لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۸

بازدید جرج بوش از موزه هولوکاست در اورشلیم


بوش با عرقچین ویژه یهودیان در موزه هولوکاست
بوش با عرقچین ویژه یهودیان در موزه هولوکاست

جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا روز جمعه از موزه يادبود هولوکاست در اورشليم ديدن کرد.


اهود اولمرت، نخست وزير، شيمون پرز، رييس جمهوری و ساير مقامات بلندپايه اسراييل، جرج بوش را در اين ديدار همراهی کردند.


اين موزه به يادبود شش ميليون يهودی بنا شده که طی جنگ جهانی دوم توسط نازی ها کشته شدند و يکی از مراکزی است که مورد بازديد مقاماتی قرار می گيرد که به اسرايیل سفر می کنند.


موزه هولوکاست در اورشلیم در زبان عبری «يد و شم» ناميده می شود. يد به مفهوم «دست»، اشاره ای است به دادن دست ياری به بازماندگان هولوکاست و «شم» به معنی اسم ، اشاره ای است به نام قربانيان هولوکاست که بايد در تاريخ ثبت شود.


در تالار خاطره این موزه، پس از آنکه يک گروه کر کودکان، آوازی نوشته يک زن يهودی را که در مجارستان به دست گشتاپو کشته شده، خواندند، آقای بوش که عرقچین ویژه یهودیان را بر سر گذاشته بود، مشعلی را روشن کرد که قرار است برای هميشه روشن بماند.


آقای بوش در اين مراسم گفت:«اميدوارم آدم های زيادی از سراسر جهان به اين مکان بيايند. اينجا به روشنی به يادمان می آورد که شيطان وجود دارد و وقتی پيدايش می کنيم، بايد در مقابل آن ايستادگی کنيم.»


جرج بوش که آخرين روز ديدار خود از اسرائيل بخاطر ترغيب اسرائيلی ها و فلسطينی ها برای دستيابی به صلح ، را می گذراند، با اين پيام به دو طرف که «حالا زمان تصميم های مشکل است» به سفر خود پايان می دهد.

آقای بوش اضافه کرد:«در اين جنايت غير قابل بازگفتن درقبال بشر، افراد شجاع، پير و جوان، بخاطر باورهايشان ايستادگی کردند.»


رييس جمهوری آمريکا در حالی که دو ملوان آمريکايی با لباس رسمی همراهی اش می کردند، دسته گلی را نثار قربانيان هولوکاست کرد و برای لحظاتی به احترام آنها سر فرود آورد و با چشمانی اشکبار به يک آواز مذهبی يهودی گوش فرا داد.


جرج بوش که آخرين روز ديدار خود از اسراييل به خاطر ترغيب اسراييلی ها و فلسطينی ها برای دستيابی به صلح را می گذراند، با اين پيام به دو طرف که «حالا زمان تصميم های مشکل است» به سفر خود پايان می دهد.


رييس جمهوری آمريکا در جريان سفر خود، به طور جداگانه با محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی در رام الله و اهود اولمرت، نخست وزير اسراييل در اورشليم ديدار و درباره روند صلح با آنها گفت و گو کرد.


نخستين ديدار رييس جمهوری آمريکا از اسراييل پس از آن صورت می گيرد که در ماه نوامبر مذاکرات گسترده ای در کنفرانس آناپوليس در مريلند آمريکا برگزار شد.


طبق گفته کاخ سفيد، احتمالا آقای بوش تا پيش از پايان دوران رياست جمهوری اش در ژانويه ۲۰۰۹، دوباره از اسراييل ديدار خواهد کرد.


آقای بوش گفت که اميدوار است پيش از ترک دفترش در ژانويه ۲۰۰۹، توافقنامه صلح بين فلسطينی ها و اسراييل امضا شود.


رييس جمهوری آمريکا گفت که خيلی وقت که زمان تشکيل کشور فلسطين فرا رسيده و این امر به ثبات در منطقه کمک می کند.


آقای بوش اضافه کرد:«توافقنامه صلح بايد صورت گيرد، و می تواند تا پايان امسال امضا شود.... من هر کاری که بتوانم برای رسيدن به آن انجام می دهم.»


رييس جمهوری آمريکا در ادامه سفرش به خاورميانه، بعد ازظهر روز جمعه راهی کويت می شود و پس از آن، از ساير متحدان عربش شامل بحرين، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و مصر ديدن می کند.


آقای بوش از متحدان عرب آمريکا خواهد خواست که برای صلح بين فلسطينی ها و اسراييل تلاش کنند و جبهه ای را برای مقابله با نفوذ ايران در منطقه تشکيل دهند.


XS
SM
MD
LG