لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۳

نصرالله: بوش قصد تحریک اعراب بر علیه ایران را داشت


چندی پیش شایعه شده بود که دولت ایران،نصرالله را از رهبری حزب الله لبنان برکنار کرده است.
چندی پیش شایعه شده بود که دولت ایران،نصرالله را از رهبری حزب الله لبنان برکنار کرده است.

شيخ حسن نصر الله، رهبر حزب الله لبنان،پس از مدت ها و برای اولين بار در سال جاری ميلادی، روز شنبه در انظار عمومی ظاهر شد و رييس جمهوری آمريکا را متهم کرد که در سفر اخير خود به خاورميانه، قصد تحريک اعراب عليه ايران را داشته است و به دولت های عربی منطقه اخطار کرد که مراقب باشند تا در دام نيفتند .


رهبر شيعه گروه نظامی حماس، برای دقايقی بين ده ها هزار نفر از عزاداران روز عاشورا ظاهر شد و با آنها به پياده روی در خيابان پرداخت و سخنرانی کرد.


آقای نصرالله که از طرف دولت ايران حمايت می شود، ضمن متهم کردن دولت اسرائيل به دروغگويی به ملت خود گفت:«بوش می خواهد رهبران و ملت ما را متقاعد کند که ايران دشمن است، ايران يک تهديد در منطقه است و اسرائيل کشور برادر و يک دوست خوب است که ما بايد با آن صلح کنيم....جعل و فريب بزرگ تری از اين در تاريخ هست؟ «


آقای نصر الله از دولت های عرب خواست که با «خيالات شيطانی» بوش برای خاور ميانه که تنها منافع آمريکا و اسرائيل را تامين می کند، مواجهه کنند.


  • رهبر حزب الله از ملت عرب خواست که در مقابله با سفر بوش، ايستادگی و گروه های مقاومت را حمايت کنند.

رهبر حزب الله از ملت عرب خواست که در مقابله با سفر بوش، ايستادگی و گروه های مقاومت را حمايت کنند.


آقای نصر الله که در عزاداری شيعيان در جنوب بيروت همراه با ده ها محافظ سياه پوش که در ميان جمعيت بودند، ظاهر شده بود، در حالی که تصويرش بر پرده بسيار بزرگی در ميان جمعيت ديده می شد، سخنرانی کرد.


رهبر حزب الله از بيم ترور توسط اسرائيلی ها مدت ها بود که پنهان مانده بود. آخرين حضور او در ميان جمعيت به سپتامبر ۲۰۰۶ بر می گردد که وی در تظاهراتی که «تظاهرات پيروزی» می ناميد و پس از يک جنگ يک ماهه با اسرائيل برگزار شد، شرکت کرد و پس از آن فقط يک بار به شکل بسيار کوتاه در مراسم عاشورای سال گذشته شرکت کرد و پس از آن تنها با لينک های ويدئويی و تلويزيون با هوادارانش در ارتباط بوده است.


طی حمله ۳۴ روزه اسرائيل در تابستان ۲۰۰۶ گفته شد که نصرالله کشته شده، همان طور که پيشتر در ۱۹۹۲ هم همين ادعا مطرح شده بود.


در سخنرانی روز شنبه آقای نصر الله ادعا کرد که اجساد سربازان کشته شده اسرائيلی در جنگ سال ۲۰۰۶ در لبنان بجا مانده است.


وی خطاب به مردم اسرائيل گفت:«سربازان اسرائيلی در منطقه بسيار ضعيف بودند و ارتش اسرائيل بسياری ازباقیمانده های آنها را در روستاها و مناطق ما جا گذاشت.»


نصر الله در مصاحبه ای گفته بود که گروه او اجساد سربازان اسرائيلی را در لبنان نگه داشته است، اما وارد جزئيات اين امر نشد. او در خلال مذاکرات پيشنهاد کرد که اجساد را بازگرداند، اما طرف اسرائيلی اظهار تمايل نکرد.


رهبر حزب الله به اسرائيل اخطار کرد:«اگر اسرائيل جنگ ديگری را در لبنان آغاز کند، ما قول می دهيم که اين جنگ جهت نبرد و سرنوشت منطقه را انشاء الله تغيير خواهد داد.»


روزنامه عرب زبان الشرق الاوسط، چاپ لندن اواخر سال گذشته گزارش داد جمهوری اسلامی ايران، رياست شاخه نظامی جنبش حزب الله لبنان را از سيد حسن نصرالله رهبر اين جنبش گرفته و به معاون وی نعيم قاسم واگذار کرده است.


اين روزنامه نوشته بود در پی بروز اختلاف ميان رهبران حزب الله، آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، هياتی متشکل از افسران ارشد سپاه را مسوول تغيير در ساختار واحدهای نظامی و اطلاعاتی حزب الله کرده است که اين کميته در نهايت پيشنهاد واگذاری کنترل شاخه نظامی جنبش به نعيم قاسم را کرده اند.


در پی انتشار اين خبر گروه حزب الله با صدور بيانيه ای آن را تکذيب کرد و گفت آقای نصرالله نماد مقاومت در مقابله با اشغال، تجاوز و سرکوب است.


حسن نصرالله،در پی بارها به تعویق افتادن انتخاب رییس جمهوری لبنان، به تازگی در یک مصاحبه تلویزیونی گفت تا زمانی که اين گروه هوادار سوريه و ايران در کابينه لبنان حق وتو نداشته باشد، رييس جمهوری برای این کشور انتخاب نخواهد شد.


XS
SM
MD
LG