لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۴

انفجار «در نزدیکی سفارت ایران» در بغداد همزمان با نشست سران اتحادیه عرب


 سران کشورهای عربی پیش از آغاز نشست بغداد.
سران کشورهای عربی پیش از آغاز نشست بغداد.
همزمان با برگزاری نشست سران اتحادیه عرب در بغداد پایتخت عراق، انفجاری قوی مقابل سفارت ایران، در نزدیکی محل برگزاری نشست، روی داد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که دود از محل انفجار برخاست و نیروهای امنیتی بلافاصله به محل حادثه شتافتند.

یک مقام مسئول در پلیس عراق که خواسته نامش فاش نشود، گفت که این انفجار ناشی از شلیک یک خمپاره است که در نزدیکی سفارت ایران فرود آمد. او تاکید کرد که انفجار تلفات جانی در پی نداشته و تنها شیشه‌های سفارت ایران فرو ریخت.

افتتاحیه نشست سران اتحادیه عرب پنجشنبه در بغداد برگزار شد. این نخستین نشست سران اتحادیه عرب پس از آغاز انقلاب در برخی کشورهای عربی است. پس از ۲۲ سال عراق میزبان این نشست در کاخ ریاست جمهوری (کاخ پشیین صدام حسین) است.

سران تنها ۹ کشور عربی یعنی کمتر از نیمی از آنها در نشست بغداد شرکت کردند و دیگر کشور‌ها به فرستادن نماینده بسنده کردند. شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت از جمله رهبرانی است که در این نشست شرکت کردند. با توجه به سال‌های طولانی تنش میان عراق و کویت که اوج آن در حمله سال ۱۹۹۰ ارتش صدام حسین به کویت بود، این حضور تاریخی به شمار می‌آید.

نکته قابل توجه دیگر در این نشست حضور همزمان عمر حسین البشیر رئیس جمهور سودان که تحت پیگرد دادگاه بین‌المللی جنایت‌های جنگی است و‌ بان گی مون دبیرکل سازمان ملل متحد در یک سالن و بر گرد یک میز است.

برای نخستین بار است که سوریه به دلیل تعلیق عضویتش در اتحادیه عرب در نشست سران حضور ندارد. پس از بیش از سه دهه حضور چهره‌های جدیدی به نمایندگی از لیبی، مصر، تونس و یمن، چهار کشوری که نظام‌های آنها در سال گذشته در انقلاب‌های مردمی سرنگون شده‌اند، از دیگر مسائل جالب توجه در نشست بغداد است.

در جلسه افتتاحیه، رهبرانی که سخنرانی کردند، بر راه حل سیاسی برای بحران سوریه تاکید ورزیدند. در این جلسه مصطفی عبدالجلیل رئیس شورای ملی انتقالی لیبی که کشورش ریاست دوره پیشین اتحادیه عرب را بر عهده دارد، تاکید کرد «قتل عام‌ها و شکنجه‌های اعمال شده از سوی نظام سوریه، تسریع در تلاش‌ها برای حل و فصل بحران این کشور را ضروری می‌کند.»

جلال طالبانی رئیس جمهور عراق و رئیس نشست بغداد هم در سخنرانی خود از «خشونت‌ها و حمام خون در سوریه» ابراز نگرانی کرد. او بر ضرورت «یافتن راه‌حل مسالمت‌آمیز برای بحران سوریه از طریق اتحادیه عرب با استفاده از تلاش‌های میانجیگران بین‌المللی به ویژه کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب به سوریه» تاکید کرد.

منصف المرزوقی رئیس جمهور تونس، در سخنان خود، سناریوی یمن در انتقال قدرت در این کشور را بهترین راه حل برای بحران سوریه دانست و خواستار اعزام نیروهای حافظ صلح عربی با پوشش سازمان ملل متحد به سوریه شد.

اما نوری مالکی نخست وزیر عراق نسبت به نفوذ القاعده در کشورهای عربی شاهد تغییر هشدار داد.
XS
SM
MD
LG