لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۷

مصر: رهبران ایران راه صدام را نروند


پرونده هسته ای ایران از جمله محورهای گفت و گوی ملک عبدالله و حسنی مبارک در اسکندریه بود. (عکسAFP)
پرونده هسته ای ایران از جمله محورهای گفت و گوی ملک عبدالله و حسنی مبارک در اسکندریه بود. (عکسAFP)

عواد سليمان، سخنگوی رياست جمهوری مصر اعلام کرد که ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی، و حسنی مبارک، رییس جمهوری مصر، در ديدار جمعه شب خود در اسکندريه مصر، درباره مناسبات دوجانبه، مسائل منطقه ای و پرونده هسته ای ايران بحث و گفت و گو کرده اند.


آقای سليمان، در پايان ديدار پادشاه عربستان سعودی و رییس جمهوری مصر که در کاخ «راس التين» در بندر اسکندريه برگزار شد، گفت که رهبران دو کشور درباره تحولات سرزمين های فلسطينی، اوضاع لبنان، عراق، خليج فارس و رويارويی غرب و ايران بر سر پرونده هسته ای به بحث و تبادل نظر پرداختند.


به گفته عواد سليمان، ملک عبدالله و حسنی مبارک، از ايران خواستند که برای اثبات صلح آميز بودن برنامه هسته ای خود، به خواست جامعه جهانی برای بازرسی فعاليت هايش تمکين کند و در عين حال، از جامعه جهانی خواستار آن شدند که راه افزايش تنش با ايران را در پيش نگيرد؛ موضوعی که به گفته آنان، می تواند منطقه را به برخوردهای جدی بکشاند.


عواد سليمان گفت: «ما اميدواريم رهبران ايران، راه رييس جمهوری پيشين عراق، صدام حسين را که به کويت حمله و فعاليت های هسته ای را پنهان کرد، در پيش نگيرند.»


سخنگوی حسنی مبارک در حالی اين سخنان را عنوان کرد که پیشتر، معمر قذافی، رهبر ليبی، روز پانزدهم مرداد به ايران هشدار داده بود که راه صدام حسين را نرود.


عربستان سعودی و مصر در کنار ساير کشورهای عربی بارها نسبت به جنگ ميان ايران و ايالات متحده هشدار داده اند.


کشورهای حوزه خليج فارس که همگی هم پيمان ايالات متحده هستند، همچنين نسبت به تهديدهای ايران نيز ابراز نگرانی کرده اند.


سرلشگر جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به تازگی تهديد کرده بود که در صورت حمله آمريکا تنگه هرمز از سوی ايران بسته خواهد شد که با واکنش برخی مقامات کشورهای عربی و از جمله محمد الصباح، وزير امور خارجه کويت مواجه شد.


ايران همچنين گفته است که در صورت حمله آمريکا منافع و مقر نيروهای اين کشور در منطقه را هدف می گيرد که به گفته برخی از کارشناسان، می توان آن را به حمله به کشورهای منطقه تعبير کرد.


عربستان سعودی و مصر که دو کشور عمده سنی مذهب در منطقه هستند، درباره شماری از مسایل با ایران اختلاف نظر عمده دارند.

در عین حال، اين دو کشور از نفوذ ايران درعراق نگرانند و همچنين حمايت ايران از حزب الله لبنان را در راستای منافع خود نمی دانند.


مصر و عربستان سعودی در خصوص وضعیت در سرزمين های فلسطينی نيز با ايران اختلاف نظر دارند و در حالي که اين دو کشور از محمود عباس، رییس تشکيلات خودگردان فلسطينی، پشتيبانی می کنند، ايران حامی حماس است.


در همین حال، روابط مصر و ايران در دوماه گذشته، به دليل فيلم «اعدام فرعون» که انور سادات، رييس جمهوری مقتول مصر، را «خائن» خوانده، بار ديگر به تيرگی گراييده است.


به گفته سخنگوی رياست جمهوری مصر، رهبران دوکشور با ابراز خرسندی از تجديد مناسبات ديپلماتيک سوريه و لبنان، آن را در راستای مصالح مشترک دو ملت لبنان و سوريه دانستند.


عواد سليمان همچنين گفت که فواد سينيوره، نخست وزير لبنان، روز شنبه با حسنی مبارک ديدار می کند.


سخنگوی رییس جمهوری مصر افزود که رهبران دو کشور همچنين خواستار همبستگی گروه های فلسطينی شدند و خاطر نشان کردند که هيچ کس نمی تواند مشکلات گروه های فلسطينی را به جز خود آنها حل کند.


آقای سليمان همچنين گفت که رييس جمهوری مصر منتظر است تا ۱۳ گروه فلسطينی، تاريخی را برای نشست مشترک خود در قاهره تعيين کنند.


پادشاه عربستان سعودی در سفر خود به مصر، همچنين با عمرو موسی، دبير کل اتحاديه عرب، نیز دیدار کرد.


XS
SM
MD
LG