان عراقی و افغان از جمله متحدان دولت بشار اسد در جنگ با مخالفان هستند. روسیه این نیروها را حمایت هوایی می‌کند.

از سوی دیگر خبرگزاری آناتولی ترکیه روز چهارشنبه گزارش دارد، یک هلی‌کوپتر که گمان می‌رود متعلق به ارتش سوریه بوده، بمب‌های بشکه‌ای روی نیروهای تحت حمایت ترکیه در خاک سوریه انداخته است که به کشته شدن دو نفر و زخمی شدن پنج نفر دیگر از این نیروها منجر شده است.

در واکنش به این برخورد نظامی، مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، روز چهارشنبه اعلام کرد که عملیات نیروهای ترکیه در خاک سوریه متوقف نخواهد شد.

نیروهای ترکیه از ماه اوت در خاک سوریه دست به عملیات زده‌اند و به‌نظر می‌رسد این نخستین برخورد نظامی با نیروهای سوریه باشد.

مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، همچنین نیروهای متحد بشار اسد را متهم کرد که به جای بمباران داعش، شورشیان سوری را هدذف قرار می‌دهند.

وزیر خارجه ترکیه همچنین اظهار داشت که اگرحمله‌ای علیه تلعفر در عراق صورت بگیرد، این کشور تدابیر لازم را اتخاذ خواهد کرد.

شبه‌نظامیان شیعه عراقی که مورد حمایت ایران هستند، اعلام کردند، که دولت عراق را در بازپس‌گیری تلعفر از داعش یاری خواهند کرد. تعلفر در ۵۵ کیلومتری غرب موصل واقع است. تلعفر دومین شهر استان نینوا است و شهری ترکمان‌نشین است.

دولت عراق نسبت به حضور نیروهای ترکیه در خاک این کشور به آنکارا هشدار داده است.

دوشنبه هفته گذشته عملیات بازپس‌گیری موصل به دستور حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق، آغاز شد.

XS
SM
MD
LG