لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۴

«پرسپولیس» نامزد جایزه گلدن گلوب شد


فيلم پرسپوليس، پيشتر جايزه ويژه هيئت داوران جشنواره کن را به دست آورده بود.
فيلم پرسپوليس، پيشتر جايزه ويژه هيئت داوران جشنواره کن را به دست آورده بود.

فيلم انيميشن پرسپوليس ساخته هنرمند مهاجر ايرانی، مرجان ساتراپی، نامزد دريافت جايزه بهترين فيلم خارجی زبان در جوايز گلدن گلوب شد.



گلدن گلوب بعد از جايزه اسکار، مهم ترين جايزه در سينمای آمريکا محسوب می شود و به عنوان پيش درآمدی بر جايزه اسکار، گاهی برنده های اسکار را پيشگويی می کند.

فيلم تاوان ساخته جو وايت و بازی ستاره زيبای اين سال های سينمای بريتانيا، کيرا نايتلی، با نامزدی در هفت جايزه، رکورددار جوايز امسال محسوب می شود.


فيلم تاوان ساخته جو وايت و بازی ستاره زيبای اين سال های سينمای بريتانيا، کيرا نايتلی، با نامزدی در هفت جايزه، رکورددار جوايزامسال محسوب می شود

در بخش بهترين فيلم درام، فيلم های تاوان، قول های شرقی، مذاکره کنندگان بزرگ، مايکل کلايتون، هيچ جايی برای پيرمردها و خونی ریخته خواهد شد نامزد دريافت اين جايزه شده اند


.

سال گذشته فيلم بابل جايزه بهترين فيلم را از آن خود کرد.


در بخش بهترين بازيگر زن درام، ستارگان مطرحی با هم رقابت دارند. کيت بلانشت به خاطر نقش آفرينی قابل توجهش در اليزابت:دوران طلايی با کيرا نايتلی برای تاوان،جولی کريستی برای دور از او، جودی فاستر به خاطر شجاع و آنجلينا جولی برای قلب توانارقابت خواهد کرد


رقابت در بخش بهترين بازيگر مرد درام هم رقابت سختی به نظر می رسد. از سويی جرج کلونی برای بازی در نقش مايکل کلايتون در فيلمی به همين نام از اميدهای اصلی اين جايزه است و از سوی ديگر رقبای با تجربه ای چون دنزل واشنگتن(گنگستر آمريکايی)، دنی دی لوئيس (خونی ریخته خواهد شد) و استعدادهای تازه ای چون جيمز مک آووی(تاوان) و ويگو مورتنسون(قول های شرقی) در اين بخش حضور دارد.


در بخش بهترين فيلم موزيکال يا کمدی فيلم هايی چون سووينی تاد ساخته تيم برتون و اسپری مو، دو فيلم موزيکال تحسين شده امسال حضور دارند.


هلنا بونهم کارتر،جانی دپ و تام هنکس هم جزو نامزدهای بهترين بازيگر در بخش موزيکال يا کمدی هستند.


تيم برتون نابغه هاليوود با فيلم تازه اش سووينی تاد برای بهترين کارگردانی نامزد شده و با فيلمسازان شناخته شده ای چون برادران کوئن و ريدلی اسکات رقابت خواهد کرد.


در بخش بهترين فيلم خارجی زبان، فيلم فرانسوی پرسپوليس که پیشتر جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره کن را از آن خود کرده بود، به رقابت با فيلم های مطرحی چون ۴ ماه، ۳ هفته و ۲روز از رومانی خواهد پرداخت، فيلمی که پيشتر جايزه نخل طلای جشنواره کن و جايزه بهترين فيلم اروپايی سال را به دست آورده بود.



(از راست) کوئینتین تارانتینو، رایان ری نولدز و هیدن پنه تیره اسامی نامزدها را طی مراسمی در بورلی هیلز اعلام کردند.

ديگر رقبای اين بخش، فيلم های بادبادک باز از آمريکا، شهوت،احتياط از تايوان، زنگ پرسر و صدا وپروانه از فرانسه هستند.


«هاوارد شور» آهنگساز برجسته هم برای ساخت موسيقی فيلم کراننبرگ، قول های شرقي، نامزد دريافت بهترين موسيقی متن شده است.


جوايز گلدن گلوب هر ساله در دو بخش جداگانه سينما و تلويزيون اهدا می شود که شامل ۱۴ جايزه در حوزه سينما و ۱۱ جايزه برای بهترين های تلويزيون است.


در بخش بهترين فيلم های تلويزيونی يا سريال های کوچک، ارنست بورگناين، هنرپيشه کهنه کار که اکنون ۹۰ ساله است، کانديد دريافت جايزه شده که در صورت دريافت اين جايزه، پيرترين برنده گلدن گلوب در طول تاريخ آن خواهد بود.


در بخش تلويزيونی، بازيگران زن معروفی چون پاتريشيا آرکت، سالی فيلد، گلن کلوز و هالی هانتر با هم رقابت خواهند کرد.


امسال جايزه ويژه گلدن گلوب که با عنوان سيسيل ب. دوميل به خاطر يک عمر فعاليت سينمايی اهدا می شود، به استيون اسپيلبرگ تعلق خواهد گرفت.


نام برندگان جوايز امسال گلدن گلوب روز ۱۳ ژانويه يعنی ۹ روز پيش از اعلام نامزدهای جايزه اسکار، اعلام خواهد شد.


XS
SM
MD
LG