لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۰

بررسی روزنامه های صبح شنبه ايران


روزنامه اعتماد ملی از پيش بينی تورم ۲۰.۷ درصدی برای سالجاری خبر داده است.


به نوشته اين روزنامه، صندوق بين المللی پول در جديدترين گزارش خود، رشد اقتصادی ۵.۸ درصد، نرخ تورم را ۲۰.۷ درصد و تراز حسابهای جاری ايران را ۱۱.۲ درصد برای سالجاری ميلادی پيش بينی کرده است.


صندوق بين المللی پول در اين گزارش که«چشم انداز اقتصادی جهان»نام دارد، پيش بينی کرده که نرخ تورم ايران در سالجاری به ۲۰.۷ درصد مي رسد که اين رقم بالاترين ميزان در خاورميانه و پنجمين نرخ تورم بالا در ميان ۱۸۳ کشور جهان را نشان مي دهد.


اين روزنامه به نقل از گزارش صندوق بين المللی پول نوشته که در نرخ تورم«ونزوئلا و ميانمار در سکوی اول و دوم جهان قرار دارند».


اعتماد ملی همچنين در سرمقتاله امروز خود با عنوان«زلزله تورم و نياز به خروج از تخيل گرايی» نوشته بايد باور کرد که اکنون اقتصاد در ايران بيش از تخيل و اراده گرايی، به واقعيت و ذهنيتهای واقعی نياز دارد. اين روزنامه هشدار داده «تورم روی نوار بحران و سکته های اجتماعی حرکت مي کند و اين مساله بدون توجه به ظرف زمان مي تواند زمين اقتصادی ايران را دچار زلزله های بزرگ کند.»


احضار دانشجویان


روزنامه اعتماد، از احضار دانشجويان به کميته های انضباطی خبر داده و نوشته «کميته انضباطی دانشگاه علامه طباطبايی برای ۱۳ نفر از دانشجويان اين دانشگاه احکام «تعليق از تحصيل» صادر کرده است».


به نوشته اين روزنامه اين احکام که به امضای «صدرالدين شريعتی» رئيس دانشگاه علامه رسيده، برای اکثر دانشجويان قطعی و برای تعدادی نيز بدوی است.


اعتماد با اشاره به اين که«دانشجويان علامه طی ماه های گذشته با برگزاری چندين تجمع و مراسم مختلف خواستار برکناری شريعتی رئيس دانشگاه، بوده اند» نوشته اين تجمع ها در کنار مطالبات صنفی آنها در سال جاری نيز استمرار پيدا کرده است.


اعتماد همچنين به اخضار بيش از ۳۰ دانشجوی دانشگاه شيراز به کميته های انضباطی خبر داده و نوشته«اکثر اين دانشجويان وقتی متوجه اتهام شان شدند از مراجعه به کميته خودداری کردند، به همين دليل احضاريه دومی به دست آنها رسيده است مبنی بر اينکه تا قبل از روز شنبه ۲۴ فروردين مهلت دارند به کميته انضباطی مراجعه کنند، اما دانشجويان خواستار پس گرفتن احضاريه ها توسط مسوولان مربوط هستند».


به نوشته اين روزنامه دانشجويان معتقدند تلقی «ايجاد بلوا و آشوب» از اعتراض مسالمت آميز دانشجويان در طرح خواسته هايشان عادلانه نيست.


دانشگاه شيراز سال گذشته شاهد اعتراض دانشجويان اين دانشگاه بود که تا ۱۰ روز متوالی تداوم پيدا کرد.


اتهام به خبرگزاری دانشجویان


روزنامه کيهان در شماره امروز خود خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، را متهم کرده که انتخابات مجلس هشتم را به زير سؤال برده است.


اين روزنامه در خبری ويژه با عنوان«خبرگزاری يا ستاد عمليات روانی و تخريبی؟!» خبرگزاری ايسنا را متهم کرده که با انتشار يک مصاحبه که در آن بر انجام تقلب در انتخابات اخير مجلس شورای اسلامی تاکيد شده، به ستاد عمليات روانی عليه حاميان دولت تبديل شده است.


کيهان در ادامه مديران اين خبرگزاری را متهم کرده که در پوشش بی طرفی، اصولگرايان حامی دولت را تخريب می کنند.


از زمان به قدرت رسيدن محمود احمدی نژاد تاکنون ۴ بار مديران خبرگزاری ايسنا به خواسته مقامات دولتی تغيير کرده اند.


لحاظ ترکیب جنسیتی در برخی از رشته های دانشگاه


روزنامه خراسان به نقل از وزير علوم خبر داده که« ترکيب جنسيتی در برخی رشته های پزشکی و مهندسی لحاظ شده است».


به نوشته اين روزنامه«محمد مهدی زاهدی ضمن تائيد اين که در تعدادی از رشته های پزشکی و فنی و مهندسی ترکيب جنسيتی حداقلی درنظر گرفته شده گفته است برای رشته هايی که احساس می شود حداقلی از دو جنس بايد لحاظ شود، سازمان سنجش پذيرش جنسيتی را اعمال می کند».


خراسان به نقل از وزير علوم نوشته«در حال حاضر ٤٩درصد از دانشجويان پسر و٥١ درصد از دانشجويان دختر هستند و به همين دليل جای نگرانی وجود ندارد.»


وی گفت: در صورتی که دانشگاه احساس کند که در رشته ای ترکيب جمعيتی خاصی بايد لحاظ شود می تواند به سازمان سنجش اعلام کند تا سازمان سنجش بر اين اساس اقدام به پذيرش دانشجو کند.»


تبلیغ ازدواج گروهی


روزنامه جمهوری اسلامی در شماره امروز خود از پیدايش گروه هايی که ازدواج گروهی را در کشور تبليغ می کنند خبر داده است.


اين روزنامه ادعا کرده«از چندی پيش گروهی موسوم به« اشو » به بهانه مسايل اعتقادی اقدام به فعاليتهايی غيراخلاقی کرده اند».


روزنامه جمهوری اسلامی در ادامه نوشته «از جمله عقايد انحرافی اين گروه تبليغ ازدواج های گروهی و ازدواج های عرفانی می باشد همچنين عدم تقيد به مسايل شرعی و آزادی های جنسی نيز در بين اين گروه ترويج می شود».


اين روزنامه که در بخشی از اخبار خود اقليت های مذهبی را به اتهاماتی مشابه متهم می کند همچنين نوشته«سردمداران اين گروه مبادرت به ترويج عقايد خود می کنند و به عقايد و رفتارهای خود جنبه های معنوی می دهند تا اعضای گروه احساس کنند در يک جريان عرفانی به سمت نور در حرکت هستند.»


XS
SM
MD
LG