لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۹

انتقال زیکا از راه «تماس جنسی»


مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا می‌گوید که در ۱۴ مورد جدید از بیماری زیکا در آمریکا، احتمالا ارتباط جنسی عامل انتقال بیماری بوده است.

زیکا بیماری خطرناکی است که از طریق نیش پشه آلوده به انسان سرایت می‌کند و هرچند به مرگ بیمار منجر نمی‌شود ولی در زنان باردار باعث به دنیا آمدن نوزادانی با سر کوچک و نیز عوارض مغزی می‌شود.

به گزارش رویترز، در دو مورد از موارد جدید ابتلای به زیکا در آمریکا، تنها ارتباط دو زن مبتلا شده به ویروس از طریق ارتباط جنسی با مردانی بوده که به نواحی آلوده به این ویروس سفر کرده بودند. شواهد نشان می‌دهد که با آنکه نیش پشه آلوده همچنان عامل اصلی ابتلا به زیکاست، اما ارتباط جنسی بیشتر از آنچه که تصور می‌شد در انتقال و پخش این ویروس موثر است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا گفته است که هنوز مشخص نیست که آیا زنان هم می‌توانند ویروس زیکا را به شرکای جنسی خود انتقال دهند یا نه. نادانسته‌ها در خصوص زیکا، انتقال و حتی اثر آن بسیار زیاد است. با آنکه تولد نوزادانی با جمجه‌های کوچک، که به بیماری میکروسفالی معروف است، به زیکا ربط داده می‌شود، اما هنوز این ارتباط ثابت نشده است.

به دنبال گسترش این ویروس در آمریکای مرکزی و جنوبی، که بیشترین تعداد مبتلایان در آنها گزارش شده‌اند، وضعیت اضطراری در این کشورها اعلام شده است. برزیل به تازگی آماری را منتشر کرده که نشان می‌دهد ۵۸۳ مورد میکروسفالی در این کشور ثبت شده است. این آمار تنها نسبت به یک هفته قبل، هشتاد مورد رشد را نشان می‌دهد. موارد ابتلای به زیکا هم در این کشور هم تنها در یک هفته بیش از صد مورد افزایش داشته است.

سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی کرده است که در سال آینده، سه تا چهار میلیون نفر، تنها در آمریکای جنوبی به ویروس مبتلا شوند. تاکنون در بیش از ۳۰ کشور مواردی از ابتلا به زیکا مشاهده شده است.

XS
SM
MD
LG