لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۲

افزایش تلفات انفجارهای شهر طرابلس لبنان


محل وقوع یکی از انفجارها در شهر طرابلس لبنان
محل وقوع یکی از انفجارها در شهر طرابلس لبنان
در پی وقوع دو انفجار که روز جمعه یکم شهریور شهر طرابلس در شمال لبنان را لرزاند ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری دولتی لبنان، یکی از انفجار‌ها در ورودی مسجد التقوی واقع در نزدیکی منزل نجیب میقاتی نخست‌وزیر مستعفی لبنان روی داده است.

دفتر نخست‌وزیری لبنان اعلام کرده که انفجار در فاصله صد متری منزل آقای میقاتی روی داده که او هنگام حادثه در منزل حضور نداشت.

بنا بر این گزارش، انفجار دوم، ورودی مسجد السلام واقع در نزدیکی منزل اشرف ریفی مدیر سازمان امنیت داخلی لبنان روی داده است. رسانه‌های لبنان گزارش داده‌اند که آقای ریفی در این انفجار آسیبی ندیده است.

هنوز آمار دقیق تلفات این انفجار‌ها که هردوی آنها مساجدی سنی‌مذهب را هنگام برگزاری نماز جمعه هدف قرار داده‌اند، مشخص نشده است.

خبرگزاری دولتی لبنان به نقل از وزیر بهداشت این کشور، آمار اولیه قربانیان را ۲۷ کشته و ۳۵۸ زخمی اعلام کرده است. صلیب سرخ لبنان از ۲۹ کشته و ۵۰۰ زخمی خبر داده است.

خبرگزاری رویترز به نفل از منابع پزشکی، گزارش از ۴۲ کشته داده است. خبرنگار شبکه خبری العربیه در طرابلس هم به نقل از منابع محلی می‌گوید، منابع محلی از حدود ۶۰ کشته در این انفجارها سخن می‌گویند.

رسانه‌های تصویری لبنانی، تصاویر محل دو انفجار را در حالی که ستون‌های دود سیاه از آنها برخاسته، پخش می‌کنند.

شهر طرابلس در دو سال اخیر و در نتیجه بحران سوریه، نا‌آرام و پر تنش بوده است. ساکنان منطقه سنی‌نشین باب‌التبانه که هواداران مخالفان در سوریه هستند و ساکنان منطقه علوی‌نشین جبل محسن که هواداران نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه هستند، بار‌ها با یکدیگر به شکلی مسلحانه درگیر شدند.

این دو انفجار یک هفته پس از انفجار خودری بمب‌گذاری شده در حومه جنوبی بیروت، منطقه تحت کنترل حزب الله لبنان، که ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت، روی داده است.

مسئولیت آن انفجار را گروهی نا‌شناس به نام «عایشه‌ ام‌المومنین» بر عهده گرفت که دلیل اقدام خود را، دخالت حزب‌الله در جنگ داخلی سوریه در حمایت از نظام بشار اسد عنوان کرد.

جان قهوه‌چی فرمانده ارتش لبنان چهارشنبه گفته بود که ارتش در حال انجام «جنگی فراگیر علیه تروریسم» است. او افزود که «ارتش از یک ماه پیش تیمی تروریستی را تحت پیگرد قرار داده که برای بمب‌گذاری در خودرو‌ها و قرار دادن آنها در مناطق مسکونی فعالیت می‌کندکه انفجار حومه جنوبی بیروت یکی از انها بود.»
XS
SM
MD
LG