لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۶

امیر کویت خواستار برخورد با نمایندگان و معترضان حمله کننده به پارلمان شد


معترضان کویتی در حال وارد شدن به پارلمان ( چهارشنبه ۲۵ آبان)
معترضان کویتی در حال وارد شدن به پارلمان ( چهارشنبه ۲۵ آبان)
شیخ صباح الاحمد الصباح امیر کویت دستور پیگرد قانونی با معترضان و نمایندگانی را داد که شامگاه چهارشنبه به ساختمال پارلمان حمله بردند.

شامگاه چهارشنبه هزاران نفر از معترضان به دولت کویت و شماری از نمایندگان اپوزیسیون، با راه اندازی تظاهراتی به پارلمان کویت حمله کرده و به ساختمان آن آسیب رساندند.

به گزارش رسانه‌های محلی، روز پنجشنبه جلسه ستاد بحران کویت به ریاست صباح الاحمد الصباح و حضور شخصیت‌های بلندپایه حکومتی تشکیل شد.

در این جلسه امیر کویت به گارد ملی و وزارت کشور دستور داد «با هر حرکتی که امنیت کشور را به مخاطره می‌اندازد» مقابله کنند و «پیگرد قانونی تظاهرکنندگان و نمایندگانی که به ساختمان پارلمان یورش بردند» را آغاز کنند.

امیر کویت اختیار منحل کردن پارلمان و برکناری دولت را در دست دارد.

از سویی پارلمان کویت به دلیل آسیب‌هایی که به ساختمان محل برگزاری جلسات وارد آمده، جلسه‌ای که قرار بود پنجشنبه برگزار کند را لغو کرد.

حمله به ساختمان پارلمان

شامگاه چهارشنبه هزاران تن از تظاهرکنندگان کویتی که شماری از نمایندگان اپوزیسیون آنها را همراهی می‌کردند، به ساختمان پارلمان این کشور حمله کردند. آنها می‌گویند که دلیل این اقدامشان حمله نیروهای امنیتی و ضرب و شتم شماری از آنها است؛ به گفته معترضان، آنها هنگامی که قصد داشتند برای ارائه درخواست کناره گیری ناصر المحمد الصباح نخست وزیر کویت و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی، به سمت منزل او حرکت کنند مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که تظاهرکنندگان شعار می‌دادند: «ملت می‌خواهد رئیس را سرنگون کند.»

این خبرگزاری در ادامه این شعار را یادآور شعارهای معترضان در دیگر کشورهای عربی دانسته است، با این تفاوت که در آن کشور‌ها سرنگونی نظام از سوی مخالفان مطرح است.

مسلم البراک، نماینده پارلمان کویت، در سخنانی که در جمع تظاهرکنندگان ایراد کرد گفت که خانواده الصباح ِحاکم بر کویت باید بداند که مشروعیتش تنها از قانونی اساسی نشات می‌گیرد.

او به خانواده الصباح نسبت به «هرگونه برخورد توهین آمیز» با ملت کویت هشدار داد و تاکید کرد که «پاسخ توهین، توهین خواهد بود.» او گفت: «مردم حاکمی که از قانون اساسی دفاع نکند را نمی‌خواهند.»

حکومت کویت توانسته تا حدود زیادی از شدت اعتراض‌ها در این کشور که در ماه‌های اخیر با الگو برداری از کشورهای انقلابی برگزار می‌شد، بکاهد.

معترضان کویتی به شدت با نخست وزیری ناصر المحمد الصباح مخالفند. او یکی از اعضای با نفوذ خانواده حاکم در کویت به شمار می‌آید.

حاکم المطیری دبیرکل حزب امت کویت به شبکه خبری الجزیره گفت که حمله به پارلمان، پاسخی بود به یورش نیروهای امنیتی به معترضانی که به سوی منزل نخست وزیر در حال حرکت بودند.

المطیری تاکید کرد که کویت از ماه‌ها پیش در بحرانی سیاسی به سر می‌برد اما حکومت به جای حل و فصل بحران سعی کرد آن را نادیده بگیرد. بنا بر ادعای المطیری نیمی از اعضای پارلمان از دولت خواستار استعفای دولت بودند.

او افزود که پیشتر شماری از جوانان کویتی خواستار ایجاد نظامی مشروطه و حکومت دولتی منتخب شدند و این خواست آنها همچنان پابرجاست. او تاکید کرد که جامعه کویت همچون دیگر جوامع آرزوی اصلاحاتی ریشه‌ای دارد که برپایه آن دولتی منتخب و نماینده اراده مردم در راس کار قرار گیرد.

شماری از نمایندگان اپوزیسیون در کویت از مردم خواسته بودند که برای برگزاری تظاهرات اعتراض آمیز در میدان الاداره مقابل پارلمان کویت تجمع کرده و درخواست برکناری دولت، منحل شدن پارلمان و برگزاری انتخابات زود هنگام را مطرح کنند.

این نمایندگان دولت را به نقض موادی از قانون اساسی، به دلیل لغو استیضاح نخست وزیر، توسط پارلمان کردند.

نخست وزیر و شماری از اعضای دولت کویت متهم به دادن رشوه به برخی از نمایندگان پارلمان برای خرید رای آنها هستند.

سه تن از نمایندگان پارلمان کویت چهارشنبه خواستار استیضاح نخست وزیر به دلیل حساب‌های مشکوک شماری از نمایندگان و واریز پول به حساب آنها از راه وزارت امور خارجه شده بودند؛ ماجرایی که ماه گذشته باعث شد محمد الصباح معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه کویت از سمت خود کناره گیری کتد.

پس از آنکه محمد البصیری وزیر نفت خواستار برگزاری غیر علنی جلسه استیضاح پارلمان شد، جلسه به تشنج کشیده شد. پس از آن دولت تمام اعضای خود به علاوه اعضای کمیسیون هوادار خود را بسیج کرد و موفق شد استیضاح را با ۳۸ رای مخالف منتفی کند. این در حالی است که تنها ۲۶ نماینده در جلسه رای گیری حضور داشتند و ۲۰ نماینده دیگر پیش از رای گیری جلسه را ترک کرده بودند. برپایه قانون کویت اعضای دولت نیز در جلسات پارلمان حق رای دارند.

فهد الخنه نماینده سابق پارلمان کویت از نخست وزیر به دلیل ممانعت از پاسخگویی به پارلمان انتقاد و او را به پرداخت رشوه به برخی از نمایندگان متهم کرد. او افزود که طبیعی است چنین مسئولی علیه مردم اقدام کند.
XS
SM
MD
LG